«دولت و توسعۀ اقتصادی در ایران» موضوع مورد بررسی «چراغ مطالعه» شبکه 4

گفتگو با محمدتقی دلفروز در برنامه امشب «چراغ مطالعه»

تاریخ انتشار: شنبه 16 اسفند 1399
چراغ مطالعه در دهمین قسمت از فصل علوم اجتماعی امشب میزبان دکتر محمدتقی دلفروز است و با او در مورد کتاب «دولت و توسعۀ اقتصادی: اقتصاد سیاسی توسعه در ایران و دولت‌های توسعه‌گرا» گفتگو می کند.
تعداد بازدید: 297

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، محمدتقی دلفروز با مقایسۀ برنامه‌های توسعه در کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و مالزی معتقد است می‌توان دو نوع برنامه‌ریزیِ کلی برای رسیدن به مقاصد توسعه‌ای در نظر گرفت. گونه اقتدارگرایانه توسعه که مبتنی بر نقش پررنگ دولتی متمرکز و اقتدارگرا که با شدت و حدت هر نوع تکثر و مخالفتی را از جلوی پای خود کنار می‌زند و برنامه‌ای بالا به پایین و سریع برای رسیدن به توسعه پیش می‌گیرد و گونه دموکراتیک توسعه که تلاش می‌کند با ساختارهای دموکراتیک، عاملیت مردم و چرخش نخبگان قدرت به توسعه دست یابد. از نظر او کره جنوبی و تایوان نمونه‌های گونه اول و سنگاپور و مالزی نمونه‌هایی از گونه دوم به شمار می‌روند اما ایران چه؟!

محمدتقی دلفروز دارای دکتری جامعه‌شناسی سیاسی است و از او بیش از 10 ترجمه تخصصی در زمینه‌های علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی منتشر شده است.

چراغ مطالعه برنامه‌ای گفتگو محور در حوزه کتاب است. چهارمین فصل از این برنامه در مورد کتاب‌های حوزه علوم‌اجتماعی است و به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما و با سردبیری محدثه پیرهادی و اجرای کورش علیانی و تهیه کنندگی مرتضی روحانی، شنبه هر هفته ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و یکشنبه‌ها ساعت 14 بازپخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها