مظلوم ترین هنر در هنرهای نمایشی، تئاتر خیابانی است/ تئاتر خیابانی یک تخصص است

تاریخ انتشار: یک شنبه 13 بهمن 1398
شب تئاتر ویژه برنامه شنبه شب 12 بهمن را به «تئاتر خیابانی» اختصاص داد. مهدی صالحیار، نویسنده و کارگردان تئاتر و پژمان شاهوردی، نویسنده و کارگردان تئاتر مهمانان بخش اول برنامه بودند.
تعداد بازدید: 295

صالحیار در مورد جایگاه تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر فجر گفت: مهمترین جنبه تئاتر خیابانی این است که برای عموم مردم و برای مخاطب غیر تئاتری اجرا می شود. می توانم بگویم جشنواره از طریق تئاتر خیابانی برای مردم معرفی می شود. تئاتر خیابانی ویترین جشنواره است و آن را تبلیغ و معرفی می کند. ولی متاسفانه تمرکز لازم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ حرفه ای در این بخش اتفاق نمی افتاد.

تئاتر خیابانی جدول پر کن شده است!
شاهوردی در انتقاد به نحوه برخورد با تئاتر خیابانی در جشنواره ها گفت: به نظر من، چه در این جشنواره و چه در جشنواره های دیگر متاسفانه نمایش خیابانی یک وصله به بخش اصلی است و ما فقط جدول پر کن هستیم. در صورتیکه بهترین و بیشترین تماشاگران مربوط به این بخش هستند. چه کسی می گوید و این بنیان را گذاشته است که ورودی بخش خیابانی باید از بخش صحنه ای کمتر باشد؟ یک کار دو نفره از تهران برای دو اجر 20 میلیون می گیرد اما یک گروه 10 نفره از شهرستان که 4 اجرای خیابانی می روند در نهایت 3 میلیون می گیرد و این نگاه به سایر جشنواره ها سرایت کرده است. این اولین باری است که در مورد تئاتر خیابانی یک ویژه برنامه تهیه شده است و من می خواهم از همین تریبون به کسانی که برنامه ریزی می کنند بگویم تئاتر خیابانی تئاتر وصله ای نیست. با این گونه برنامه ریزی های فعلی، روزی می آید که دیگر هیچ کس تئاتر خیابانی کار نخواهد کرد. این نگاه که بچه های تئاتر خیابانی نمی توانند صحنه ای کار کنند باید دور انداخته شود. گروه های تئاتر خیابانی در انتها می بینند ضرر کرده اند. در فجر اجرا رفته اند اما عنوان های اول، دوم، سوم به بخش خیابانی تعلق نمی گیرد، تئاتر خیابانی در رقابت شرکت داده نمی شود و بدتر اینکه کارشان سوخت شده است .

به تئاتر خیابانی به عنوان هنر نگاه نمی شود
صالحیار در تکمیل صحبت های شاهوردی گفت: در اختتامیه، جوایز تئاتر خیابانی نسبت به سایر بخش ها بسیار محدودتر و کمتر شده است. انگار در تئاتر حرفه ای ما این تفکر هست که به تئاتر خیابانی به عنوان هنر نگاه نمی شود. اگر بحث حمایت از کار خیابانی از طرف ارگانی پیش بیاید، افرادی که در تئاتر صحنه ای فعال هستند همیشه در صف اول قرار می گیرند، مدیریت می کنند و هزینه ها صرف می شود و منتخبان جشنواره ها در درجه پنجم و ششم انتخاب هستیم.

اکبرلو در بخش دوم برنامه میزبان سامان خلیلیان، مدیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر و علیرضا استادی، داور تئاتر خیابانی بود.

فراخوان جشنواره عمومی است
استادی در مورد نحوه انتخاب آثار برای بخش خیابانی تئاتر فجر توضیح داد: در حال حاضر گروه های شرکت کننده در تئاتر خیابانی از طریق فراخوان عمومی انتخاب می شوند در حالیکه سالهای قبل منتخبین جشنواره های دیگر برای اجرا در فجر می آمدند و مدل امسال عادلانه تر است.
خلیلیان در تکمیل صحبت های استادی گفت : فراخوان جشنواره عمومی است و ما هیچ گونه مرز بندی برای انتخاب و حضور کارها نداریم. اما برخی کارها مثل کارهای حوزه کودک خودشان تمایلی به شرکت ندارند که به نظر من به این دلیل است که فکر می کنند جشنواره فجر برای گروه سنی بزرگسال است و ماهیت جدی تری دارد.
وی ادامه داد: در فستیوال های معتبر دنیا خیلی فستیوال معتبر تئاتر خیابانی نداریم. به تازگی در اطراف ایران می بینیم دارند کارهایی انجام می دهند و این اهمیت تئاتر خیابانی را نشان می دهد. می شود همزمان با جشنواره فجر امکاناتی فراهم کرد تا گروه های دیگری که جز جشنواره نیستند نیز به اجرای خیابانی بپردازند.

پرداختن به مسایل روز، از ویژگی های تئاتر خیابانی است
خلیلیان تمرکز در نقاط اجرا را به دلیل بُعد مسافت، کنترل بهتر، محل اقامت گروه ها و مدیریت هزینه ها عنوان کرد.
استادی پرداختن به مسایل روز را از ویژگی های تئاتر خیابانی دانست و نوع رقابتی آن را مناسب تر و خواست بچه های تئاتر عنوان کرد.
اکبرلو در بخش سوم برنامه میزبان محمد هادی عطایی و سمیه مهری، کارگردان تئاتر بود.


تئاتر خیابانی یک  تخصص است
عطایی اینطور شروع کرد: دو سال پیش اتفاق فرخنده ای در جشنواره فجر افتاد که جا دارد به خاطرش از آقای پورآذری تشکر کنیم و آن این بود که بازبینی و داوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را به خانه تئاتر سپردند. تئاتر خیابانی یک  تخصص است و متاسفانه هر جا میرویم یک سری افراد غیر متخصص یا بازبین و یا داور هستند و متاسفانه گروه ها بر اساس سلیقه داورها کار می کنند و نتیجه اش فاجعه ای است که الان می بینیم.

خانم ها زیر فشار بیشتری هستند
مهری در مورد سختی های کار تئاتر خیابانی گفت : خانم ها در تمام این جامعه زیر فشار بیشتری هستند حالا شما فکر کن کارگردان هم باشی و در خیابان هم باشی. مظلوم ترین نوع هنر در هنرهای نمایشی، تئاتر خیابانی است. انگار وصله ناجور است. وقتی می گویی کار خیابانی کار می کنم فکر می کنند یک کار سطحی است. ما الان در تئاتر خیابانی به توجه بیشتر نیاز داریم. ما هیچ جایی برای تعویض لباس نداریم، حتی یک چادر سیار نداریم، ما جایی برای گذاشتن دکور هایمان نداریم. کمک هزینه ها بسیار پایین تر از دیگر بخش هاست. ما اگر فرهنگ سازی را به سمت تئاتر خیابانی ببریم می توانیم تاثیر بسیار مهمی در جامعه داشته باشیم.
عطایی در پایان گفت: تئاتر خیابانی مانند بذری است که پاشیده می شود و موجب افزایش تماشاگر در تئاتر صحنه ای می شود پس بسیار با اهمیت است. بهتر است از کمیت کاسته شود و به کیفیت اهمیت بیشتری داده شود و امکانات کمی برای گروه ها فراهم شود. اصلا معلوم نیست تکلیف برگزیده های تئاتر خیابانی چه می شود؟ هیچ ارگانی برای برگزاری جشنواره ها کمک نمی کند و این خود بچه های تئاتر هستند که با سختی بسیار آنها را برگزار می کنند. 

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها