در برنامه «پیشران» مطرح شد: الگوی توسعه هر کشور باید متناسب با مقتضیات فرهنگی، اجتماعی، بومی و جغرافیایی آن کشور طراحی شود

تاریخ انتشار: چهار شنبه 23 آبان 1397
هر کشوری باید الگوی توسعه خاص خود را داشته باشد
تعداد بازدید: 72


در برنامه «پیشران» مطرح شد: الگوی توسعه هر کشور باید متناسب با مقتضیات فرهنگی، اجتماعی، بومی و جغرافیایی آن کشور طراحی شود/ هر کشوری باید الگوی توسعه خاص خود را داشته باشد

دکتر محمدهادی زاهدی وفا، عضو شورای عالی مرکز الگو، هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و معاون اسبق وزیر اقتصاد مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» از همگرایی برای رسیدن به الگویی واحد گفت: در اولین مرحله بعد از تاسیس مرکز الگوی پیشرفت، جمع بندی از همایش های برگزار شده، صورت گرفته که به شکل یک سند پایه هست و این سند پایه باید در معرض اندیشه ورزی بیشتر نخبگان، نهادهای جامعه ما، حوزه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و بعد هم قوای مجریه و قضائیه و مقننه قرار بگیرد و براساس یک اجماع ملی از نهادها، آحاد و افراد این الگو تکمیل شود و از ابتدای سال ۱۴۰۰ به سمت اجرای آن پیش خواهیم رفت.
دکتر محمد خوش چهره، استاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی مهمان دیگر برنامه «پیشران» از رشد و توسعه گفت:
سازمان ملل دهه ۶۰ را به خاطر خسارتهای جنگ جهانی دوم، «رشد ۶ درصد»  نام گذاری کردند. اما خیلی سریع به این نتیجه رسیدند که این رشد در سطح جهانی هدف گذاری مطلوبی نیست، چون با وجود بالا رفتن درآمد، اختلاف طبقاتی و فقر و... وجود داشت.
و گفتند در تغییرات، رشد نمی تواند لغت مناسبی برای حرکت به سمت مطلوب باشد و توسعه را مطرح کردند یعنی رشدی که تغییرات کمی و کیفی را شامل می شود و تا سال ۸۵ نیز عوارضی داشت و گفتند توسعه نیز واژه ی مناسبی نیست و واژه «توسعه پایدار» مطرح شد که به ملاحظات محیط زیستی و ملاحظات منافع نسلهای آینده توجه می کند و در حال حاضر در ادبیات، «اقتصاد اخلاق محور» مطرح است.
در ایران واژه «پیشرفت» که به شدت قابل دفاع است، مطرح کردیم و معتقدیم حرکتی خوب است که به سمت پیش برود و برداشت بی رویه از نفت، نمی تواند توسعه پایدار باشد.
دکتر حمید پاداش، هیات علمی دانشگاه تهران در برنامه «پیشران» گفت:
ما انباشتی از اسناد را در کشور داریم که اگر لیست کنیم و مفادش را برشمریم تمام شدنی نیست و هیچ کمکی به الگوی توسعه و فرآیند توسعه در کشور نکرده است.
وقتی شما الگوی پایه برای پیشرفت طراحی میکنید علی الحصول باید مشخص کنید برای چه چیزی برای چه موضوعی با چه هدفی الگو را طراحی کردیم. دونگاه در تصور کسانی که الگو را طراحی کردند وجود دارد. یکی اینکه الگوهای غربی توسعه به طور پیش فرض ناکارآمد تلقی شده، که به نظر من این تصور باور نادقیقی است. نکته بعد اینکه ما از لحاظ ارتباط این الگو با حقایق تاریخی توسعه همکاری نکردیم.
در ادامه دکتر محمد هادی زاهدی وفا گفت: الگوی توسعه هر کشور باید متناسب با مقتضیات فرهنگی، اجتماعی، بومی و جغرافیایی آن کشور باشد.تجارب دنیا نشان می دهد که همه کشورها یا مدلهای توسعه به این نتیجه رسیده اند که ما برای هر کشوری باید الگوی توسعه خاص خودش را داشته باشیم.
دکتر محمد خوش چهره، استاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت:ما سابقه برنامه ریزی خیلی قوی داریم ولی چارچوب ها و مبانی فکری و نوع نگرشها که با انقلاب تغییر کرد، ما یک آشفتگی در مبانی نظری داریم، من معتقدم اگر ما الگوهای غربی مطلق را اجرا کنیم به مراتب یک دستاورد مشخصی داشتیم.
دکتر حمید پاداش گفت:  ما همیشه دیدیم که برنامه های توسعه تدوین شده است و دولتها به بودجه متعهد نبودند چه برسد به برنامه های توسعه چه برسد به سند چشم انداز چه برسد به سیاستهای کلی. تقریبا دولتها به آنچه که خودشان نوشتند نیز پایبند نبودند.
 وی در ادامه گفت: تکلیف ما با مالکیت خصوصی و مالکیت دولتی و مالکیت ملی و نفتی که ما دولتی کردیم چیست؟ من فکر می کنم ما این نوع عدم تعارض ها را اگر در این الگوی پایه از لحاظ بنیانی حل نکنیم، به لحاظ اجرای آن موفق نخواهیم بود.

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه چهار سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها