دکتر داود فتحعلی بیگی در «شب تئاتر» بیان کرد: تعزیه، قلمرو نمایش است نه تاریخ /حال تعزیه خوب نیست

تاریخ انتشار: یک شنبه 17 شهریور 1398
شب تئاتر در هشتمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 16 شهریور، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «تعزیه» میزبان دکتر داود فتحعلی بیگی، پژوهشگر شبیه خوانی بود.
تعداد بازدید: 224

دکتر فتحعلی بیگی در ابتدا درباره ی وضعیت فعلی تعزیه گفت: شاید به جهت کمی، حال تعزیه خوب باشد ولی به لحاظ کیفی حالش خوب نیست. به دلیل اینکه متاسفانه بسیاری از پیشکسوتان و اهالی فن از بین ما رفته اند و جایی برای یادگیری علاقه مندان نبوده است. بنابراین خیلی ها به فیلم های موجود بسنده می کنند که برخی از آنها به لحاظ کیفی خیلی مطلوب نیستند.
درس 2 واحدی آشنایی با تعزیه را در دانشگاه تهران حذف کرده اند!!
دکتر فتحعلی بیگی در مورد عدم به سرانجام رسیدن تلاش هایش در باب نظام مند کردن آموزش تعزیه توضیح داد: ما بیش از 300 سال، به وسعت این سرزمین، از این پدیده هنری سند داریم. با کار چند نفر حق مطلب  درباره این پدیده ادا نمی شود ولی به برکت قیام امام حسین (ع) تعزیه،  هنوز نفسی می کشد اما از بین بیش از 500 مجلس جداگانه با عنوان مستقل تعزیه، 20 تا بیشتر اجرا نمی شوند. مطمئنا باید مرکزی برای آموزش و آفرینش و پژوهش تعزیه وجود داشته باشد. متاسفانه در دانشگاه های ما نه تنها هیچ آموزشی در این مورد داده نمی شود بلکه همان 2 واحد آشنایی با تعزیه را نیز در دانشگاه تهران حذف کرده اند. اگر چنین پدیده ای در هر کجای دنیا بود امکان نداشت به آن بی توجهی کنند. تعزیه حتی به ثبت جهانی هم رسید ولی هیچ اتفاقی برایش نیافتاد.
وی بر حفظ قراردادها (مانند چینش صحنه و بازی بازیگر) در نمایش های آئینی سنتی تاکید کرد و گفت: تعزیه نمایشی چهار سویه است که باعث قوی شدن ارتباط با تماشاگر می شود اما تئاتر صحنه ای یک سویه است. اغلب نمایش های آئینی و سنتی دنیا مبتنی بر قرارداد هستند و بدون آن چیزی از نمایش باقی نمی ماند.
دکتر فتحعلی بیگی درباره اعتقاد برخی علمای مذهبی بر وهن تاریخ دانستن تعزیه گفت: فتوای خیلی از مراجع این است که جواز تعزیه خوانی را به شرط اینکه موجب وهن مذهب نباشد می دهند. گفتگوهای تعزیه زبان حال است چون قلمرو نمایش است نه تاریخ. البته برخی از مجالس ریشه اش وقایع تاریخی است اما تعزیه نویس ناچار شده است از تخیل خود استفاده کند.
در پایان دکتر فتحعلی بیگی تهیه فیلم های آموزشی برای تعزیه را راهکاری برای حفظ این هنر بیان کرد.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها