جایزه جشنواره ها باعث ماندگاری اثری نمی شود/ آثار هنری، با صداقت ماندگار می شوند/ سرعت در بیان و موسیقی، از ضرورت های عصر حاضر

تاریخ انتشار: دو شنبه 21 آبان 1397
تعداد بازدید: 101


به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: «شب موسیقی» در ششمین نشست خود، با موضوع «سرعت و تکنیک در موسیقی امروز ایران»، میزبان علیرضا پور امید، کارشناس موسیقی و دکتر علیرضا امینی، آهنگساز، محقق و کارشناس موسیقی بود. این برنامه یک شنبه شب 20 آبان، با اجرای رضا مهدوی روی آنتن رفت.
مهدوی بحث رو اینگونه آغاز کرد که بعضی ها به هر قیمتی می خواهند در موسیقی نشاط ایجاد کنند که گاهی این نشاط حالت مواد مخدر برای مخاطب پیدا می کند.
چه بخشی از این موسیقی ها هیجانات کاذب بوده و چه بخشی هیجانات سالم؟
دکتر امینی پاسخ داد:در هر شاخه از زندگی اجتماعی ما، سرعت می تواند جاذبه ایجاد کند. این سرعت دو شاخه دارد. یکی آنکه به مخاطب می گوید: « من توانستم اما شما نمی توانید» و دیگری آنکه می گوید: « من توانستم شما هم تلاش کنید بتوانید». این دو گونه از گذشته تا امروز باعث سیر تحول در موسیقی شده است.
آثار تند در گذر زمان کمتر دچار تخریب می شوند
امینی ادامه داد: اتفاق سرعت می تواند یکی از جذاب ترین لحظات موسیقی ایرانی باشد که از گونه دوم است. همچنین آثار تند در گذر زمان کمتر دچار تخریب می شوند.
علیرضا پور امید در ادامه همین مبحث افزود:« ضریب خطای کار تند بیشتر است بنابراین کمتر به آن ورود پیدا می کنند. »
دکتر امینی در ادامه تعریف سرعت گفت: «تعریف ما از سرعت چیزی است که بالاتر از باور جامعه است».

این تندی در موسیقی بر چه اساسی باید باشد تا هم ماندگار شود و هم فرهنگ خانواده ایرانی را دنبال کند؟
پور امید اینطور توضیح داد که: « آثار بر اساس حکمت و صداقت ماندگار می شوند. البته این بر اساس درونیات هنرمند است و چیزی نیست که بتوانیم برایش نسخه بپیچیم.»

آیا محتوای موسیقی باید از فرم جدا باشد؟
دکتر امینی فرم را برگرفته از علم موسیقی دانست و افزود: محتوا برگرفته از کارکرد مخاطب شناسی است. در موسیقی کلاسیک علم از روی آثار بزرگان موسیقی ساخته شده است. پس اگر زیاد درگیر فرم بشویم دچار مشکل می شویم. بهتر است بگذاریم افراد دانش بنیان این تغییر در فرم را ایجاد کنند. فرم همیشه نمی تواند کنترل کننده هر آنچه در موسیقی هست باشد. به نظر من محتوا خیلی از فرم مهمتراست.
پور امید اساسا فرم گرایی را یک قابلیت عمیق و پر محتوا دانست و ادامه داد: همه تقریبا محتواهای یکسان را بیان می کنند فقط زبان آن ها تغییر می کند. بدون فرم محتوا را نمی توان نشان داد.

آیا می توان گفت جوانان امروز به دنبال تکنیک و سرعت هستند و گذشتکان به دنبال محتوا؟
علیرضا پور امید پاسخ داد: آنچه ضرورت ندارد در جهان نخواهد ماند. در گذشته هم هنرمندان ضرورت زمان خود را حس کرده بودند و آثار تند داریم اما نمره دادن کار تاریخ است.
پور امید در مورد تحریر در موسیقی ایرانی گفت: تحریر زینت موسیقی است. مخصوصا در موسیقی ایرانی که « موسیقی نشسته» است و تحرک در آن کم است.

چه نیازی هست که ما به دنبال فرم های غیر ایرانی برویم؟
پور امید گفت: بعد از افراط و تفریط های زمان جنگ و اوایل انقلاب، یک ضرورت و نیازی برای کار تند احساس شد که به هنرمند خودش را تحمیل کرد.

جایزه جشنواره ها باعث ماندگاری اثری نمی شود
پور امیداضافه کرد: اصالت اگر پایه داشته باشد به این راحتی ها نمی لرزد و جایزه جشنواره ها باعث ماندگاری اثری نمی شود.
دکتر امینی با اشاره به اینکه ژانر «رجز» در تعزیه به دلیل ریتم تند دچار تغییر در زمان نشده است، سرعت در اثر را از عوامل تمرکز مخاطب بر موسیقی دانست. وی در ادامه افزود: بعضی آثار کند، اگر قوی باشند و شعر خوبی همراهشان باشد، همان تاثیر یک اثر تند را در جامعه می گزارند.
در پایان علیرضا پور امید اینگونه عنوان کرد که: ضرورتا آنچه سرعت دارد ضد معنا نیست. سرعت برای تاثیر گزاری روی مخاطب استفاده می شود.
دکتر امینی نیز در پایان اینطور نتیجه گیری کرد که: سرعت در بیان و موسیقی از ضرورت های عصر حاضر است و ما هم در موسیقی ایرانی باید به این مفاهیم برسیم.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها