یک اثر هنری اگر جامعه مخاطب را در نظر نگیرد بازنده است/ تبدیل باورها و اعتقادات مردم به کالا، اعتقادات را از بین می برد

تاریخ انتشار: یک شنبه 28 مهر 1398
شب تئاتر در سیزدهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 28 مهر، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «گذشته و حال تئاتر دینی» میزبان دکتر احمد جولایی، مدرس و پژوهشگر تئاتر دینی و دکتر حسین فرخی، استاد دانشگاه هنر بود.
تعداد بازدید: 177

یک اثر هنری اگر جامعه مخاطب را در نظر نگیرد بازنده است
دکتر جولایی در مورد ویژگی های خاص تئاتر دینی بیان کرد: اصلا ما تئاتری که در پسش یک نگاه فلسفی، ایدئولوژیک نباشد نداریم، در نتیجه اصلا تئاتر غیر دینی نداریم. هر پدیده هنری شامل دو بخش جوهره یا محتوا و فرم است که اگر این دو رابطه خوبی از نظر تناسب، فضا و فرم داشته باشند آن اثر مانا خواهد بود. حوزه بعدی این است که یک اثر هنری اگر جامعه مخاطب را در نظر نگیرد بازنده است. مانایی یک اثر به درخواست مخاطب بستگی دارد.
استفاده ابزاری دولت ها از مضامین دینی، دلیل عناد مخاطب با تئاتر دینی
دکتر فرخی در پاسخ به این سوال که آیا دولت باید تئاتر دینی را حمایت کند گفت : به نظرمن مسئولان ما در طی سال های گذشته بیش از هر چیزی هنر دینی را حمایت کرده اند و اگر ما الان دچار مشکل هستیم به درست حمایت نشدن برمی گردد. من فکر می کنم تئاتر دینی حمایت شده و به حمایت نیاز هم دارد. از وظایف دولت ها و حکومت ها ایجاد شرایط برای رشد یک حرکت به نحو صحیح است. اما متاسفانه ما دچار افراط و تفریط زیادی در حوزه مدیریت هستیم و هر دوره ای روند خاص خودش را دارد. تعریفی که مدیران ما از تئاتر دینی دارند و می خواهند آنگونه اتفاق بیافتد اصلا تئاتر نیست مانند نمایش هایی که تحت عنوان تئاتر دینی 30 سال است روی صحنه می آیند. هر جا که دولت ها آمدند از این مضامین دینی، مذهبی و مضامین عمیق درونی حمایت کنند اتفاقا به جای کمک ضرر زدند. وقتی پدیده ای به اسم دولت وسط آمد خواست  آن اصالت و روح واقعی یک جریان دینی مذهبی که ریشه در فطرت آدمی دارد را قبضه کند و به صورت ابزاری از آن سواستفاده کند و از همین جا عنادها و کینه های مخاطب شکل گرفت.
آموزش ضربه خورده و پژوهش الکن به آفرینش نمی انجامد
دکتر جولایی درباره نوع حمایت های چند دهه اخیر که ما را در وضعیت کنونی قرار داده است توضیح داد: جایگاه کنونی تئاتر دینی ما حاصل برآیند همه اقدامات گذشته است که 3 مسئله را دامن زده است. اول از همه ما در بحث پژوهش کند بوده ایم که موجب ضرر در زمینه آموزش شده است. وقتی شما یک آموزش ضربه خورده و یک پژوهش الکن دارید، نباید انتظار آفرینش داشته باشید.
دکتر فرخی در پایان تاکید کردند: باورها و اعتقادات مردم را نباید تبدیل به کالا کنیم. اگر روزی این اتفاق بیافتد آن اعتقادات می سوزند و از بین می روند.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها