بیان دستاوردهای ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک در شبکه 4 / ایران پیشتاز در علوم بیوتکنولوژیک

تاریخ انتشار: چهار شنبه 17 بهمن 1397
تعداد بازدید: 229

بیان دستاوردهای ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک در شبکه 4 / ایران پیشتاز در علوم بیوتکنولوژیک
مجله صبحگاهی «طلوع» در شانزدهم بهمن ماه پنجمین روز از ایام الله دهه فجر میزبان دکتر حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته و دکتر مهدی توتونچی عضوهیات علمی و مدیر گروه سلول های بنیادی پرتوان القایی رویان بود و با آنها در خصوص دستاوردهای این علوم در ایران به گفتگو پرداخت.
دکتر حمید لطیفی در ابتدای این گفتگو به بخش های عمده ستاد فناوری  اشاره کرد و گفت: این ستاد شامل مواد پیشرفته ، فوتونیک ، لیزر و فناوری ساخت است .امروزه زندگی بشر وابستگی بسیاری به ابزارهایی که مستقیم یا غیر مستقیم از فوتونیک بهره میبرند ، دارد .
وی ادامه داد : در ایران فناوری فوتونیک با سابقه ۲۰ساله و چهارمین دانشگاه دنیا دارای رشته فوتونیک در سال ۱۳۷۷دانشگاه شهید بهشتی را در کارنامه خود دارد و امروز ۱۵دانشگاه ایران هرساله جذب دانشجو دارند .
دکتر لطیفی اظهار کرد: ایران دارای سابقه طولانی در حوزه مواد پیشرفته است و بیش از ۱۰۰۰۰۰دانشجوی فارغ التحصیل و بیش از ۶۰دانشگاه روی مواد پیشرفته در حال تحقیقات هستند ، بیش از ۱۵انجمن علمی را در بر دارد .
دبیر ستاد فناوری از وظایف این ستاد گفت : ترویج دانش مواد پیشرفته ، فوتونیک ، لیزر و حمایت مالی از پروژه های شرکت های دانش بنیان گفت و افزود : از طریق این رشته ها و به ثمر رساندن پروژه های دانش بتیان میتوان باعث اشتغال در ایران شد .
دکتر حمید لطیفی از فراخوان در حوزه مواد پیشرفته و فوتونیک خبر داد و درحال حاضر بیش از ۶۰پروژه شرکت کردند و در حال بررسی هستند .
دکتر مهدی توتونچی گفت : محققین ژاپنی برای اولین بار درسال ۲۰۰۶توانستند سلول های بنیادی پرتوان القایی رابااستفاده از سلول های پوستی بسازند و به علت القای ژن ها و ایجاد سلول این نام را برگزیدند . اما ایران با اختلاف دوسال یعنی در سال ۲۰۰۸این تکنولوژی را وارد کشور کرد و به عنوان ششمین کشور دنیا و اولین کشور در خاورمیانه تولید کرد .
دکتر توتونچی  کاربرد سلول های پرتوان القایی چنین است که : با این تکنولوژی توانستیم فضای بیمار را در آزمایشگاه شبیه سازی کنیم و هنگامی که دارو را روی آن تیمار کردیم عکس العمل سلول را ارزیابی و تاثیر دارو را ببینیم .
وی افزود: این تکنولوژی در توسعه و کشف داروهای جدید موثر است .در حال حاضر ایران پیشتاز در علوم بیوتکنولوژیک سلول های بنیادی در منطقه و پابه پای جهان پیش میرود .
برنامه «طلوع» به تهیه کنندگی علی خسروی محصول گروه دانش شبکه چهار سیما است که از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 9 و پانزده دقیقه  به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها