از داستان سرما تا ماموریت مریخ‌نورد در «چرخ»

تاریخ انتشار: یک شنبه 3 اسفند 1399
صدوهجدهمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۳ اسفند، با بررسی مهم‌ترین خبرهای این روزهای دنیاهای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.
تعداد بازدید: 142

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان شیرین شاطرزاده، روزنامه‌نگار علم و دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران است. طاهرزاده از تفاوت میزان تحمل سرما در انسان‌ها خواهد گفت و شاطرزاده از داستان چیکشلوب، سوغات مشتری برای دایناسورها. در بخش دیگری از «چرخ»‌ محمدحسین جهان‌پناه و خشایار مریدپور، دو روزنامه‌نگار فناوری، دو خبر مربوط به صد روز اول کاوشگر Perseverance روی مریخ و ایستگاه فضایی آینده‌ی چین را بررسی خواهند کرد. مریخ‌نورد Perseverance بامداد جمعه (۱ اسفند) با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد. محل فرود این مریخ‌نورد روی سطح مریخ دشوارترین محلی بود که تاکنون برای فرود بر روی این سیاره انتخاب شده است. از لحظات حساس فرود این کاوشگر که هفت دقیقه طول کشید به‌عنوان «هفت دقیقه وحشت» نام برده شده بود. مریخ‌نورد Perseverance در این بازه‌ی زمانی سرعت خود را از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به صفر رساند. محققان امیدوارند کاوشگر Perseverance پس از فرود خود بتواند مشخص کند که آیا حیات هرگز بر روی سطح مریخ وجود داشته است یا خیر. Perseverance  پیشرفته‌ترین و بزرگترین کاوشگری است که ناسا تاکنون به کره‌ی مریخ فرستاده است. این کاوشگر شش چرخ نهمین حضور یک سازه ساخته‌ی بشر بر سطح مریخ محسوب می‌شود. در بخش‌های دیگری از این قسمت «چرخ»، مهم‌ترین عکس‌های دنیای علم و خبرهای علم و فناوری در ایران بررسی خواهند شد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها