حامد عسکری در پاسخ به این سوال که چه شد که از شعر به نثر آمدید گفت:
متاسفانه یا خوشبختانه بله.چون لحظه ها و آن هایی بود که به سراغ من می آمد و باید روایت میشد ولی شعر این اجازه را به من نمیداد و طبیعی اش این بود که مثل بسیاری از هم صنفانم به شعر سپید روی بیاورم ولی گندم متن و نثر را خوردم.
عسکری درمورد تجربه ی شاخص خود در حوزه ی نثر یعنی کتاب عاشقانه ی پریدخت اذعان داشت:
پدرم در شهری دور از بم دانشجو بود و هر از گاهی کاغذ های زرد و صورتی به مادرم میرسید و مادرم کاغذ ها را میخواند و چشمایش از اشک خیس میشد .بعد ها که بزرگ شدم و به یک درکی رسیدم به صندوقچه ی مادرم دستبرد زدم و فهمیدم نامه های پدرم است ،هیچ گاه برق چشم های مادرم را حین خواندن نامه ها فراموش نمیکنم.
وی افزود:همیشه دلم میخواست ادای دینی به ذات نامه داشته باشم،چرا که وقتی نامه مینویسی نمیتوانی زیر حرفهایت بزنی ،بنابراین دوره ی تاریخی قاجار را به خاطر تغزل اش انتخاب کردم و همچنین به دلیل این که این دوره مغفول مانده است ،در این دوره زنها تازه باسواد شدند و مظاهر مدرنیته تازه نمایان شده بود و نتیجه ی آن پریدخت شد.
وی در پاسخ به این که چه شد که پریدخت در فضای مجازی به روایت های عاشورا و خرابه های شام میرسد تصریح کرد:
ما شرقی ها اصولا قصه دوست داریم و چه قصه ای عجیب تر از عاشورا . درکربلا ما از طفل شش ماه داریم تا حبیب چندین ساله..عاشورا لحظه به لحظه اش قصه است و پیر غلامی میگفت تمام روضه هایی که میخوانند درلحظه ،آن روضه در عالم معنا دوباره اتفاق می افتد .فرق اسطوره و اسوه در این است که اسطوره ،شدن ندارد.ما نمی توانیم رستم و سیاوش شویم ولی میتوانیم در مسیری برویم که انتهایش حر شدن است .حاج اسماعیل دولابی میگفت خیلی حسینی که شوی خود حسین میشوی یعنی 72تن خیلی حسینی شد ند و در کنار حسین قرار گرفتند و تربت شدند.
عسکری در خصوص اینکه روایت های عاشورایی کجای زندگی ما قرار دارد اظهار داشت:
ما معتقدیم که این حادثه که یک دنیا را واله و حیران خود کرده و یک تاریخ انگشت به دهانند قطعا عقبه ای داشته است .
در فراز اخر زیارت عاشورا میخوانیم که الذین مهجهم دون الحسین (ع) و برای من سوال بود که یعنی چه ؟،بزرگی میگفت این مهجه خونی است که در خود قلب وجود دارد و وظیفه اش تغذیه ی خود قلب است و وقتی این خون از قلب کامل خارج شود بافتش مانند ریه است و آن بزرگ میگفت که سید الشهدا آن خون مهجه ی قلبش را هم در راه خدا داد.ما 1400 سال است که با این واقعه زندگی می کنیم و وقتی سید الشهدا می گوید که برای اصلاح امت جدم رسول الله و برای احیای امر به معروف و نهی از منکر آمدم .خب اصلاح یعنی سبک زندگی ها عوض شود.ما مدام با روضه های امام حسین زندگی میکنیم ولی حواسمان نیست و این یعنی زیست عاشورایی.
شب روایت از مجموعه شب های هنر سه شنبه ها از شبکه چهار سیما پخش می شود.
ارسال دیدگاه
ارسال
جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید
دیدگاه ها