جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت / بررسی کتاب «شبکه‌های خشم و امید» در چراغ مطالعه

تاریخ انتشار: شنبه 27 دی 1399
چراغ مطالعه در پنجمین قسمت از فصل جدید خود میزبان دکتر مجتبی قلی‌پور است و با او در مورد کتاب «شبکه‌های خشم و امید: جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت» گفتگو کرده است. این برنامه امشب، شنبه 27 دی، ساعت 9 شب از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
تعداد بازدید: 219

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، کتاب «شبکه‌های خشم و امید» نشان می‌دهد هر جا قدرتی باشد ضد قدرت نیز وجود دارد. ضد قدرت به تعبیر ساده ظرفیت مردم برای به چالش کشیدن صاحبان قدرت است. مردمی که از بی‌عدالتی قدرتمندان خشمگین هستند و فساد ثروتمندان آن‌ها را ناامید کرده، در شبکه‌های اجتماعی همدیگر را پیدا می‌کنند خشمشان را به اشتراک می‌گذارند و امیدشان را باز می‌یابند. آن‌ها با اینترنت بسیجی اجتماعی را آغاز می‌کنند.
مانوئل کاستلز نویسنده این کتاب یکی از مشهورترین جامعه‌شناسان دنیا در این حوزه است. او در این کتاب مهارت خود را به کار گرفته تا توصیفی از این جنبش‌های اجتماعی جدید ارائه دهد.

مجتبی قلی پور مترجم این کتاب، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی سیاسی را در دانشگاه تهران و دکتری اندیشۀ سیاسی خود را نیز از همین دانشگاه اخذ کرده است. او پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد خود را با موضوع «فناوری‌های اطلاعاتی-ارتباطی نوین و تأثیر آن بر کنش جنبش‌های اجتماعی» به انجام رسانده است. حوزۀ تخصصی پژوهشی وی بر مباحثی پیرامون رابطۀ رسانه‌های جدید و سیاست، سیاست رسانه‌ای، مطالعات سیاسی فضای مجازی، و نیز جامعه‌شناسی تفکر متمرکز است.

چهارمین فصل از برنامه تلویزیونی «چراغ مطالعه» به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما و با سردبیری محدثه پیرهادی و اجرای کورش علیانی و تهیه کنندگی مرتضی روحانی، شنبه هر هفته ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و تکرار آن یکشنبه‌ها ساعت 14 روی آنتن می‌رود.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها