سی امین برنامه «چرخ»، حول چه محورهایی چرخید؟ بدون میکروب، هرگز! دردسر بلاکچین برای هکرها

تاریخ انتشار: یک شنبه 7 بهمن 1397
تعداد بازدید: 120

 

سی امین برنامه «چرخ»، شنبه؛ ششم بهمن ماه روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و در قسمت های مختلف به سوالاتی پیرامون فناوری بلاکچین و شگفتیِ میکروارگانیسم ها پاسخ داد. این برنامه، زندگی حبیب باقری؛ استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف را مرور کرد و در بخش «اخبار هفته»، در ایستگاه رخدادهای مهم هفته مکث کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: مجله سی ام را محمدحسین جهان پناه؛ خبرنگار حوزه علم با مرور اخبار مهم هفته ای که گذشت، ورق زد. او در این برنامه از رزمایش قطع اینترنت، واکنش ها و حقایق مربوط به این خبر پرده برداشت. از مانوری که به منظور افزایش تاب آوری شبکه بانکی کشور تدارک دیده و به نحو نادرستی منعکس شده بود. سخنرانی «آنه ماری لاگرانژ» درباره چگونگی پیدایش سیارات در دانشگاه تهران، ساخت نخستین پهپاد رادارگریز روسی، آزاد شدنِ گازِ دی اکسیدکربن توسط درختان در صورت افزایش گرمایش زمین، کشف قدیمی ترین تکه سنگ زمینی روی کره ماه، استفاده از دوچرخه های خودران و اثبات یکی از تئوری‌‌های «استیون هاوکینگ» جزو بقیه اخبار این بخش بود.

 

براساس این گزارش، «اتاق دانشمند» ششم بهمن، بُرشی از زندگی دکتر حبیب باقری؛ استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف را به نمایش گذاشت. دکتر باقری در این بخش گفت اگر دوباره از نو شروع کنم باز در همین رشته تحصیل می کنم چون نشاط تدریس، تحقیق و ارتباط با دانشجویان در تمام سطوح، حس غیرقابل وصفی در من ایجاد می کند. اتاق دانشمندِ این هفته همان اتاق کاری بود که دکتر باقری گاهی شبهای جوانی اش را هم در حال پژوهش در آن گذرانده بود پر از لوح های تقدیر قاب گرفته بر دیوار، عکس ها و هدایایی که تاریخ زندگی او را پیش رویش می گذارند.

 

سوال برانگیزترین قسمت برنامه سی ام «چرخ» را گفته های مهندس مصطفی نقی پور؛ مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین رقم زد. مهندس نقی پور در این بخش از برنامه گفت بلاکچین در سال 1991 توسط دو تن، برای نگهداشت اسناد با استفاده از سیستم رمزنگاری پیشنهاد شد؛ به طوری که نتوان در اسناد، تغییری ایجاد کرد. اکنون، بلاکچین فناوری زیرساختی برای نگهداری «دیتا»ست که با پیروی از یک پروتکل غیرمتمرکز فعالیت می کند.

به گفته نقی پور، بلاکچین دارای دو تابع رمزنگاری شده «امضای الکترونیک» و «تابع هش» است. این فناوری، نحوه جدید نگهداری از داده ها را ایجاد کرده و صنایع زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. پدیده ای که از آن به «وب آینده» تعبیر می شود. نقی پور افزود استفاده از فناوری بلاکچین به شفافیت در داده ها منجر می شود چون این داده ها توسط تمام افراد عضو بلاکچین رصد می شود. علاوه بر این، از امنیت بسیار بالایی هم برخوردار است به همین خاطر تغییر در داده ها عملا غیرممکن است و این مزیت، امکان خرابکاری و هک شدن را از بین می برد. او با تاکید بر اینکه کوچکت رین تغییری در «هش»، تغییر بزرگتری در «هش»ِ بعدی ایجاد می کند گفت فرض کنید دفتر حساب چندنفره ای موجود باشد تا در زمان اختلاف، همه افرادی که به این دفتر دسترسی دارند بتوانند بر اختلافِ پیش آمده، نظارت کنند. فناوری بلاکچین چنین امکانی در اختیار اعضا قرار می دهد. نه تنها هیچیک از اعضا نمی توانند آنچه ثبت شده را انکار کنند بلکه تغییر «دیتا» عملا غیرممکن است. به این ترتیب، فناوری بلاکچین قادر به تمرکززدایی است. او گفت در حال حاضر صنایع و فعالیت هایی همچون حمل و نقل، بانکداری، توزیع انرژی و حوزه سلامت با بهره گیری از فناوری بلاکچین، امنیت، کارایی و تمرکززدایی از فعالیت های مربوطه را افزایش داده اند. نقی پور از پیشرفت چشمگیر فناوری بلاکچین تا سال 2030 در جهان خبر داد و تایید کرد که ایران در این زمینه بسیار کُندتر از کشورهای دیگر دنیا حرکت کرده است.

بنابراین گزارش، بخش پایانی مجله سی ام «چرخ» به صحبت های دکتر محمدعلی آموزگار؛ استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران اختصاص یافت. محمدعلی آموزگار در تعریف میکروب گفت هر موجود زنده ای که با چشم غیرمسلح، قابل مشاهده نباشد میکروب محسوب می شود. ویروس ها، باکتری ها، آرکی ها، کپک ها و ریزجلبک ها همگی میکروب تلقی می شوند.

به گفته دکتر آموزگار بیشتر از پنجاه درصد از توده زیستی کره زمین را میکروب ها تشکیل می دهند و در صورت نابود شدن این میکروارگانیسم ها کره زمین، ظرف شش ماه تا یکسال از بین خواهد رفت. چرا که موجودیت همه موجودات زنده بخاطر عناصری است که بدن آنها را تشکیل داده و میکروارگانیسم ها این عناصر را به شکل قابل دسترس در اختیار سایر موجودات زنده قرار می دهند.

دکتر آموزگار با اشاره به اینکه تنها یک دهم درصد از میکرو ارگانیسم ها بیماری زا هستند گفت با از بین رفتن میکروارگانیسم ها چرخه حیات در کره زمین از بین خواهد رفت.

او تاکید کرد میکروارگانیسم ها مرزهای حیات را برای انسان گسترش داده اند و عمری برابر با سه میلیارد و 800 میلیون سال دارند.

برنامه علمی «چرخ» به تهیه کنندگی الهه بهبودی، سردبیری محمد جباری به صورت هفتگی شنبه ها ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها