وظیفه اصلی ارکستر ملی احیای موسیقی اصیل ایرانی است

تاریخ انتشار: سه شنبه 1 آبان 1397
برنامه «شب های هنر» شبکه چهار، یکشنبه شب با موضوع «ارکستر ملی ایران و فراز و فرودهایش» روی آنتن رفت. مهمان این برنامه استاد فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی ایران، آهنگساز، نوازنده ،تنظیم کننده و از موسیقی دانان سرشناس ایران بود.
تعداد بازدید: 80

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: رضا مهدوی، از استاد شهبازیان خواست تا تاریخچه مختصری از  موسیقی انقلاب در چهل سال گذشته ارائه دهند.

 فریدن شهبازیان تاریخچه موسیقی را از زمان پیش از انقلاب مورد بررسی قرار داد و گفت: "بعد از انقلاب راهی که موسیقی می رفت در دهه 50 در رادیو و حتی تلویزیون، با وجود ارکسترهای مختلف مثل ارکستر گلها و بزرگ که فعالیت می کردند، این راه متوقف شد و درست بعد از یک سال هم که متاسفانه جنگ شروع شد و موسیقی تقریبا به راه حماسی کشیده شد به دلیل جنگی که برپا شده بود و به قولی ما درگیر دفاع مقدسی بودیم که کشورمان را باید رها میکردیم از این مصیبتی که پیش آمده بود. به این جهت این موسیقی حماسی، موسیقی ای که پر تحرک بود و انگیزه ایجاد می کرد باب شد و اکثر آهنگسازها در این زمینه فعالیت می کردند. تقریبا موسیقی اصیل و سنتی ایران متوقف بود. بعد از این 8 سال چون من مسئولیت موسیقی را هم داشتم در آن سالها، سعی کردیم به راه اصلی موسیقی برگردد."

شهبازیان در پاسخ به اینکه آیا موسیقی حماسی نیاز آن سالها را برآورده کرد گفت:" بله ولی متاسفانه اکثر آنها در آرشیو خاک خورد."

وی افزود:" بعد از این 8 سال موسیقی کودک که متوقف شده بود به راه افتاد. موسیقی ملی ایران که کاملا متوقف شده بود باز هم متاسفانه در محاق ماند.موسیقی بومی کمی رواج پیدا کرد تا اینکه آرام آرام ارکسترها مجددا شروع به کار کردند. در دهه 70 موسیقی که بیشتر جوانان را جذب میکرد جای خودش را پیدا کرد و کم کم کنسرتها برگزار شدند."

استاد شهبازیان در رابطه با افول موسیقی کودک دهه 60 گفت:"موسیقی کودک حالت موسیقی بزمی پیدا کرد در حالیکه باید رشد دهنده خلاقیت کودکان می بود."

رهبر اسبق گروه کر رادیو در مورد لزوم وجود ارکستر ملی ایران گفت:"ارکستر ملی ایران باعث نمود بیشتر موسیقی ملی، محلی و مقامی است چرا که موسیقی ملی ما مبتنی بر ردیف و موسیقی محلی است. ارکستر ملی در همه کشورها برای احیای موسیقی ملی وجود دارد. ارکستر ملی میتواند سلیقه مردم را ارتقا دهد."

استاد شهبازیان در رابطه با فعالیت خود در ارکستر ملی گفت:" جوان گرایی مبنای کار من بود و در ابتدا جوانان زیادی به ارکستر ملی پیوستند. رپرتوآر ارکستر ملی در هیچ کتابخانه ای وجود ندارد و من آن را با تلاش شخصی خودم آماده کردم.بیش از 100 قطعه برای اجرا آماده کردیم که در ظرف 2 سال در بیش از 25 اجرا مورد با 7 خواننده استفاده قرار گرفت. این رپرتوآرها از آهنگ سازان مختلف گرد آوری کرده ام.خوانندگانی که میخواهند با ارکستر ملی همکاری کنند باید آثار خود را به ارکستر ارائه دهند.ما در 8 مرکز استان اجرا داشتیم.در بعضی شهرها حتی سالن نداشتند و ما در سالن ورزشی اجرا کردیم.در کشور آذربایجان بعد از اجرا رهبر کنسرت ملی آذربایجان اظهار علاقه کرد تا بتواند با ما آثاری اجرا کند." وی در ادامه توضیح درباره فعالیتهای ارکستر افزود که ما در ارکستر ملی از رهبران مهمان نیز استفاده میکنیم.

ایشان از مهمترین کارهای ارکستر را وجود قرارداد و بیمه برای همه اعضا دانست و اعلام کرد بنیاد رودکی و مدیر عامل آن آقای صفی پور سعی در مهیا کردن این امکانات دارند تا ارکستر ملی در اجرا راحت باشد.

استاد شهبازیان در رابطه با جوان گرایی گفتند:" در حال حاضر بسیار آثاری داریم که جوانان ارائه دادند و ما از آنها میخواییم که این آثار را برای ارکستر آماده کنند تا اجرا شود."

مجری برنامه در ادامه در مورداینکه چرا جوانان موسیقی فاقد هویت ایرانی را گوش میدهند سوال کردواستاد پاسخ داد:" موسیقی جوانان هویت واقعی خود را ندارد .ممیزی مشکل اصلی ماست.باید اینها دیده و شنیده شود، کارشناسی درست شود که بتوانیم موسیقی به مردم بدهیم که قابلیت شنیده شدن داشته باشد. خطر بزرگ امکان پخش فوری موسیقی از طریق فضای مجازی است که امکان فکر کردن در مورد اثر را میگیرد." وی افزود:" ما در ماه آینده میخواهیم آزمون نوازندگی برگزار کنیم و از جوان ها خواستیم آثارشان را بفرستند تا بتوانیم از بینشان برای آزمون انتخاب کنیم.این آزمون هم برای جایگزینی نیرو ها و هم برای گرفتن نیروی جدید است."

زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش

استاد شهبازیان در مورد تفاوت و شباهت ارکستر ملی ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصرگفت:" من اسم ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین ایران و جهان را دوست دارم.این موسیقی هست که در کشور ما ساخته و اجرا میشود.ولی متاسفانه  هنوز نتوانستیم به کشورهای دیگر رسوخ پیدا کنیم و در ژانر موسیقی ملی آنها آثاری را جذب کنیم که البته این روند را با آذربایجان شروع کرده ایم."

مجری برنامه در ادامه پرسید افت و خیز ارکستر ملی ناشی ازچیست و استاد پاسخ داد:" البته طبیعی است که در هر کار جدیدی که در موسیقی انجام میشود کسانی بی محابا و بی دلیل انتقاد میکنند. گروهی از بچه های موسیقی که روزنامه نگار هستند علیه ارکستر ملی مینویسند که از نظر من اشکالی ندارد.رسالت ما در ارکستر ملی درست اجرا کردن موسیقی ملی است.طبیعتا همه آثار اجرایی ما درجه 1 نمیتواند باشد.این فرازو نشیب ها در ارکستروجود دارند."

استاد شهبازیان در پاسخ به این انتقاد که از بعضی سازها بیشتر در ارکستر استفاده می شود گفت:" ما تمام سازها را به ارکسترمان دعوت می کنیم و هیچ مانعی وجود ندارد."

فریدن شهبازیان صحبتهایش را با این جمله تمام کرد:" زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش."

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها