سینما،هنر هفتم تجلی تمام هنرها

تاریخ انتشار: شنبه 17 آذر 1397
«شب سینما »در نهمین نشست خود، شامگاه 14 آذر، با موضوع «جامعه شناسی وسینما» و اجرای مسعود فراستی، میزبان دکتر ابراهیم فیض، مردم شناس،جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران بود.
تعداد بازدید: 407


دکتر فیاض در مقدمه ای جامعه شناسی و مردم شناسی را توضیح داد: جامعه شناسی بیشتر به گروه ها و نقش ها  و رابطه آنها با هم می پردازد اما مردم شناسی بیشتر به فرهنگ و چهارچوب معنایی سینما می پردازد، بنابراین مردم شناسی بسیار دقیق تر از جامعه شناسی می تواند در سینما کار کند.
سیاستمداران در ایران با پول نفت نمی گزارند ما تحولات را بفهمیم
وی در ادامه گفت: دنیا به شدت در حال تغییر است. پول نفت نمی گذارد ما در ایران تحولات را بفهمیم چون سیاستمداران با پول نفت جامعه را آرام می کنند که وارد جریان جدید نشود و زمان را از دست می دهیم و بعد متاسفانه به صورت سونامی این قصه وارد می شود و ما دچار بحران های شدید می شویم.
فیاض در مورد سینمای ایران گفت: چرا سینما به اینجا کشیده؟ چون سینمای جهانی این جریان را هدایت می کند و ما ناگهان واردش می شویم و شوک سینمایی و رسانه ای وارد می شود. پول نفت ما را از دنیا غافل کرده است.
دنیا به سمت انسانی می رود که دیگر ساختارها قادر به له کردنش نیستند  
این دنیایی که می گویید به چه سمتی است؟
فیاض پاسخ داد: انسان، انسانی که دیگر ساختارها نمی توانند لهش کنند. الان داستان پاریس همین است که ممکن است تا آمریکا کشیده شود. دیگر ساختارهای جهانی، ساختارهای تحمیل شده نخواهد بود که بشود از بالا انجامش داد. ساختاری که رسانه های اجتماعی در حال ایجاد آن است بدون رهبر است. این نشان می دهد که ساختار جهانی در حال فروپاشی است و انسان در حال خلق شدن در آن است و سینمای جهان روی همین قصه جلو می رود.
سینما، هنر هفتم، تجلی تمام هنرها
فیاض در مورد انواع هنرها در مردم شناسی گفت: دین یک نظام معنایی می سازد و اولین هنر موسیقی است که با دین آمیخته شده است. بلافاصله بعد از استقرار دین در مدینه، اذان بلال می شود شاخصه بعد از دین. پس هنر اول را ،ما بعد از دین موسیقی می دانیم. بعد این موسیقی به رقص تبدیل می شود، ما  نماز و عزاداری محرم را در مردم شناسی نوعی رقص می دانیم. در هنر سوم رقص تبدیل به نقاشی می شود، حرکت دست ها در رقص به حرکت قلم در نقاشی تبدیل می شود. هنر چهارم، بُعد پیدا کردن هنر نقاشی است که می شود مجسمه سازی و اولین چیزی که انسان می سازد مجسمه خدایش است و بت پرستی از اینجا شروع می شود. هنر پنجم می شود ادبیات که اوج  بشریت است. تبدیل ادبیات که هنر انتزاعی است به فضا می شود هنر ششم، تئاتر. تمام این شش هنر خودشان را در سینما که هنر هفتم است متجلی می کنند.
ساختارهای سینما برای هر کشوری به شدت امنیتی است
فیاض در مورد سینمای آمریکا گفت: دنیای مدرنیته دنیای حس و تجربه است. سینمای راهبردی آمریکا می گوید هر چه هست در آینده است و هرچه می سازد بعد اجرا می شود. روز استقلال می شود 11 سپتامبر. یعنی سینما واقعیت می سازد و تنها سینما این کار را می تواند انجام دهد. سینما یعنی آینده، یعنی استراتژیک، یعنی ایدئولوژیک. بنابراین ساختارهای سینما برای هر کشوری به شدت امنیتی است.
سینما :هنر، تکنولوژی و رسانه
فیاض ادامه داد: سینما هنر، تکنولوژی و رسانه است. مغز رسانه ای کتاب است، دست راستش می شود سینما و دست چپش می شود مطبوعات، دو پایش می شود رادیو وتلویزیون، دایره ای که همه اینها را به هم وصل می کند می شود دیجیتال. از مقوله های سینما بین المللی بودن آن است و دیجیتال خیلی به این موضوع کمک می کند. سینما هنر تصویر است و نباید در فیلم های آمریکایی زیاد حرف زد تا پیام آمریکایی به کسانی که زبان نمی دانند نیز برسد.
جهانی شدن آمریکا یعنی تنظیم مخاطب با خودش
 دکتر فیاض در موردرویکرد جامعه شناسانه به مخاطب سینما بیان کرد: سینما از ابتدا رویکرد دوسویه داشته است و گیشه، سینما را تنظیم می کرده است. فهم مخاطب از سینما بسیار مهم است بنابراین اول باید مخاطب را شکل داد و بعد سینما را. جهانی شدن آمریکا یعنی تنظیم مخاطب با خودش، با فرهنگ آمریکایی مخاطب آمریکایی ساختن در جهان و بعد می بینیم فیلم های ایرانی نیز بازتولید فیلم های آمریکایی می شود.
در ادامه بحث به پیشرفت سینمای هند و چین در آینده به دلیل رشد اقتصادی و تحولات اجتماعی اشاره شد و فاز جدید سینمای آمریکا که به سریال سازی روی آورده بررسی شد.
سینمای آینده متعلق به کسی که مخاطب جهانی را شکل دهد
هر کسی بتواند مخاطب جهانی را شکل بدهد، سینمای آینده برای اوست. آمریکایی ها قهرمان قصه هستند تا اینجا در نتیجه می توانند سینمای آینده را داشته باشند.
«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهارم

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها