نشست ورشو با محور منطقه است/جنگ روانی ایران هراسی در آستانه نشست ورشو/ آمریکا استقلال ایران را هدف گرفته

تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 دی 1397
تعداد بازدید: 89

 

برنامه« رو در رو» مسائل مختلف و برنامه های آمریکا در منطقه را در بوته نقد قرار داد و از اقدامات کور آمریکایی ها در نشست ورشو رمزگشایی کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: عباس خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا و محمد جمشیدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در برنامه سه شنبه شب »رو در رو» از شبکه چهار سیما موضوع سفر پیپئو به خاورمیانه و سردرگمی سیاسی، امنیتی آمریکا در عرصه بین الملل را بررسی کردند.

عباس خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با سفر نا تمام پمپئو و تور ضد ایرانی او گفت: این سفرها و موج های ساختگی یک نوع جنگ روانی است و حتی در رابطه با برجام و محاصره اقتصادی ایران به پیوست عملیات روانی تاکید دارم که جنگ روانی پیوست تحریم هاست.

وی خاطر نشان کرد: اساساً تحریم ها از ابتدا وجود داشته د تلقین تحریم ها در فضای مجازی در ابتدا ما را زمینگیر کرد و نتوانستیم رسانه ها را مدیریت کنیم و به این پیوست نپرداختیم و صرفاً به اصل تحریم ها پرداختیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سفر پمپئو جنبه فضای روانی دارد و عمدتاً شکست خورده ها هیاهو می کنند.

خامه یار ادامه داد: این سفر برای سرپوشی به شکستی بود که در منطقه داشتند و بار عملیات روانی دارد.

جمشیدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان کرد: آمریکا در صدد ائتلاف جدیدی در منطقه است. 

وی افزود: آمریکا در صدد معامله قرن بین اعراب و اسرائیل است و در کنار آن با یک تصمیم شخصی خواستند از سوریه خارج شوند و بولتن سعی کرد این تصمیم را به تصویب شورای امنیت رسید مدیریت کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در ایجاد چنین ائتلافی به شدت مشکل دارند و یکی از اهداف سفر کاهش اختلافات کمپ عربی بود.

جمشیدی ادامه داد: تلاش بر جایگزینی اعراب در شرق خاورمیانه را دارند و مسئله اصلی این بود که به اعراب این اطمینان را بدهند که آمریکا منطقه را رها نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: ۷ هزار میلیارد دلار از بودجه آمریکا را در خاورمیانه خود دادند و قبلا هم از طریق رویکرد برلین شرلین وارد شدند و نتیجه نداشتند.

جمشیدی ادامه داد: رویکرد استراتژی ترامپ و اوباما در منطقه یکسان است و ادبیات آنها با هم فرق دارد و ترامپ تند است.

خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه نسبت به مواجهه تور ضد ایرانی به سر اختلافات خاورمیانه پرداخت و یادآور شد: شورای همکاری برای مقابله با جمهوری اسلامی ۶۰ سال قبل ایجاد شد و موفق نبود.

وی افزود: اتحادیه قطر هم همینطور بود و امروز همه اعراب به سمت یمن و سوریه می دوند‌.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: ائتلاف یمن هم صرفاً روی کاغذ بود و از این ائتلاف ها می بینیم که فروپاشیده است و به هیچ وجه چنین ائتلافی وجود ندارد‌.

خامه یار تاکید کرد: چنین اهدافی هرگز محقق نمی شود و جهانی با عنوان جهان غرب هرگز وجود نخواهد داشت.

وی به مسائل داخلی کشورهای عربی پرداخت و گفت: آمریکا ارتش های نسل چهارم را هدف قرارداده و در چهل سال گذشته علیه جمهوری اسلامی موضع گیری سیاسی داشته اما هرگز توان مقابله نظامی را نداشته و ائتلاف های پیش رو صرفاً سیاسی است.

جمشیدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در بخشی از این گفتگو اظهار کرد: دلایل پس رفت آمریکا در منطقه متفاوت است و در محیط عملیاتی منطقه تحولاتی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: تحولات منطقه ای و نیروهای نیابتی در مقابل قدرت نظامی قد عمل کرده و آمریکا در مقابل با بیداری اسلامی توان مقابله ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: آمریکایی ها در برابر مردم وارد حکومت ها شدند و در این مرحله حکومت های ریاست جمهوری آسیب دیدند و حکومت های پادشاهی آسیب کمتری دیدند.

جمشیدی خاطر نشان کرد: در سطح بین الملل از اواخر دولت بوش چین را تهدید آمریکا تلقی کردند و چرخش به سمت آسیا داشتند و درگیر شدن در منطقه خاورمیانه به ضرر آمریکا بود و این به معنی خروج از منطقه نیست و تغییر مدیریت است.

وی افزود: آمریکا نا امنی در منطقه را مدیریت می کند و مدیریت از پشت سر است و مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند که دیوانگی های ترامپ کاملاً حساب شده است.

جمشیدی یادآور شد: قدرت جمهوری اسلامی یکی از دلایل افول قدرت آمریکا در منطقه بوده و ضعف آمریکا راهبردی است.

خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به تکثیر فرهنگ مقاومت در منطقه پرداخت و بیان کرد: اخیراً برای تجزیه کشورهای عربی و معامله بزرگ قرن را در برنامه دارند و همه اینها تیری است که به سنگ خورده است و در خوانش منطقه بیگانه اند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد انقلاب اسلامی هم همین اشتباه را داشتند و امروز بیداری اسلامی در منطقه فراگیر است و انصار الله در کنار ارتش یمن ایجاد می شود مانند بسیج که در کنار سپاه و ارتش ایجاد شده و متاثر آن در جای جای منطقه این محور فراگیر توسعه یافته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: امروز ما اتحادیه ای از شبکه های ماهواره ای در خدمت مقاومت داریم و این نگاه به آمریکای لاتین هم ورود کرده و عامل شکست پروژه های متعدد است.

خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: اگر آمریکایی ها جای بهتری را پیدا می کردند در ورشو نشست برگزار نمی کردند و از ضعف این کشورها استفاده می کند.

جمشیدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در مورد طرح مسائل موشکی ایران از سوی فرانسه گفت: غربی هایی که به ایران سفر می کنند در مقابل برنامه موشکی که بیان می کنیم سیاست بازدارندگی ایران است، متوجه این حرکت هستند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها نیروی فضایی را ایجاد می کنند و این فضا می گویند ما سیاست موشکی خود را محدود کنیم و مردم ما بدانند که هیچ قانونی مبنی بر محدودیت فعالیت موشکی کشورها وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در مورد لهستان ملاک عمل ما عملکرد دولت است.

جمشیدی تصریح کرد: به استراتژی اروپا که توجه کنیم آنها به کار با اروپا نیاز دارند و ما باید مولفه های قدرت خود را ارتقاء دهیم.

خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان گفت: استقلال کشور ما مورد توجه آمریکایی هاست و مصدق هم در صدد استقلال نفت بود و آمریکایی ها استقلال ایران را در آستانه چهل سالگی انقلاب هدف قرار دادند.

«رو در رو» به تهیه کنندگی سید مهدی حسینی، کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است و سه شنبه ها ساعت 19:00 به صورت زنده به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها