محسن کاظمی نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی در شامگاه سه شنبه در برنامه ی شب روایت گفت:کتاب نقاشی قهوه خانه به موضوع دادگاه میکونوس می پردازد و از اهمیت ویژه ای برخورداراست چرا که از مهم ترین مسایل روابط بین الملل است و تاکنون همه ی تریبون ها برعهده ی قربانیان حادثه بوده درحالی که کاظم دارابی قربانی جنگ رسانه ای شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه چهارسیما، برنامه ی «شب روایت» 26 شهریور با موضوع تاریخ شفاهی و همچنین بررسی کتاب نقاشی قهوه خانه که مربوط به دادگاه میکونوس و ترور 9نفر در رستورانی در برلین بود به روی آنتن رفت.
محسن کاظمی پژوهشگر تاریخ شفاهی و نویسنده کتاب نقاشی قهوه خانه در برنامه ی شب روایت گفت:تاریخ شفاهی یک ژانر جذاب است که این امکان را می دهد که تاریخ نگاری از انحصار نخبگان و الیت ها خارج شود و به دست توده ی مردم بیفتد.
تاریخ شفاهی با خاطره، ذهن ، بوئییده ها و با همه ی درون ریخت ها ی ذهنی ارتباط دارد که برون ریخت آن تاریخ شفاهی است .
کاظمی در خصوص تفاوت تاریخ نگاری شفاهی و خاطره نگاری افزود: تاریخ شفاهی را نباید با خاطره نگاری اشتباه گرفت گرچه وجوه مشترک بسیاری دارند اما خاطره نگاری خود را به ادبیات نزدیک می کند و تاریخ شفاهی خود را به تاریخ. در تاریخ شفاهی اعتبار سنجی و پژوهش، منزلت بالایی دارد اما در خاطره نگاری این گونه نیست، در خاطره گویی فضایی مونولوگ داریم در حالی که در تاریخ شفاهی فضای دیالوگ داریم.
وی همچنیین بیان داشت: تاریخ شفاهی یک تاریخ نگاری دموکراتیک است ،در زمانی گفته می شد که تاریخ را سلاطین و درباریان می نوشتند اما حالا مردم خودشان می توانند تریبون داشته باشند به دلیل اینکه تاریخ شفاهی تاریخ طبقات ساکت جامعه است.
محسن کاظمی اذعان داشت:آن چه که برآیند تاریخ شفاهی است باید از یک فرآیند پیچیده عبور کند .فرآیند پیچیده این است که حتی مصاحبه گر فعال و خلاق باشد. خود مصاحبه گر باید یک سند پرسا باشد و به این توجه کند که با یک سند گویا مواجه است که در انتها برآیندش یک سند مکتوب است که همان تاریخ شاهی است.
بدون تحقیق و شناخت نباید وارد حوزه ی تاریخ شفاهی شد و باید روایی و پایایی و اعتبار یک تحقیق در نظر گرفته شود.
وی در خصوص اینکه تحقیق و مطالعه ی روایت های پیشین چقدر می تواند این اطمینان را دهد که پژوهشگر با ذهن و شکل یافته وارد مصاحبه نشود اظهار داشت:
باید حتما میدان تحقیق و جامعه ی آماری داشته باشیم تا جایی تحقیق کنیم تا کفایت تحقیق اعلام شود. هرچه که هست باید وجاهت و وزانت تاریخی حفظ شود .
تاریخ نگاری کارکرد جمعی دارد تا بتواند حوائج اجتماعی ما را مرتفع کند و در انتها بتواند منجر به آزادسازی انباشت اطلاعات شود.
وی می گوید یکی از ضعف های بزرگ تاریخ نگاران نداشتن نظریه و روش تحقیق است. ما پس از پایان جنگ به یکباره به دامن تاریخ شفاهی افتادیم و قبل از اینکه به سراغ کارهای نظری برویم ،کارهای عملی را آغاز کردیم و یکی از دلایلش این است که دانشگاه های ما منفعل هستند درحالیکه دانشگاه ها مسئولیت زیادی در قبال این قضیه دارند اما ساکت هستند.
این نویسنده و پژوهشگر در خصوص شیوه نامه ی ویرایش تاریخ شفاهی بیان کرد: ما یک سری اصول داریم و قطعا وقتی داریم در خصوص یکی از راویان صحبت می کنیم حتما باید بدانیم که آهنگ صدای این آدم و لهجه و لحن اش چیست و این ها را ما فقط با کارکردهای زبانی می توانیم نشان دهیم.
در حال حاضرسازمان اسناد و کتابخانه ی ملی در آستانه ی چاپ کتابی است با قلم خانم پیمانه صالحی فشمی که شاید بتواند مشکلات این طیف از دوستان تاریخ نگار را درباره ی چارچوب بندی تاریخ شفاهی حل کند.
نویسنده ی کتاب نقاشی قهوه خانه درباره ی این کتاب تصریح کرد: در 26شهریور سال 1371 یک اتفاق نامیمون و بسیار ناراحت کننده در برلین اتفاق افتاد که 9 نفر مورد آماج حمله ی تروریستی قرار گرفتند که 4نفر آنها درجا کشته شدند و در سال های بعد به تبعه ی این اتفاق، کاظم دارابی مدیر آن رستوران با جنگ رسانه ای ترور شد و در دادگاه محکوم شد.
گفتنی است که کتاب نقاشی قهوه خانه یک کتاب 1000 صفحه ای است و نتیجه ی بررسی ده ساله ی پرونده ی 5000صفحه ای و نتیجه ی 182ماه زندان کاظم دارابی است.
این کتاب به دلیل اینکه از مهم ترین مسائل روابط بین المل است از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به واسطه ی قضیه ی میکونوس اپوزوسیون در یک موضوع به وحدت رسیدند تا بتوانند قدرت ایران را بخوابانند.
او می گوید نقاشی قهوه خانه می تواند آغاز خوبی برای پژوهشگران برای موضوعات در موضوعات بر زمین مانده ی تاریخ جمهوری اسلامی باشد.
«شب روایت» به تهییه کنندگی حسین شاهمرادی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 23 به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
ارسال دیدگاه
ارسال
جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید
دیدگاه ها