ویژه برنامه های شبکه چهار سیما در ماه محرم اعلام شد/ ساعد باقری راوی «سرگذشت» شبکه چهار شد

تاریخ انتشار: چهار شنبه 6 شهریور 1398
در آستانه فرارسیدن ماه محرم و عزاداری حسینی شبکه چهار سیما مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده، مستند و ترکیبی و نمایشی را برای دهه اول محرم امسال تدارک دیده است.
تعداد بازدید: 4130

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: شبکه چهار سیما هم‌زمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون «سرگذشت»، «مصیر»، «ضیافت عاشورایی»، «حسین سیدالشهداء»، مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» و سخنرانی های مذهبی  را برای پخش تدارک دیده است.
در ادامه اطلاعات هر کدام از این برنامه‌ها به همراه ساعت پخش آمده است:
ساعد باقری راوی گنجینه عاشورایی عمان سامانی در شبکه چهار 
«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه ای  است که از شب اول ماه محرم طی یازده برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری ) می پردازد.
«گنجینه الاسرار» منظومه ای نفیس و فاخر، مشهون به ظرایف و دقایق عرفانی سروده میرزا نورالله بن میرزا  متخلص به عمان سامانی از شعرای پرآوازه ی پارسی گوی در نیمه ی دوم سده ی ۱۳ و اوایل سده ی ۱۴ هجری در وصف حماسه عاشورا می باشد.
در شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی که با آغاز ماه محرم از شبکه چهار سیما برای نخستین بار به روی آنتن می رود قطعات آواز میر علی اکبر حجازی، ساعد باقری را در شرح این اثر تاریخی ، حماسی همراهی می نماید.
«سرگذشت»در گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم هرشب ساعت 21:30 پخش و تکرار آن در ساعت 14:15 روز بعد به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
شب های محرم همراه با «ضیافت عاشورایی»
برنامه تلویزیونی «ضیافت عاشورایی» با اجرای دکتر مالک شجاعی در دهه اول محرم هر شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
در این برنامه که به صورت گفتگو محور روی آنتن می رود موضوعاتی همچون تجلی قرآن در شخصیت ، سلوک و سیره حسینی علیه السلام، شرح و تفسیر آیات مورد استناد اباعبدالله از مدینه تا کربلا (مستندات قرآنی قیام حسینی علیه السلام )، اندیشه های سیاسی جهان اسلام و نسبت آن با عاشورا و قیام حسینی علیه السلام، آموزه های تربیتی و اخلاقی سیره حسینی برای امروز و اکنون فرهنگ ما، نقد افراط در رویکرد تاریخی، مناسکی و عاطفی به عاشورای حسینی، ترجمه فرهنگی آموزه های عاشورا برای انسان امروز و راهکارهای آن و مناسبات قیام حسینی علیه السلام و انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکترمبلغی، حجت السلام و المسلمین دکتر الویری، حجت السلام و المسلمین دکتر لک زایی، دکتر حکمت نیا و دکتر همتی کارشناسی هستند که دکتر مالک شجاعی در هفت قسمت ابتدایی برنامه «ضیافت عاشورایی» از 9 تا 15 شهریورماه با آنها گفتگو می کند.
«مختار نامه» سریال محرمی شبکه 4
سریال تلویزیونی «مختارنامه» از روز شنبه 9 شهریورماه به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
مختار ثقفی که از جنگ و جهاد کناره گرفته است، در گندمزارهای پربار مدائن به زراعت مشغول می‌شود. تا آنکه دوست جنگجو و ایرانی‌اش کیان، به ملاقات او آمده و برایش از غم و غربت امام حسن مجتبی (ع) می‌گوید؛ امامی که سرداران دور و نزدیکش او را تنها گذارده و به بهای زر و زیور معاویه، خیانت پیشه کرده‌اند. با ادامه یافتن ظلم‌های معاویه و بی‌وفایی مردم نسبت به اهل‌بیت (ع)، واقعه عاشورا رخ می‌دهد و مختار که در بند عبیدالله بن زیاد زندانی بود، پس از آزادی به خونخواهی سید و سالار شهیدان قیام می‌کند.
در این مجموعه بازیگرانی چون فریبرز عرب‎نیا، مهدی فخیم‎زاده، فرهاد اصلانی، رضا رویگری، رضا کیانیان، الهام حمیدی، فریبا کوثری، شهرام حقیقت دوست، امین زندگانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.
فیلمبرداری سریال «مختارنامه» از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود و در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید و کارگردانی آن را داوود میرباقری بر عهده داشته است.
«مختارنامه» هر شب ساعت 12 بامداد پخش و روز بعد ساعت 18 بازپخش می شود.
تحلیل واقعه کربلا در مستند «حسین سیدالشهداء (ع)»
مجموعه‌ی حسین سیدالشهدا (ع)، مستندی  که در آن جمعی از کارشناسان دینی و تاریخ از ایران و سایر کشورها به واقعه‌ی کربلا می‌پردازند. نکته‌ی جالب توجه، حضور پژوهشگران و افراد اهل تسنن و مسیحی و یهودی در بین کارشناسان است.
از جمله افراد حاضر در این مستند می توان به حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی، حجت الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، علی زیتون پژوهشگر تاریخ اسلام، دیوید نیکول پژوهشگر جنگ‌های صدر اسلام، جمعی از علمای اهل سنت لبنان و همچنین اساتید حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشاره کرد.

این مجموعه به تهیه کنندگی سید رائد امیری تهرانی، از 9 شهریورماه هر روز به جز روزهای جمعه ساعت 17:15 از شبکه چهار پخش می شود.
مستند «معراج روح»
مستند «معراج روح» که به احوال و سیره زندگانی مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی می پردازد، این مستند روز پنجشنبه 14 شهریور ساعت 20:30 پخش می شود.
طایفه ای که آیت الله بهاءالدینی به آن منتسب بودند، نسل اندر نسل به امام زین العابدین(ع) می رسند؛ برخی افراد این خاندان در شمار علمای برجسته و عده ای عهده دار تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بوده اند  مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی در خانواده ای عالم و عالم زاده متولد شد؛ در نوجوانی در کلاس درس آیت الله عبدالکریم حائری یزدی حاضر شد؛ استادان اخلاق او که از نوجوانی از آنها بهره برده، آیت‌الله ابوالقاسم قمی و شیخ علی صفایی بودند. شهید مرتضی مطهری، آیت الله احمد جنتی، مرحوم آیت الله علی مشکینی و آیت الله محمد فاضل لنکرانی از جمله شاگردان این عالم برجسته محسوب می شوند. 
مستند «معراج روح» به کارگردانی و نویسندگی احمد عبدالرحیمی درباره احوال و سیره زندگانی این عالم برجسته است؛ مصاحبه با شخصیت هایی همچون آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران و برخی از شاگردان او بخش های مختلف این مستند را تشکیل می دهد. 
شهاب حسینی، راوی واقعه عاشورا 
مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» روایتی متفاوت و غیر کلیشه‌ای از واقعه‌ی عاشورا و قیام امام حسین (علیه‌السلام) است. این مستند هم‌چنین، تاثیر قیام امام حسین را بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا به امروز نشان می‌دهد. این فیلم در فاز نخست، مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین (علیه‌السلام) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند.
«کربلا جغرافیای یک تاریخ» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و نهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» روی پرده رفت. این مستند داستانی موفق به کسب جوایز ارزشمند مختلفی شد که از جمله‌ی آن می‌توان به دریافت تندیس بهترین تحقیق و پژوهش از جشنواره چهلچراغ و نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین دستاورد هنری از همین جشنواره اشاره نمود. این مستند موفق شد تا جایزه بزرگ جشنواره کربلا را از آن خود کند. علاوه‌بر این، این فیلم در گروه هنر و تجربه و در سینماهای آزادی، شاهد، سپیده و پیام اکران عمومی شد.
روایتگر این مستند، سید شهاب‌الدین حسینی است و مجید انتظامی موسیقی متن آن را ساخته است. این مستند به کارگردانی داریوش یاری، تهیه‌کنندگی بهروز مفید و به سفارش حوزه هنری ساخته شده است. 
این مستند جذاب و دیدنی را می توانتید روز جمعه 15 شهریور ماه ساعت 20:30 از شبکه چهار تماشا کنید.

«قرار» ظهرگاهی شبکه 4 ویژه محرم
برنامه اذانگاهی شبکه چهار سیما با عنوان «قرار» در چند روز ابتدایی دهه اول محرم به بررسی ابعاد و زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام کربلا  می‌پردازد و سپس به بیان سیر حوادث تاریخی تا روز عاشورا و حرکت اسرا به سمت کوفه می‌پردازد.
کارشناس این قسمت‌های برنامه قرار حجت‌الاسلام علی امین رستمی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد. همچنین برنامه «قرار» در روزهای جمعه ایام محرم نیز به بررسی سبک عزاداری منتظران خواهد پرداخت.
برنامه «قرار» کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما  که در سال ۹۸ هر روز از ۴۰ دقیقه مانده به اذان ظهر به افق تهران شروع شده و تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان ادامه دارد. تهیه‌کنندگی برنامه به عهده خانم معصومه احمدی مهیار است و آقای سید احمد حسینی کارگردانی برنامه را عهده دارند.

همچین سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین میرباقری از 9 شهریورماه هر روز ساعت 9 صبح و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی نیز که هر شب ساعت 19 روی انتن می روند، از دیگر برنامه هایی است که شبکه چهار سیما برای دهه اول محرم تدارک دیده است.
شایان ذکر است مجله زنده شبانگاهی «شب های هنر» در دهه اول محرم ساعت پخش آن از ساعت 23 به ساعت 22 تغییر می کند و در این ایام برنامه «شب طنز» از این مجموعه روی آنتن نمی رود.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها