پاسخ مدیر شبکه 4 درخصوص مخاطبان شبکه چهار/ وظیفه ذاتی شبکه 4 از زبان مدیر این شبکه تلویزیونی / بازگشت شوکران با فضلی نژاد از مهرماه

تاریخ انتشار: یک شنبه 23 تیر 1398
دکتر مسعود معینی پور؛ مدیر شبکه چهار سیما یکشنبه 23 تیرماه با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه «سلام صبح بخیر» به تشریح برنامه‌های تابستانی این شبکه پرداخت.
تعداد بازدید: 2340 دریافت فیلم

مدیر شبکه چهار سیما در ابتدا با اشاره به از سر گیری پخش سری جدید برنامه های «طلوع» و «چرخ» گفت: برنامه «چرخ» قبل از حضور من درشبکه تعطیل شده بود. که از مهرماه سال گذشته پخش آن را مجددا از سرگرفتیم و بعد از ماه مبارک رمضان به صورت سه روز در هفته روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ساعت 19 سری جدید آن آغاز شده است.

وی افزود: برنامه صبحگاهی «طلوع» نیز که از گذشته بوده است و پخش سری جدید آن از ابتدای تابستان آغاز شده، چارچوب جدیدی پیدا کرده و در حوزه علوم عمومی و دانش هایی که مردم ارتباط بیشتری با آنها دارند ورود پیدا کرده است.

معینی پور گفت: « مسابقه چهار، سه، دو،یک» نیز از برنامه های گذشته شبکه است و یک مسابقه تخصصی است و در سری هفتم این مسابقه تغییراتی را اعمال کردیم و سری جدید آن در حوزه سینما و تئاتر در ایام تابستان روزهای دوشنبه و سه شنبه ساعت 21 پخش می شود.

مدیر شبکه چهار به رویکرد جدید شبکه چهار اشاره کرد و افزود: شبکه چهار شبکه فرهیختگان است و مخاطبان خاص خودش را دارد و ما در دوره جدید به دنبال آن هستیم که مباحث عمومی را از زبان متخصصان بیان کنیم. به طور مثال مباحثی که در حوزه ادب و فرهنگ و هنر و بهره‌گیری بصری، زبان، شنیدن، دیدن، پوشش، مناسک و مربوط می‌شود، نسبتی با فرهنگ دارد و باید جایی باشد که درباره این مباحث تخصصی حرف بزند بنابراین شبکه چهار به این مباحث می‌پردازد و درتلاشیم تا مباحثی که به طور روزمرده مردم با آنها درگیر هستنید را از دید نخبگان و به صورت علمی به آنها بپردازیم. که البته گاهی این مباحث با نقد همراه هست که طبیعتا اینگونه مباحث مخاطبان خاص خودش را دارد .

مدیر شبکه چهار این مباحث را عملی و تخصصی دانست و عنوان کرد: متخصصان باید به مردم نزدیک شوند، ما می‌گوییم عالمان علوم انسانی به عرصه حکمت عملی کاری ندارند به همین خاطر دانش و علوم انسانی از عرصه زندگی مردم دور شده و مردم کار خود را با ادبیات رقیب حل می‌کنند. بنابراین شبکه چهار این میان به عنوان یک واسطه و حلقه اتصال عمل می کند.

وی همچنین در پاسخ به مجری برنامه درباره اینکه چرا در جمع خبرنگاران از اینکه «همین تعداد مخاطب برای ما کافی است!» صحبت کرده و این حرف با شیطنت رسانه‌ای به شکلی دیگر منتشر شده بود توضیح داد: ما اینجا مباحثی داریم که مخاطب چندان سراغ آن‌ها نمی‌آید، مثلاً وقتی ما درباره شبهات اعتقادی یک منبع دینی و یا مساله دینی صحبت می‌کنیم خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند که یک سریال ‌بینند. این بدان معنا نیست که به مخاطب نیاز نداریم، ولی ممکن است مخاطب با این حوزه ارتباط نگیرد که نمی‌توان گفت نشان دهنده ضعف شبکه است. بلکه این هنر ماست که مخاطب را جذب کنیم. یکی از ماموریت های شبکه چهار در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و ما درخواستمان این است که دیگران هم پای کار بیایند و چرا فقط به مجریان بگوییم از زبان فارسی استفاده کنند. به طور مثال من در نشست خبری‌ اخیر در شبکه از خبرنگاران خواستم آن‌ها هم در این حوزه‌ها با ما همکاری داشته باشند و در عناوین و خبرها از زبان فارسی استفاده کنند. همین جا نیز از همه می خواهم در پویش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تلاش و یاری کنند.

مدیر شبکه چهار سیما در ادامه درباره دیگر ماموریت‌های این شبکه عنوان کرد: ما امسال دو ماموریت داریم یکی «زبان و ادبیات فارسی» و دیگری «کتاب و کتابخوانی» است که در معاونت سیما به شبکه چهار محول شده است. خود ما در حوزه کتاب خوانی برنامه های مختلفی داریم از جمله «کتاب چهار» و برنامه جدید «کتاب با سُس تند» که از اول مهر ماه پخش آن آغاز می شود. همچنین میان برنامه های کوتاهی تولید کرده ایم و برای سایر شبکه ها نیز در همین زمینه برنامه ریزی کرده ایم.

وی همچنین به کنداکتور تابستانی شبکه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شبکه چهار هر روز یک فیلم سینمایی، یک قرار ظهرگاهی، یک مستند علمی در قالب «چهارسوی علم»، یک سریال تاریخی ایرانی و گفتگوهای «تد» خارجی پخش می‌شود و ان شاالله از اول مهر ماه «تد» داخلی و ایرانی با طراحی و فضای جدید پخش می شود.

 

معینی پور با اشاره به کاهش برنامه‌های کنکوری نیز تصریح کرد: ما یکی از برنامه‌های کنکوری را حذف کردیم. البته برنامه کنکوری دیگری داریم که به عنوان یک ضرورت پخش می‌شود. همچنین در شبکه، بحث‌هایی آموزشی درباره دوران مشروطه، سیر تجدد، ایران باستان و که کمتر در کلاسی آموخته ایم رو داریم که این مباحث در قالب برنامه «درس گفتار» هروز ساعت ۱۶ در یک باکس نیم ساعته پخش می‌شود. ساعت 18 زمان پخش سریال ایرانی است، در ساعت 19 برنامه های «چرخ»، «ضیافت» و «معرفت»، ساعت ۲۱ نیز زمان برنامه های گفتگو و مناظره ما خواهد بود مانند «زاویه»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و هر یکشنبه نیز یک بیوگرافی و مستند چهره نگاری از یک چهره مشهور و اندیشمند ایرانی معاصر در قالب برنامه «حکایت دل» داریم.

وی در بخش دیگر درباره برنامه‌های چالشی مثل «شوکران» بیان کرد: پیش تولید سری جدید «شوکران» شروع شده است و از مهرماه پخش سری جدید با اجرای پیام فضلی‌نژاد ، آغاز می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها