ویژه برنامه های شبکه چهار سیما در ماه محرم اعلام شد

تاریخ انتشار: شنبه 16 مرداد 1400
در آستانه فرارسیدن ماه محرم و عزاداری حسینی شبکه چهار سیما مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده، مستند و ترکیبی را برای دهه اول محرم امسال تدارک دیده است.
تعداد بازدید: 548

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: شبکه چهار سیما هم‌زمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون «سوره»، «سرگذشت 2»، «تکیه هنر»، «نغمه های عاشورایی»، «حسینیه ایران»، «تعزیه مجلس شبی خوانی» ، «بیکران»،  مرثیه خوانی های متعدد و متفاوت و مستندهای جدید و مناسب این ایام، را برای پخش تدارک دیده است.

در ادامه اطلاعات هر کدام از این برنامه‌ها به همراه ساعت پخش آمده است:

سوره، فصل بنی امیه؛

 

ویژه برنامه سوره با موضوعاتی چالش برانگیز به مناسبت ایام محرم از دوشنبه این هفته روی آنتن خواهد رفت. این فصل از سوره که « فصل بنی‌امیه» نام گرفته است به مدت 16 شب از دوشنبه، شب اول محرم، ساعت 22:30 و تکرار آن نیز ساعت 15 روز بعد از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

جامعه اموی، حقوق اموی، دین‌شناسی اموی، حکمرانی و منطق اموی از جمله موضوعاتی است که در فصل «بنی امیه» و در گفتگو با چهره‌های شاخص قلمرو دین‌پژوهی مورد توجه واقع خواهند شد. سوره در محرم سال گذشته که فصل «سید الشهدا» نام گرفته بود به موضوعاتی همچون نسبت عاشورا و اندیشه دکتر علی شریعتی، مسئله کتاب شهید جاوید، عاشورا و سرمایه دینی، الگویی اموی یا نبوی و نسبت عاشورا با گفتمان مقاومت پرداخته بود که نظرات موافق و مخالف زیادی را در محافل دین‎پژوهی به همراه داشت.

برنامه سوره در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما و به تهیه کنندگی مرتضی روحانی آماده پخش شده است. مسعود دیانی اجرا و سردبیری این برنامه را بر عهده دارد. . سوره محرم امسال هرشب روی آنتن شبکه چهار خواهد بود و برنامه پخش آن  بعد از ویژه برنامه محرم به روال عادی و هفتگی خود بازخواهد گشت.

 

سرگذشت

ساعد باقری و تاملی بر سرگذشت ترکیب بندهای عاشورایی همراه با نوای محمد حسین پویانفر در قاب محرم شبکه چهار

ساعد باقری شاعر و پژوهشگر صاحب نام در فصل جدید مجموعه تلویزیونی سرگذشت مروری خواهد داشت بر ترکیب بندهای نفیس عاشورایی

ساعد باقری در طول دوازده برنامه فصل دوم سرگذشت تامل و مروری دارد به ظرایف ادبی و ابیات انتخابی برخی از این شاهکارهای حوزه ادبیات عاشورایی این گزارش حاکی است در این برنامه ابیات منتخب هر ترکیب بند توسط محمد حسین پویانفر ستایشگر پیامبر مکرم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت زمزمه می شود و در دونوبت مخاطبان (سرگذشت) این ابیات فخیم عاشورایی را از نظر خواهند گذراند .

گفتنی است فصل اول سرگذشت به شرحی بر گنجینه الاسرار عمان سامانی اختصاص داشت که در سالهای ۹۸ و ۹۹ از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفت و فصل جدید نیز با موضوع تاملی برترکیب بندهای عاشورایی محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیماست .

«سرگذشت» به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم از دوشنبه 18  مرداد ، هرشب ساعت 22پخش و ساعت 4 بامداد و همچنین 12 ظهر بازپخش می شود.

«تکیه هنر»

ادای دینی از سوی هنرمندان و صاحبان آثار به ائمه علیهم السلام و کاری از گروه ادب هنر شبکه چهار سیما و به تهیه‌کنندگی مهدی طهماسبی است که در دهه اول ماه محرم هرشب ساعت 21:30 پخش و ساعت 2 بامداد بازپخش می شود.

 

هرشب همراه با «نغمه های عاشورایی»

برنامه تلویزیونی «نغمه های عاشورایی» در 12 قسمت 60 دقیقه ای با مداحان و ذاکران اهل بیت گفتگو می کند.

این برنامه به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری از دوشنبه 18 مرداد پخش آن آغاز می شود و از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت.

گروه تولید «نغمه های عاشورایی» با سفر به 12 استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان،گرگان، اصفهان و ... با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) همراه شده و با آنها در خصوص نغمات عاشورایی وآثارشان گفتگو کرده است. محمدامین فروغی ، محمد بازوبند، سیداحمد حسینی، سید علی ضیابری، محمدرضا عاصی، محمدرضا شاهنگی و ...  از جمله مداحانی هستند که با آنها گفتگو شده است.

 

تعزیه مجلس شبیه خوانی

تعزیه‌خوانان مطرح کشور در «شبیه حسین»

«شبیه حسین» که شامل ده مجلس تعزیه است از سه شنبه 19 مرداد هر روز ساعت 17 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

این مجالس تعزیه شامل تعزیه‌های حضرت قاسم (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع)، طفلان مسلم، مسلم بن‌عقیل، غلام تُرک، وهب نصرانی، حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) و بازار شام هستند، که برای ضبط آن تعزیه‌خوانان مطرح کشور از شهرهای اراک، قم، تفرش، اصفهان، قزوین و تهران، دعوت به همکاری شده اند و معین البکاء مجالس تعزیه نیز مرشد محسن میرزاعلی است.
این مجموعه ۱۰ قسمتی تعزیه با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، موسسه سپهر سوره هنر و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی ضبط شده است و از امروز به مدت 10 روز ، ساعت 17 از شبکه چهار سیما به نمایش در می آید.

 

حسینیه ایران
سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین میرباقری از شهر مقدس قم و هر روز از «هر خانه، یک هیئت» از سه شنبه 19 مرداد ساعت 14 به مدت یک ساعت تحت عنوان «حسینیه ایران»روی آنتن می رود.

بر «بیکرانِ» معنای محرم

ویژه برنامه بیکران در دهه اول محرم به بررسی ابعاد تاریخی و اجتماعی واقعه عاشورا می‌پردازد.

 «بیکران» با حضور مهمانان، شاعران و نویسندگان مطرح کشور در ده قسمت  از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 ، به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت و از زوایای مختلف به این واقعه تاریخی و تاثیرگذار خواهد پرداخت.

بیکران به تهیه کنندگی طه حکیمی و اجرای حامد مهربانی، به سردبیری علیرضا معادی با مشارکت مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و از شبکه ۴ پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها