الفت پور:چرا اجازه نمی دهند روایت رقیبی که مبتنی بر اسناد است منتشر شود؟/ اگر ما به مسئله ای نپردازیم ، دشمن می پردازد

تاریخ انتشار: چهار شنبه 12 دی 1397
تعداد بازدید: 111

«شب روایت» مطرح کرد: آیا در وزارت ارشاد معیار مشخصی برای بحث ممیزی وجود دارد یا سلیقه ای است؟

الفت پور:چرا اجازه نمی دهند روایت رقیبی که مبتنی بر اسناد است منتشر شود؟/ اگر ما به مسئله ای نپردازیم ، دشمن می پردازد

 

«شب روایت» در سیزدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه 11 دی، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.

بخش لذت نقد با مهدی صالحی با موضوع «ویرایش داستان» اولین بخش برنامه بود.

صالحی با اشاره به اهمیت ویراستاری و ویراستار در داستان نویسی کل جهان گفت: متاسفانه نویسنده های ما خودشان را از ویراستار بی نیاز می بینند و گاهی کوچکترین نقدی را نمی پذیرند و دچار خود بزرگ بینی می شوند که اولین ضربه آن به خود داستان وارد می آید.

ما حتی اولیات ویرایش را در داستان هایمان رعایت نمی کنیم

چند نفر ویراستار خوب که به همه چیز توجه کنند داریم؟

صالحی پاسخ داد: وقتی اجازه عرض اندام به چنین کسانی داده نمی شود، قطعا تعداد کم است و شاید به 30 نفر هم نرسند. اما نکته اینجاست که ما اولیات (بدیهیات) ویرایش را هم در داستانمان رعایت نمی کنیم. ما حتی یک شیوه نامه دم دستی برای نوشتن محاوره نداریم. مخاطب این صحبت ها انجمن ویراستاران است و نویسندگان این نیاز را پذیرفته اند.

وی ادامه داد: البته برخی نویسندگان ایرادهای قطعی متنشان را نمی پذیرند. ما الان با نویسندگانی مواجهیم که شدیدا تحت تأثیر ترجمه ها و رسانه های ترجمه زده هستند و نتیجه این می شود که اینها با زبان فارسی در ریشه خودش ارتباط ندارند و اصلا سطوح زبانی ندارند. به تازگی سوره مهر ترجمه ای با عنوان «فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان » منتشر کرده و با آمدن این کتاب امیدواریم دقت دوستان کمی بیشتر شود.

دیانی در بخش گفتگو با موضوع «روایت امر سیاسی» میزبان رحیم مخدومی، نویسنده روایت های فتنه 88 و برگزار کننده جشنواره رسول آفتاب و علی اُلفت پور، نویسنده چهل تدبیر،  و بازگشت از نیمه راه بود.

چگونه از آن فضای عرفانی در کتاب های پیشین ، ناگهان به فضای امر سیاسی و فتنه متمرکز شدید و ضرورت آن را حس کردید؟

مخدومی: ما سربازیم و هر جا حس کنیم سنگری خالی هست به آنجا می رویم.

وی در مورد کتاب «من مدیر جلسه ام» توضیح داد: این کتاب حاصل سلسله نشست هایی در نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 89 یا 90 بود. ما فعالان عرصه فرهنگی چه در حوزه رسانه و چه عکاسی و غیره را که شناسایی کرده بودیم و در مبارزه با فتنه فعال بودند را دعوت کردیم تا در حاشیه نمایشگاه کتاب نشست هایی داشته باشند. از آقای جعفر فرجی هم دعوت کردیم اما نتوانست بیاید. منتها برای ما بسیار مهم بود زیرا گزارش نشست نماینده کاندیداها با حضرت آقا توسط یکی از افرادی که در این جلسه حضور داشت  منتشر شده بود. به دنبال فرد صادقی برای شنیدن واقعیت ها می گشتیم. در سفری به مشهد که با آقای جعفر فرجی همراه بودم، در میان راه با ایشان مصاحبه کردم. خاطرات غلامحسین مطوع که از خارج از مرزها به فتنه ما نگاه می کند نیز بسیار عجیب است. او می گوید اهل سنت کشمیر اینطور می گویند که اگر 70 کشمیر فدا شوند ولی انقلاب اسلامی پا بر جا بماند ارزش دارد.

انگار نمی شود راجع به بعضی وقایع نوشت

الفت پور کتابی تحت عنوان « اختلاف نظر» نوشته است که تا کنون اجازه چاپ نگرفته است. این کتاب در مورد مرحوم آیت الله رفسنجانی است. دیانی پرسید: با توجه به اینکه الان تنها روایت های موجود از برخی وقایع روایت های مخدوش آیت الله رفسنجانی است چرا اجازه نمی دهند روایت رقیبی که مبتنی بر اسناد است منتشر شود؟

الفت پور گفت: این چیزی که شما می گویید درد دل من است. من برای پژوهش این کتاب بالغ بر دو سال و نیم وقت گذاشته ام. هیچ دلیل قانع کننده ای برای من نیاورده اند. ناگفته هایی وجود دارد هیچ وقت اعلام نمی شوند. انگار نمی شود راجع به بعضی وقایع نوشت. این تابو کجاست چرا اعلام نمی شود؟

جشنواره رسول آفتاب، پاسخ به یک دروغ

مخدومی در رابطه با جشنواره رسول آفتاب گفت: ما جشنواره را در پاسخ به یک دروغ آغاز کردیم. دروغ این بود که ایام فتنه القا کردند که هنرمندان و فرهیختگان همه حامی فتنه هستند. در هنگام برگذاری این جشنواره تیر این دروغ ها مرا نیز گرفتار کرد و از کتاب «مرگ بر مرگ» من جمله ای استخراج کردند و در شهرستانی دعوای قومیتی راه انداختند که حواشی بسیاری داشت و نهایتا با دخالت امام جمعه استان به پایان رسید. بعد از این قائله رسیدیم به دولت یازدهم، از زمانی که این دولت حاکم شد و مدیر کل ارشاد تهران آمد گویا یکی از مهمترین مأموریت هایش بایکوت ما بود. جای ما را گرفتند و حمایت های ارشاد از ما برداشته شد.

اگر ما به مسئله ای نپردازیم ، دشمن می پردازد

آیا در وزارت ارشاد معیار مشخصی برای بحث ممیزی وجود دارد یا سلیقه ای است؟

الفت پور پاسخ داد: احساسم این است که سلیقه ایست. با اینکه امر کتاب فرا دولتی است و نباید آمدن و رفتن دولت ها معیار آن تغییر کند.

وی  مشکلات نوشتن امر سیاسی  را اینطور بیان کرد:  اولی دسترسی به منابع حساس است که یا وجود ندارد یا برای افراد خاص وجود دارد. مشکل دیگر مشکل تولید است که به خود نویسندگان برمی گردد یعنی سراغ مسائلی می روند که خیلی نیاز اجتماعی نیست. در مورد برخی وقایع هیچ کتابی وجود ندارد، مثل اعدام های سال 67 که سر نظام در رابطه با آن بالاست اما چرا هیج روایتی از آن منتشر نمی شود؟ در مورد مسائلی که جنبه تاریخی پیدا کرده اند اگر درون کشور در موردش نوشته نشود قاعدتا به بیرون کشور می رود. ما در مورد وقایعی که 30 سال از آن گذشته صحبت نمی کنیم و دشمن از این قضیه سوء استفاده می کند. الان دوره آن  گذشته است که می گفتند اگر به مسئله ای یا امر سیاسی نپردازیم این آرام آرام از ذهن مردم پاک می شود، اگر ما نپردازیم جریان دیگری به آن می پردازد.

مخدومی پرسید: سوال من از مدیران ارگان های انقلابی این است که در دوران جنگ نرم در دوران تصدی گریشان چه تعداد فیلمساز، شاعر ، داستان نویس و فعال فضای مجازی پرورش داده اند؟

و سوال پایانی، چرا کتاب؟! چرا این مطالب را در فضای مجازی منتشر نمی کنید؟

الفت پور گفت: من حوزه کتاب را حوزه مهمی می دانم و کتاب اثر ماندگاری دارد.

«شب روایت» چهارمین شب از «شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها