شناسایی گاندوها در شبکه چهار!

تاریخ انتشار: چهار شنبه 19 تیر 1398
دومین هفته‌ی فصل جدید «چرخ» با بحث درباره‌ی گاندوها، این تمساح‌های ایرانی به پایان رسید.
تعداد بازدید: 143

در «میز طبیعت» برنامه‌ی سه‌شنبه 18 تیر، سیاوش یالپانیان به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان باربد صفایی مهرو، کارشناس خزنده‌شناسی بود. صفایی مهرو صحبت‌هایش را با معرفی گاندو آغاز کرد؛ «در جنوب شرقی ایران، در بلوچستان، تمساحی داریم که با نام محلی گاندو شناخته می‌شود. این تمساح یکی از 24 گونه گاندویی است که در کل دنیا داریم. تمساح‌ها 180 میلیون سال است که تغییری نکرده‌اند و زیستگاه‌های محدودی دارند. تمساح‌ها بزرگترین خزنده‌ی خشکی‌زی ما هستند و حدود سه تا سه‌ونیم متر طول دارند.» 
گفت‌وگوی یالپانیان و صفایی مهرو با بحث درباره‌ی تمساح‌های ایرانی ادامه پیدا کرد: «ما از سال 90 مشغول پروژه‌ی حفاظت از گاندوها بودیم. هدف اصلی ما آشنایی مردم محلی با گاندوها بود. بسیار جالب بود که مردم چیزهای فراوانی درباره‌ی این گونه از تمساح‌ها می‌دانستند. این مردم محلی حتی به سیستم غذادهی به گاندوها هم کمک می‌کنند. گاندوها با توجه به اینکه در سیستم رودخانه‌ای زندگی می‌کنند و خشکسالی‌های هفت سال اخیر، رودخانه‌های ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده، پراکنش محدودی پیدا کرده‌اند». 
صفایی مهرو در ادامه‌ی صحبت‌هایش به ویژگی‌های گاندوها پرداخت: «خطرناک‌ترین موجود در طبیعت ایران، انسان است! چون بیشترین تاثیر را روی زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و گیاهی می‌گذارند. من از مردم بلوچ یاد گرفتم که اگر مراقب باشیم، می‌توانیم کنار گاندوها زندگی کنیم. در همان برکه‌ای که مادرها برای شست‌وشوی ظرف و لباس و بچه‌ها برای شنا استفاده می‌کنند و پدرها آب کشاورزی‌شان را می‌برند، گاندوها هم زندگی می‌کنند. بنابراین خطری وجود ندارد، به شرطی که ما آگاهی لازم درباره‌ی منطقه را داشته باشیم». 
صفایی مهرو در بخشی از گفت‌وگو درباره‌ی تفاوت تمساح و کروکودیل و سوسمار هم توضیحاتی داد: «تمساح نام فارسی کروکودیل است. تمساح‌ها در دنیا سه خانواده‌ی اصلی دارند؛ کروکودیل‌ها، الیگیتورها و گاویال‌ها. سوسمار هم اسم فارسی مارمولک است». 
صفایی مهرو در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی وضعیت حفاظتی گاندوها گفت: «خوشبختانه ما وضعیت خوبی داریم. ما الان 400 تا 500 گاندو در منطقه‌ی ما داریم. در پاکستان، هند، نپال و سریلانکا هم گاندو وجود دارد. از خانواده‌ی تمساح ما فقط همین خزنده‌ها را داریم و همین ارزش گاندوها را افزایش می‌دهد. آینده‌ی حیات این گاندوها دست ماست. اگر کشاورزی با آب را به همین گونه ادامه بدهیم، حیات آنها به خطر می‌افتد.»
در بخش دیگری از «چرخ» سیدامیر سادات‌موسوی، روزنامه‌نگار علم، بهترین پادکست‌های علمی برای شنیدن در تابستان را معرفی کرد: پادکست‌های بی‌پلاس، ترجمان، فلسفیدن، رادیو راز، در این شب‌ها، دایجست، تد و کمی بیشتر، استرینگ کست، لوگوس، تیمچه و رادیو بادیو. گزارش بهزاد یوسفی، روزنامه‌نگار، از هیومن پارک (پارک بدن انسان) در موزه‌ی دارآباد یکی دیگر از بخش‌های ششمین قسمت فصل جدید «چرخ» بود.
«چرخ» در تابستان امسال در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها