در «شب شعر» ببینید:جریانِ شعرِ معاصر با جریان‌های ادبی و هنری امروز

تاریخ انتشار: دو شنبه 30 مهر 1397
شبکه چهار سیما در «شب شعر» این هفته به ارتباط شعر با مرثیه و تئاتر می پردازد.
تعداد بازدید: 66

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: در برنامه دوشنبه های «شب های هنر» که به حوزه شعر اختصاص دارد، این هفته به موضوع جریانِ شعرِ معاصر با جریان‌های ادبی  و هنری امروز می پردازد.

محمود اکرامی فر مجری «شب شعر» دوشنبه شب میزبان دکتر محمدمهدی منصف پور پژوهشگر حوزه فرهنگ، دکتر محمد مهدی سیار شاعر و استاد دانشگاه و دکتر عطاءالله کوپال استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر می شود.

دراین برنامه سعی براین خواهد بود به ارتباط شعر با مرثیه تعزیه و خط پرداخته شود و به این سوالات پاسخ دهد که شعر در تقابل با این هنرها چه جایگاهی دارد؟ آیا این ارتباط به رشد سایر هنرها حتی تئاتر کمکی کرده است و تاثیر متقابل این هنرها بر شعر چگونه بوده است؟

به گواهِ تاریخِ ادبیاتِ ایران، شعر برترین هنرِ ایرانیان است؛ هنری که توانسته روحِ اصیلِ زیبایی‌شناسیِ ایرانی را در مواجه با جهان نشان دهد؛ هنری که توانسته بارِ قرن‌ها محرومیت و محدودیتِ سایرِ هنرها را بر دوش بکشد؛ از داستان‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی گرفته تا هنرِ نقاشی، موسیقی، حتی به تعبیری مجسمه‌سازی؛ هنری که حتی توانسته مسئولیت و تعهدِ بخشِ عظیمی از اصالت‌های ملی و مذهبیِ ما را به هم پیوند داده و این پیوند را از طریقِ شاهنامه‌ی فردوسی، مثنویِ معنویِ مولانا، منظومه‌های نظامیِ گنجوی و عطارِ نیشابوری و اشعارِ حافظ، سعدی، بیدل، صائب، محتشم، عمان سامانی و دیگر بزرگان ثبت و ضبط و در گستره‌ی فرهنگی گسترش دهد. شعر، هنری است که پیشتازِ همه‌ی هنرها در ایران بوده و در دروانِ معاصر بر همه‌ی آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است؛

«شب های هنر» برنامه جدید شبانه گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 هر شب با یک تیم تهیه و اجرای مختلف به سراغ «تئاتر»، «موسیقی»، «شعر»، «کتاب» و «سینما» می رود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها