در «پیشران» بیان شد: شکوفایی در آشتی صنعت و دانشگاه

تاریخ انتشار: چهار شنبه 28 آذر 1397
«دلایل و موانع تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی» در برنامه «پیشران» این هفته شبکه چهار سیما تشریح شد.
تعداد بازدید: 80


دکتر حسام زند حسامی مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» گفت:چیزی که ما به آن ارج دادیم، مقاله بوده است. و اینکه در حال حاضر نباید به مقاله اهمیت داد، اشتباه است. مقاله ی درست نوشتن و هدفمند، که در نهایت باید به حقی برای ما منتج شود که بتوانیم حق را بفروشیم و  ایجاد درآمد کنیم .درست است که اغلب دانشگاه های ما در ارتباط با صنعت پروژه میگیرند و کار میکنند، اما واقعیت این است که صنایعی که نیاز خود را در دل دانشگاه پیدا کنند، کمتر هستند.
در این مورد نه دانشگاه خیلی صنعت را قبول دارد و نه صنعت خیلی دانشگاه را قبول دارد و نتوانسته اند آشتی کنند و در هرجایی که آشتی اتفاق افتاد، ما شکوفایی را دیده ایم.
وی در پایان گفتگو افزود:
بچه های ما باید یاد بگیرند که روی پای خودشان بایستند. خیلی ها هنوز انتظار دارند در دستگاه دولتی قرار بگیرند و آمادگی ریسک پذیری ندارند.
دکترقاسم عمو عابدینی مدیرکل ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مهمان دیگر  سه شنبه برنامه «پیشران» گفت: مشکلاتی وجود دارد و ما بازنگری نقشه جامع علمی کشور را در دستور کار داریم و ما در این بازنگری اصلاحات لازم را اعمال خواهیم کرد تا مشکلات موجود حل شود.
وی از استانداردهای سخت تر از مافیا گفت:جوانی که با شرایط سخت وارد دانشگاه میشود و عمرش را گذاشته و در کار پژوهشی قرار گرفته و ایده ای را با استاد و مجموعه ی دانشگاه پرورانده است. ولی در مساله دارو مافیا اجازه نمیدهد، و سیستم و مدیریت حاکم بر حوزه علم و فناوری دنبال شکستن این مافیاست ولی مشکل اینجاست که استانداردهای سختی گذاشته شده و هزینه ی سنگین روی این استانداردهاست. و باید پنج میلیارد هزینه کند که استانداردهای لازم را دریافت کند.
وی در ادامه گفت:دولت در وضعیت اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد سنتی را تغییر دهد و درآمدهای کلان اقتصاد دانش بنیان را نشان دهد و باید در حوزه استاندارد سازی و هزینه ها کمک کند.
برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها