نسل های جدید منتظر مصوبه های ما نمی شوند/ فضای آموزشی ما برای فعالیت های هنری خسیسانه است./برنامه شب تئاتر ، برنامه ای بی نظیر برای نقد مشکلات موجود در حوزه نمایش

تاریخ انتشار: یک شنبه 2 دی 1397
تعداد بازدید: 53

در شب تئاتر عنوان شد: نسل های جدید منتظر مصوبه های ما نمی شوند/ فضای آموزشی ما برای فعالیت های هنری خسیسانه است./برنامه شب تئاتر ، برنامه ای بی نظیر برای نقد مشکلات موجود در حوزه نمایش

«شب تئاتر» در دوازدهمین نشست خود، شامگاه شنبه 1 دی، با موضوع « تئاتر دانش آموزی» و اجرای پیام دهکردی، میزبان دکتر رحمت امینی، مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران و علی رمضانی، مدیر کل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و وحیدرضا قراعتیان، کارشناس هنرهای نمایشی و فیلم وزارت آموزش و پرورش بود.
نسل های جدید منتظر مصوبه های ما نمی شوند
پیام دهکردی در مقدمه ای از موضوع برنامه گفت: تمام زیر ساخت های آینده مملکت ما و بنیانش در حوزه فرهنگ مبتنی بر تئاتر دانش آموزی است. اگر به تئاتر دانش آموزی توجه جدی شود، تنها شامل کار تئاتری و هنرهای نمایشی نخواهد بود، بلکه می تواند به عنوان یک رخداد آموزشی و تربیتی برای ساخت و روشنگری و هدایت جامعه در حوزه های دیگر نقش مهمی ایفا کند. متاسفانه در ایران رخدادهای فرهنگی مشمول گذر زمان می شوند. نسل های جدید منتظر مصوبه های ما نمی شوند.
پروسه تمرین مهم تر از اجراست
دکتر رحمت امینی، شهریور سال 96، بعد از ماجرای تصادف دانش آموزان نخبه، نامه سرگشاده ای به وزیر آموزش و پرورش نوشت. وی در مورد این نامه توضیح داد: جناب وزیر در جواب نامه به درستی گفتند تقصیر آموزش و پرورش است. ما به دانش آموزان ریاضی یاد داده ایم اما ایمنی را به دانش آموزان نیاموخته ایم." بخش مهمی از ایمنی رفتاری و عملی است و این حاصل نمی شود جز اینکه از وجه تعلیمی تربیتی تئاتر غافل نشویم. آموزش و پرورش بخشی به عنوان مسابقات دانش آموزی دارد اما از تئاتر به مثابه یک پروسه آموزشی غفلت شده است.  تئاتر کاربردی بر خلاف تئاتر مرسوم فرآیند محور است و پروسه تمرین مهم تر از اجراست.
آموزش و پرورش در حال خفه شدن در آموزش است
رمضانی با تایید صحبت های دکتر امینی گفت: مقاومت در برابر روشنایی حقارت می آورد. ما باید حرف های اساتید را بشنویم و اجراییش کنیم. 37 دوره مسابقات فرهنگی هنری برگزار شده است اما به این نتیجه رسیده ایم که با وجود تمام تلاش ها، این مسابقات نتوانسته جریان سازی کند. مشکلات در حوزه های مختلف وجود دارد. همان طور که دکتر بطائی تاکید کردند آموزش و پرورش در حال خفه شدن در آموزش است. فضا برای فعالیت های هنری خسیسانه است. ما به این نتیجه رسیده ایم که نمایش را فراگیرتر کنیم، دستور العمل آن نوشته شده و مورد تایید جناب وزیر قرار گرفته است. امسال برای اولین سال در دهه فجر، ما یک هفته
دستورالعمل نمایش وسرود مدرسه ای داریم. این کار به منظور زنده نگاه داشتن زبان و آداب محلی است و برنده ای ندارد.
 برنامه شب تئاتر ، برنامه ای بی نظیر برای نقد مشکلات موجود در حوزه نمایش
رمضانی برنامه شب تئاتر را برنامه ای بی نظیر برای نقد مشکلات موجود در حوزه نمایش خواند و از همه، به خصوص خانواده ها، برای رفع مشکلات موجود خواست که ورود پیدا کنند. وی ادامه داد: ما برای جریان ساز شدن، نیازمند آنیم که وزارت ارشاد درهایش را به روی ما بگشاید.
دکتر امینی با انتقاد از مدیریت های سلیقه ای و عدم ادامه برنامه ها با تعویض مدیرها گفت: بنده کتاب نمایش برای پایه های هفتم و هشتم و نهم نوشتم، هفتم و نهم چاپ شد اما یک مسئولی نگذاشت هشتم چاپ شود چون از کتاب تعبیر  و تفسیر خودش را داشت و می گفت همه هنرها درست اما بازیگری را فعلا نباید بگذاریم.
قراعتیان در مورد هفته نمایش مدارس گفت: بخشنامه ای قرار است ارسال شود تا با تغییر مدیران نیز هفته نمایش مدارس حفظ شود.
 دکتر امینی در ادامه گفت: یکی از بهترین کارهایی که می شود در حوزه آموزش برای تاثیر گذاری انجام داد، استفاده از شیوه نمایشی است و این باید تبدیل به یک ساز و کار شود. تشکیلاتی باید شکل بگیرد که کارش این باشد که از طریق وزارت علوم با دانشگاه ها تعامل انجام دهد.
وی خطاب به رمضانی و قراعتیان گفت: ما باید به دو چیز بیاندیشیم یکی ارتقاء وضعیت فعلی در کوتاه مدتی که مسئولید و دیگری وضع قوانین و ساز و کارهای ماندگار برای تبدیل تئاتر به یک فرآیند سیال و جریان دار در طول سال.
چرا خیرین به حوزه فرهنگی هنری ورود پیدا نمی کنند؟
رمضانی کمبود فضاهای هنری را خاطر نشان کرد و پرسید: چرا خیرین به حوزه فرهنگی هنری ورود پیدا نمی کنند؟ آیا یادگیری دو فرمول ریاضی تربیت است؟
قراعتیان در مورد وضعیت بخش هنرهای نمایشی در وزارت خانه گفت: ما در چهار گرایش فعالیت های هنرهای نمایشی را دنبال می کنیم و زمینه را برای فعالیت دانش آموزان علاقمند فراهم کرده ایم. در سال های اخیر به نمایش صحنه ای و نمایش عروسکی، بخش نمایشنامه خوانی و نقالی اضافه شده است.
دکتر امینی استفاده از ظرفیت های دانش جویی برای کمک به مدارس را مطرح و اعلام آمادگی برای همکاری کرد.


وزیر آموزش و پرورش، در مقابل بنگاه های اقتصادی کنکور
رمضانی در پایان گفت: در حوزه تئاتر از تمام ظرفیت آموزش و پرورش باید استفاده شود ،نه تنها از معلم تربیتی. جناب وزیر در این حوزه بسیار همراه هستند اما متاسفانه ایشان ناجوانمردانه در مقابل این هجمه ای که در زمینه کنکور توسط یک عده از بنگاه های اقتصادی ایجاد شده تنها هستند و نیاز به کمک دارند.

دستاوردهای «شب تئاتر»
پیرو انتقادات دلسوزانه نسبت به کاستی های کردستان در برنامه 28 آبان ، آقای فاتح بادپروا عکسی فرستادند که نشانگر ساخت پلاتو تئاتر در مریوان طی 32 روز است و خبر خوب دیگر اینکه قرار است 7 پلاتو تئاتر دیگر در کردستان ساخته شود.
در پایان پیام دهکردی از همه خواست برای برنامه ویدئو بفرستند و در حفظ و پویایی تنها برنامه جدی تئاتر صدا و سیما  کمک کنند.
«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی،تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها