با فاصله میان خانه های مسئولان با مستضعفان چه می کنیم؟

تاریخ انتشار: چهار شنبه 19 دی 1397
شب روایت در چهاردهمین برنامه خود، شامگاه سه شنبه 18 دی، با اجرای مسعود دیانی به روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.
تعداد بازدید: 48


به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، دیانی در سرمقاله، با اشاره به برداشتن نرده ها در نماز جمعه و اینکه این نرده ها برای حفاظت از جان مسئولین بوده پرسید: اگر روزی بدخواهان در لباس مسئولین بی همیت اراده کردند به مردمان این سرزمین آسیب زنند کدام نرده مقابل آنان قد علم خواهد کرد؟ گناه فاصله بر دوش نرده ها نیست. فاصله را نرده ها نیاورده اند که نرده ها ببرند. فاصله در ذهن و زبان و عمل صاحب منسبان است. نرده های مصلی تهران را برداشتیم ، با فاصله میان خانه های مسئولان با مستضعفان چه می کنیم؟ برداشتن نرده های مصلی با حفظ فاصله هایی که از قضا غایت الآمال ریاست طلبان و مقام جویان است مخدری است با تسکینی کوتاه مدت، درد ماندگار جای دیگری است.
بخش «لذت نقد» با مهدی صالحی با موضوع «ویرایش داستان» پی گرفته شد و مهدی صالحی دو کتاب «فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان» و «زندگی نامه خودتان را بنویسید حتی اگر مشهور نیستید» را درخصوص ویرایش داستان معرفی کرد.
دیانی در بخش گفتگو میزبان وحید جلیلی، نویسنده و فعال فرهنگی بود تا موضوع «فقدان روایت» را به گفتگو بنشینند.
بعد از گذشت 80 سال از واقعه گوهرشاد هنوز یک کارت پستال راجع به آن نداریم
جلیلی در بحث چرایی فقدان روایت بیان کرد: چرا ما بعضی جاها با نابسامانی و بحران هایی در روایت مواجه می شویم یا دادمان از بعضی جریانات تحریف گر به آسمان می رود، به دلیل اینکه کم کاری هایی صورت گرفته. شما نباید از شیاطین عالم انتظار داشته باشید بیکار بمانند. ما در چهلمین سالگرد انقلاب وقتی به پشت سر خودمان نگاه می کنیم نه تنها سوژه هایی وجود دارند که اصلا راجع به آنها صحبت نشده است بلکه ما ژانرهای گمشده ای داریم. ما بعد از گذشت 80 سال از واقعه گوهرشاد هنوز یک کارت پستال راجع به آن نداریم. بسیج و آموزش و پرورش با این عظمت و این همه امکاناتی که فضای مجازی در اختیار می گذارد، به راحتی می توانند 10 ها هزار خاطره از ماجرای کشف حجاب جمع کنند.
وی در مورد ماجرای کشف حجاب گفت: این ماجرا 7 سال طول کشیده و من نام آن را دفاع مقدس گذاشته ام و این یک سوژه نیست یک ژانر است و باید در موردش مفصل تر کار شود. تنها کسی که در سینمای ایران به ماجرای گوهرشاد پرداخته مرحوم علی حاتمی در فیلم «مادر» است.
ما در مورد بسیاری وقایع تاریخی مانند 16 آذر یا کودتای 28 مرداد یا اصلا روایت نداریم یا بسیار ناچیز داریم. چرا ما در هیچ سریالی حتی یک فریم نماز جمعه نداریم؟
در اکثر فیلم ها، جمهوری اسلامی فقط در حد قاب عکس در کلانتری ها نقش دارند
چرا در همین صدا و سیما که نهادی انقلابی است چنین روایاتی نداریم؟
جلیلی پاسخ داد: به خاطر یک نعل وارونه، جنگ نرم یعنی همین. به خاطر یک سری ویروس هایی که می آید و نخبگان و هنرمندان و مدیران ما را آلوده می کند و به اینها القا می کند تو اگر از نشانه شناسی انقلاب اسلامی صحبت کنی آدم بی هنری هستی. در اکثر فیلم ها جمهوری اسلامی فقط در حد عکس امام (ره) و آقا در کلانتری ها حضور دارد.
وی در مورد روایت مفقود از جهان گفت :در فضای مجازی از وضعیت ایران دائم سیاه نمایی می کنیم و از کشورهای دیگر یوتوپیا ساخته ایم. این وضعیت پاریس بعد از گذشت 230 سال از انقلابشان است، این همه آدم کشته شدند اما ما یک نفر را هم ندیدیم. ندا آقا سلطان را که معلوم نشد کی کشته اش در عرض کمتر از 24 ساعت چند میلیارد نفر دیدند.
دیانی افزود: یکی از مشکلات درک و تحلیل مدیران از جامعه است.
سهم دانشمندان و پژوهشگران از رسانه ملی کجاست؟
جلیلی در نقد عملکرد صدا و سیما و سینما گفت : اگر اینها را به مدیران صدا و سیما بگوییم می گویند ما برای یک جامعه 80 میلیونی برنامه می سازیم نه یک اقلیت 10 درصدی. من می گویم باشد همان سهم ده درصدی حزب اللهی ها را بدهید. 30 درصد مردم ایران در روستاها زندگی می کنند، سهم اینها از رسانه ملی کجاست؟ سهم دانشمندان و پژوهشگران کجاست؟
تا کی معطل فلان مسئول شویم؟
مشکل از سیاست گذاری مدیران است یا عدم اجرای هنرمندان؟
جلیلی پاسخ داد: به نظر من ما با یک جریانی مواجهیم که جریان ضد عدالت خواهی است و رویه آن مطالبه گری از مسئولین است. انقلاب شده است که مسئولین پاسخگو باشند، قطعا یکی از اهداف انقلاب همین بوده است. ولی حتما بدین معنا نیست که انقلاب کرده ایم که مسئولیت را از دوش نخبگان و نویسندگان برداریم و روی دوش دیگری بگذاریم. ما خودمان بسیاری از کارها را می توانیم انجام دهیم. تا کی معطل فلان مسئول شویم. مطالبه گریمان را از مسئولین داشته باشیم اما هر کس به سهم خودش کارش را انجام دهد.

Frhn, [۰۹.۰۱.۱۹ ۱۱:۲۸]
جلیلی در جمع بندی پایانی گفت: چرا ژورنالیسم علم در ایران انقدر ضعیف است؟ چرا رسانه دانش نداریم؟ این همه دانشمند در این کشور کار می کنند. اگر کسی دلش برای ایران بتپد باید راجع به اینها کار کند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها