در برنامه «مهمانخانه» بررسی شد: سبک زندگی اسلامی در کلام امیرالمومنین (ع)

تاریخ انتشار: چهار شنبه 9 خرداد 1397
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «مهمانخانه» شبکه چهار سیما گفت: عمق معنای سبک زندگی در نهج البلاغه امام علی (ع) به فضائل اخلاقی مربوط می شود.
تعداد بازدید: 59

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: مجله ظهرگاهی «مهمانخانه» در روز سه شنبه 8 خرداد ماه میزبان دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در این گفتگوی زنده تلویزیونی مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه بخش هایی از صحبت ها و نکات مطرح شده در این برنامه آمده است:دکتر جوادی در ابتدای برنامه به بیان مفهوم سبک زندگی پرداخت و گفت: در بحث سبک زندگی باید به لایه های داخلی و عمقی زندگی پرداخته شود زیرا اگر فقط به جنبه های ظاهری توجه شود و جنبه های باطنی و حیات نفسانی زندگی انسان مورد غفلت واقع شود آن جنبه های ظاهری دوامی نخواهد داشت.وی افزود: عمق سبک زندگی به خصوص در نهج البلاغه امام علی (ع) به فضائل اخلاقی مر بوط می شود به طور مثال در دستورات نهج البلاغه بر روی بخشندگی تاکید بسیاری شده است و در بخشی از آن آمده جامعه ای نیکوست که آبروی افراد با بخشش حفظ شود. شاید در بقیه سبک های زندگی بخشندگی آمده باشد اما در سبک زندگی اسلامی بر اصل بخشندگی که در آن آبروی افراد حفظ شود تاکید بسیار شده و نه تنها جنبه ظاهری بلکه به معنای حقیقی آن هم پرداخته شده است.دکتر جوادی گفت: در بخش دیگری از نهج البلاغه از تصمیم گرفتن بر مبنای حلم و خرد یاد شده است. افرادی در جامعه هستند که نابخردی می کنند اما در سبک زندگی اسلامی است که افراد حلم دارند و از این نابخردی ها و شتاب زدگی ها پرهیز می کنند.معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اخلاق در واقع از صفات خداوند متعال است و جایگاه اصلی آن نزد خداوند است. امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه برای بحث سبک زندگی اسلامی هم به باطن و هم به ظاهر امور اخلاقی توامان پرداخته است. به طور مثال امام علی (ع) تاکید بسیاری بر توجه به ایتام داشته اند اما علاوه بر توجه ظاهری که رسیدگی به ایتام و فقیران هست در بعد باطنی تاکید کرده اند که آبروی ایتام حفظ شود و رسیدگی به گونه ای نباشد که عنصر ضایع شدن اتفاق بیفتد.
دکتر جوادی افزود: اصلاح ذات البین جمله دیگری است که در کلام امیر آمده است. «اصلاح ذات البین»‌ به معنی اصلاح اساس ارتباطات و تقویت و تحکیم پیوندها و از میان بردن عوامل و اسباب تفرقه و نفاق است و به معنی آشتی دادن مردم و نیز به معنی از میان برداشتن تباهی و نادرستی در محیط اجتماعی است. آمار طلاق رو به افزایش است و در جامعه مدرن کنونی می گویند باب شده است که نباید دخالت کرد، در صورتی که اگر به سبک زندگی اسلامی هم از لحاظ ظاهر و هم باطنی عمل کنیم بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.وی در ادامه به سایر موضوعات در نهج البلاغه همچون توجه به همسایه و عدالت اشاره کرد و گفت: یکی از معانی اصلی عدالت در خود نفس آدمی است و از این عنصر نفسانی عدالت تا عدالت اجتماعی و قضایی همه اینها سبک زندگی علوی است که اگر رها بشود پایداری و قوام زندگی دینی و اسلامی به خطر می افتد.دکتر جوادی به این نکته اشاره کرد که عده ای شاید بگویند ما هرگز نمی توانیم مانند امام علی (ع) زندگی کنیم و این اندازه از عدالت و پایداری در حد ما نیست، بله این حرف درست است ولی نمی توانیم بگوییم چون غیرممکن است راه خودمان را برویم. در واقع اگر حسنات امام علی (ع) و ائمه اطهار قله باشند حرکت ما باید همواره در راستای آن قله باشد.دکتر جوادی در پایان به چهار عامل استواری دین و دنیا در کلام امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت:امام علی (ع) به جابر بن عبد اللَّه انصاری فرمود:ای جابر استواری دین و دنیا به چهار چیز است: عالمی که به علم خود عمل کند، جاهلی که از آموختن سرباز نزند، بخشنده ای که در بخشش بخل نورزد و فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد. پس هر گاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هر گاه بی نیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خویش را به دنیا فروشد. ای جابر کسی که نعمت های فراوان خدا به او روی کرد، نیازهای فراوان مردم نیز به او روی آورد، پس اگر صاحب نعمتی حقوق واجب الهی را بپردازد، خداوند نعمت ها را بر او جاودانه سازد و آن کس که حقوق واجب الهی در نعمت ها را نپردازد، خداوند او را به زوال و نابودی کشاند.برنامه «مهمان خانه» با اجرای امیرحسین مدرس و تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا ضرغامی به یاد روزگار گذشته و براساس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تلاش می کند به خانواده‌های ایرانی برای هنرمندانه زیستن را بیاموزد و یادآور شود. این برنامه محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که هر روز ساعت 14:30 به صورت زنده پخش می‌شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها