بازگشت و رجوع به اندیشه‌های شهید بهشتی راه برون رفت از مشکلات کشور

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 تیر 1398
سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما دوشنبه شب با موضوع جایگاه عدالت در اندیشه‌های شهید بهشتی از شبکه چهار سیما پخش شد.
تعداد بازدید: 243

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: «مصیر» که در هفته قوه قضائیه هرشب از ۲۳ روی آنتن می رود قصد دارد در موضوعات مختلف به بررسی آرا و اندیشه وعملکرد شهید بهشتی بپردازد. در ابتدای قسمت سوم برنامه دانشجویان به بحث و ارائه نظر در مورد جایگاه والای عدالت در اندیشه‌های دکتر بهشتی پرداختند که تعیین کننده سوال پرسشی و روند گفتگو با مهمان برنامه بود.
در این قسمت از برنامه دکتر فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه مهمان «مصیر» بود و بخشی از اندیشه‌های شهید بهشتی در مقوله عدالت و جایگاه آن در حکومتداری را شرح و بست داد.
مومنی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای صحبت‌هایش از برنامه «مصیر» که بستری را فراهم کرده تا باب گفتگو در حوزه اندیشه‌های شهید بهشتی باز شود تشکر کرد و بیان کرد که جامعه امروز نیاز شدیدی به اندیشه‌‌های این شهید والامقام دارد و افزود: با بازگشت به تفکرات شهید بهشتی می‌توان مشکلات و معضل‌های کشور را شناسایی و راه برون رفت از آنان را پیدا کرد و بنظر من الان هیچ عنصری به اندازه اندیشه‌های شهید بهشتی توان این را ندارد که ما را از مشکلات کشور خارج کند.
مومنی با اشاره به کتاب‌های منتشر شده از دکتر بهشتی افزود: در آثار ایشان می‌توان‌ مشاهده کرد که دغدغه عدالت و نابرابری‌های موجود از چندین جهت سرنوشت‌ساز است. یکی از آن دلایل این است که بهشتی خود عالم دینی بود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سانسور شهید بهشتی گناهی نابخشودنی و یک خودزنی محسوب می‌شود، گفت: شهید بهشتی معتقد بود تنزل منزلت عدالت در کشور راه استفاده ابزاری از دین را باز می‌گذارد و توجه و رجوع به عدالت است که باب هرج و مرج در ساحت اندیشه را می‌بندد.
مومنی در ادامه افزود: در آثار بهشتی بیش از هر مسئله دیگری عقل‌محوری نمود دارد و ایشان معتقد بود با رجوع به عقل می‌شود به سه چهارم از آن جامعه آرمانی رسید و وحی آن یک چهارم باقی مانده را تکمیل می‌کند و وی معتقد بود عدالت یک مقوله فرادینی و سنگ محک و سنجش میزان مسلمانی است.
سری دوم برنامه «مصیر» نیز بمناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی از شنبه یکم تیرماه الی جمعه هفتم تیر هرشب ساعت 23 از شبکه چهار پخش می شود.این برنامه به اتفاقات تیرماه 1360 و ابعاد فکری کمترشناخته شده شهید بهشتی می پردازد.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها