در «شب روایت» عنوان شد: نگرانی از سوء استفاده دشمن، دلیل برخی عدم روایت ها

تاریخ انتشار: چهار شنبه 10 بهمن 1397
تعداد بازدید: 29



«شب روایت» در هفدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه 9 بهمن، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.
در بخش «لذت نقد» با کوروش علیانی، بحث تعریف روایت پی گرفته شد.
روایت، بازنمود زبانی حافظه رویدادی
علیانی در تعریف روایت گفت: روایت یک سیستم ثبت است که باعث به خاطر سپاری می شود. این سیستم داده های حسی را ثبت می کند و بعضی الگو سازی ها را انجام می دهد. روایت یک هسته تصویری دارد که این تصویرها اکثرا به ترتیب زمانی هستند.  روایت خوراک فراموشی است و قسمت هایی از آن ممکن است فراموش شوند اما بعد از فراموشی با توجه به شواهدی، ذهن آن تکه ها را بازسازی و تصویر سازی می کند بنابراین روایت می تواند واقعی باشد یا نباشد. روایت یک قاب و یک پایان دارد و ما آگاهانه تصویرها را برای تعریف کردن انتخاب می کنیم و پایان به همه تصاویر معنا می دهد. تمام این ویژگی هایی که برشمردم در واقع خصوصیات یک بخش از مغز ماست که روانشناسان به آن حافظه رویدادی می گویند و روایت در واقع بازنمود زبانی حافظه رویدادی است.
در بخش گفتگو ،دیانی میزبان محمد حسن روزی طلب، منتقد و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران بود تا  «تاریخ نگاری انقلاب» را بررسی کنند.
روزی طلب در ابتدا فوت آقایان مهرآیین و حبیبی را تسلیت گفت.
وی در مورد وضعیت تاریخ نگاری انقلاب در حال حاضر گفت: انقلاب ما با اینکه به چهل سالگی رسیده است اما هنوز جوان است و تاریخ نگاری اش شروع نشده است. منظور من این نیست که کاری انجام نشده است. کارهای خوب بسیاری در صورت های مختلف صورت گرفته است.
جنگ ما جنگ روایت است
روزی طلب ادامه داد: ما باید از حافظه تاریخی ملت ایران صیانت کنیم. انقلاب اسلامی محصول حافظه تاریخی ملت ایران از مشروطه بود. همه دنیا از انقلاب اسلامی ایران شگفت زده شدند. بعد از اقدامات متفاوتی که دشمنان اوایل انقلاب برای تخریب آن انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که جنگ ما جنگ روایت است. کتاب هایی که در 40 سالگی انقلاب در مورد آن منتشر شده اند کاملا قلب روایت هستند تا واقعیت خودشان را قالب کنند. انقلاب اسلامی اولین انقلاب مدنی کل دنیا بود. تمام کشورهای اطراف ما تحت تاثیر انقلاب اسلامی هستند.
وی در مورد حکومت پهلوی گفت: پهلوی در آن زمان فاقد مشروعیت لازم بود و ما بعد از چهل سال با پدیده تطهیر پهلوی مواجهیم و آن را نماد کار آمدی کرده اند. ما در دوگانه روایت تبلیغیم. مشکل اینجاست که ما خوب روایات را نمی گوییم و بعد تحلیل بر اساسش ارائه می شود.
تنها راه مقابله با تحریف منحصرا تولید است
روزی طلب در مورد بحث تحریف و مقابله با آن بیان کرد: در مورد تحریف مشکل سنجش وجود دارد. بعضی چیزها فیلمش موجود است و غیر قابل تغییر هستند مثل فیلم جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب که سال گذشته پخش شد و نمی شود تحریفش کرد. اما در مورد روایت ها متفاوت است. به نظر من تنها راه مقابله با تحریف منحصرا تولید است.
وی در نقد آیین نامه اخیر حفظ نشر آثار دفاع مقدس که در مورد مقابله با تحریف است گفت: این بیانیه اصلا  قانونی نیست و خلاف قانون اساسی است. مسئله دیگر این است که اصلا امکان اجرا ندارد. مثلا گفته در مورد شکست ها چیزی نوشته نشود مگر می شود؟ خودِ این نوعی تحریف واقعیت است.
نگرانی از سوء استفاده دشمن، دلیل برخی عدم روایت ها
روزی طلب ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما در روایت از تاریخ انقلاب اسلامی این است که ما به دلیل نگرانی که سوءاستفاده دشمنان داشتیم، خیلی از کنش و واکنش های درست خودمان را روایت نکردیم.
وی در مورد ماجرای سال 67 و سکوت در مورد آن توضیح داد: حکم امام بدون پیش زمینه نیست و نمی توان آن را به صورت یک پرونده بررسی کرد بلکه باید به عنوان یک پروسه و جریان بررسی شود. نکته بعدی این است که در دهه 60 به دلیل وجود شرایط جنگ و ترور، خواسته ی مردم چند برابر آنچه اتفاق افتاد  بوده است.
«شب روایت» چهارمین شب از«شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها