دغدغه افزایش مخاطب، دلیل تعدد جشنواره ها/ کاهش کیفیت تولیدات، از معایب تعدد جشنواره ها

تاریخ انتشار: یک شنبه 4 اسفند 1398
شب تئاتر در بیست و چهارمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 3 اسفند، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع « تعداد جشنواره های تئاتر » میزبان مهدی شفیعی، مدیر کل سابق هنرهای نمایشی بود.
تعداد بازدید: 193

شفیعی در ابتدا در مورد کارکرد جشنواره ها توضیح داد : از منظر تولید کنندگان جشنواره یک کارکرد می تواند داشته باشد و از منظر مخاطبان کارکرد دیگری ممکن است داشته باشد. مخاطبین می توانند یک رکن کارکردی جشنواره ها هم باشند. جشنواره ای که مخاطبش را مشخص نکند یا مخاطبش را از دست بدهد، بخشی از کارکردش دچار اختلال شده است. در گستره ای وسیع تر، در اتمسفر برگزاری جشنواره و تاثیراتی که بر آن می تواند بگذارد، جشنواره کارکردهای ویژه ای دارد. 
من به شخصه با اکثر جشنواره هایی که داریم موافق هستم. تمام آنها با اهداف مشخص و کارکردهای ویژه، از ابتدا تصمیم به برگزاریشان گرفته شده است.
وی در ادامه  از دیگر گونه های اجرا به عنوان یکی از کارکردهای خوب سال های اخیر جشنواره تئاتر فجر نام برد و آن را موجب افزایش مخاطبان فجر دانست.

تئاتر می تواند در جشنواره به همه گستره های خود بپردازد
شفیعی ادامه داد: وقتی به تئاتر نگاه جشنواره ای داریم، این نگاه صرفا به آن اتفاق استاندارد که در سالن یا یک مکان مشخص برگزار می شود محدود نمی شود. تئاتر ما چه به لحاظ ژانری و چه موضوعی گستره وسیعی دارد که اتفاقا در جشنواره می تواند به همه گستره های خود بپردازد.

کاهش کیفیت تولیدات، از معایب تعدد جشنواره ها
فاتح بادپروا، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، مهمان تلفنی برنامه در مورد تعدد جشنواره ها گفت: هر جشنواره ای مزایا و معایبی دارد. از مزایای جشنواره ها ، چه صحنه ای و چه خیابانی، شور و شوق و حضور هنرمندان شهرستانها، دیده شدنشان، ورودی های ناچیزی که متاسفانه بعضی جشنواره ها به گروه ها می دهند، فعال بودن و به نوعی کسب درآمد گروه های تئاتری، ارتباط گرفتن مردم با تئاتر را می توان نام برد.اما طرف مقابل این قضیه خود تئاتر است که افت می کند و کیفیتها پایین می آید. مخصوصا در حوزه تئاتر خیابانی، تعدد جشنواره ها، باعث می شود گروهها کارها را ظرف چند روز، بدون هیچ کیفیتی، آماده کنند و هر جشنواره ای باشد میروند. این قضیه در حال تکرار شدن است و این آسیب زیادی به خود تئاتر خواهد زد. دیگر چیزی به اسم اندیشه، تخصص، گونه های بیشتری که در تئاتر دنیا تجربه می شود و تخصصی که ما باید در جشنواره خصوصی مثل مریوان شاهدش باشیم کمتر اتفاق می افتد و این از معایب تعدد جشنواره هاست که گریبانگیر تئاتر ایران شده است. از این مهمتر، برگزاری جشنواره ها توسط وزارتخانه هایی مانند بهداشت است که البته بسیار اتفاق بهینه و خوبی است، اما من احساس می کنم که این جشنواره ها گاهی فقط برای پر کردن آمار اداری آنهاست و کارکرد آنچنانی حتی برای مخاطبشان هم ندارند. اگر مرکز هنرهای نمایشی یا دولت، ساماندهی کلی جشنواره های ایران را به دست بگیرد و جشنواره هایی که چه از لحاظ مخاطب و چه از لحاظ نیروهای تخصصی تئاتر کارکرد خوبی نداشته اند را به نوعی جمع بندی و جمع آوری کنند، می توانند این پول هایی که شرکت ها و ارگانهای دیگر برای تئاتر هزینه می کنند به اجرای عمومی تئاترها و جشنواره های ماندگار بدهند.

جشنواره فرصتی است که ما مخاطبان بیشتری را به سالن ها بیاوریم
شفیعی درباره نگاه موافقش به جشنواره توضیحات بیشتری داد: ما به عنوان نهاد بزرگ تئاتر که در دهه اخیر به لحاظ کمی و کیفی گسترش یافته ایم، دغدغه افزایش مخاطب برای تئاتر را داریم. من کاملا موافقم که نظام تولید و عرضه ما، مخصوصا در شهرستان ها، به شدت معیوب است. اما ما نباید اینگونه فکر کنیم که تمام کارهای ما مخاطب خودش را دارد و ما دیگر نیاز به تبلیغ و رسانه و جشنواره نداریم و باید هزینه را برای تولید بگزاریم. برگزاری جشنواره ها برای اطلاع رسانی به جامعه، که بدانند تئاتری وجود دارد به شدت اثر گذار است. جشنواره فرصتی است که ما مخاطبان بیشتری را به سالن ها بیاوریم.
وی در مورد عدم پرداخت به موقع کمک هزینه های جشنواره ها گفت: یکسری جشنواره هاست که مرکز هنرهای نمایشی برگزار میکند مثل تئاتر عروسکی و تئاتر فجر، که بودجه ی آنها مشخص است.اما عمده جشنواره ها را به لحاظ اعتباری مرکز پشتیبانی نمیکند. اتفاقا ما باید از پای کار آمدن دستگاهای دیگر برای برگزاری جشنواره ها استقبال کنیم. اینطور نیست که فکر کنیم که اگر آن دستگاه این پول را هزینه برگزاری جشنواره نکند هزینه تئاتر خواهد کرد. اینها برای تئاتر آورده محسوب می شوند.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها