«لذت نوشتن» حکایتی از مرد قلم : استاد عبد الله کوثری

تاریخ انتشار: دو شنبه 14 تیر 1400
زندگی حرفه ای استاد عبدالله کوثری از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه چهاردهم تیرماه مصادف با روز قلم، پخش خواهد شد.
تعداد بازدید: 386 دریافت فیلم

به گزارش روابط عمومی برنامه، فیلم مستند «لذت نوشتن» به زندگی استاد عبدالله کوثری، مترجم و نویسنده صاحب سبک، شاعر و ویراستار اختصاص دارد‌.
عبدالله كوثری به سال ۱۳۲۵ در همدان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان شهر با موفقیت به پایان برد. علاقه به ادبیات از كودكی در او موج می زد، اما كنجكاوی و علاقه و عشق به علوم انسانی او رابرآن داشت تا در دانشگاه، رشته اقتصاد را انتخاب كند؛ اما تا زمانی كه اقتصاد می خواند، هنوز عاشق ادبیات بود و همین انگیزه باعث شد آهسته آهسته گام در وادی ترجمه نهد. خواندن اقتصاد هم البته به او كمك كرد تا در این زمینه بیش از ده اثر ترجمه داشته باشد، كه در نوع خود آثار بی همتایی هستند.
بعد از مدتی به ویراستاری پرداخت و برای مدت كوتاهی به لندن رفت، بعد از مراجعت تمام هم و توان خود را برروی ترجمه گذاشت.
عبدالله كوثری از آن دسته مترجمانی است كه جریان های مهم ادبیات جهان را تا حدممكن به دوستداران ادبیات جهان شناسانده است. استاد عبدالله کوثری بیش از ۵۰ اثر ترجمه شده در دو گروه ادبی و اقتصادی در کارنامه خود دارد. از كارهای او در زمینه نقد و بررسی آثار نویسندگان در قالب بنیانگذاران فرهنگ و مجموعه نسل قلم می توان به سروانتس، فوئنتس، بودلر، پوشكین، پاسترناك، الكساندر بلسوك، خیمسن، اسكاروایلد و... اشاره كرد.
او درباره شناخت مترجم از اثری كه ترجمه می كند، معتقد است: «مترجمان سراغ اثری می روند كه نویسنده اش را نمی شناسند، پس نمی توانند زبان و نوع بیان آن نویسنده را خوب از كار درآورند. از طرف دیگر بعضی ها تسلط كافی بر زبان فارسی ندارند و زمانی كه به سراغ ترجمه می روند حاصل، خوب نخواهد بود


 مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.
 تهیه کننده :علیرضا حسینی و کارگردان: بیژن شکرریز است.
 باز پخش برنامه:  سه شنبه حوالی ساعت۱۴

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها