محمد قوچانی در ویژه برنامه دهه فجر شبکه چهار؛ من تنها یک انقلاب را قبول دارم و آن‌هم انقلاب اسلامی ایران است.

تاریخ انتشار: یک شنبه 13 بهمن 1398
اولین قسمت از ویژه برنامه «مداد قرمز» با موضوع «دوگانه‌ی انقلاب اسلامی-جمهوری اسلامی» شنبه ۱۲ بهمن با حضور محمد قوچانی روی آنتن شبکه چهار رفت.
تعداد بازدید: 352

محمد قوچانی در این برنامه گفت: هیچ‌کس با پایش دائمی بر اساس ارزش‌های یک ملت مخالف نیست. اما من می‌خواهم مخالفت کنم آن‌هم از موضع انقلاب اسلامی. در کلام امام، شهید مطهری و ... کلمه نهضت را بیش از انقلاب می‌شنویم. نهضت یک حرکت اصلاحی تدریجی و مداوم است. نهضت ما هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.
این روزنامه‌نگار افزود: شهید مطهری از اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی سخن می‌گوید و می‌گوید ما مسلمان‌های انقلابی بر سر این دوراهی قرار گرفته‌ایم. انقلاب اسلامی یعنی راهی که در آن هدف اسلام و ارزش‌های اسلامی است و مبارزه و انقلاب برای ما وسیله است. اما کسانی میان اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی اشتباه می‌کنند. یعنی برای آن‌ها مبارزه و انقلاب هدف است و اسلام وسیله‌ای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجه این نگاه این است که هر چه از اسلام که ما را در مسیر انقلاب قرار دهد انتخاب می‌کنیم.
محمد قوچانی ادامه داد: در آن زمان برخی قائل به انقلاب مداوم بودند. یعنی بر اساس تز و آنتی‌تز ما موظفیم مدام مخالفت کنیم. امروز ما داریم از بعضی از موضوعات عبور می‌کنیم و در ارزش‌ها تجدیدنظر می‌کنیم. شاخص‌های انقلاب برای ما معلوم نیست. مهم‌ترین شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. همچنین عدالت شعار بعدی است.
وی اضافه کرد: گفتمان انقلاب اسلامی را به انقلاب مدام نباید محدود کنیم. این گفتمان چپ است و در این نگاه، مذاکره در مقابل مقاومت قرار می‌گیرد. درحالی‌که در سال 57 تلقی ما اصلاً تضاد بین این دو نبود و امام را یک دیپلمات برجسته در مذاکره با غرب می‌دانند. در فرانسه نمی‌توانند امام را از کارش منصرف کنند. امام در عین این‌که یک انقلابی خیلی بزرگ است یک سیاستمدار خیلی بزرگ هم است.
محمد قوچانی همچنین گفت: برای تحول 22 بهمن 57 واژه انقلاب را به کار نمی‌برم. من تنها یک انقلاب را قبول دارم و آن‌هم انقلاب اسلامی ایران است. امام بسیار تلاش کرد تا حکومت شاه را نصیحت کند و راه‌های مختلفی را امتحان کرد اما در نهایت به درگیری ساختاری رسید. اولین گروهی که بعد از انقلاب ظهور کرد گروهی مثل فرقان بود که مدعی انقلابی‌تر بودن از امام و شهید مطهری و شهید بهشتی و ... بودند. از وابستگی روحانیت صحبت می‌کنند و انقلاب ایران را محصول امپریالیسم فرانسه می‌دانند.
وی سپس عنوان کرد: یک زمانی استقلال را فقط در آمریکاستیزی می‌بینید که من معتقدم آمریکا بزرگ‌ترین دشمن جمهوری اسلامی است اما امپریالیسم می‌تواند مصادیق مختلفی داشته باشد. چپ‌ها هم تصورشان این بود که امپریالیسم را در آمریکا خلاصه می‌کردند. امام می‌گفت آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دوی این‌ها بدتر است. امام با مردم آمریکا صحبت می‌کرد و جمهوری اسلامی همیشه با مردم آمریکا صحبت می‌کند. اگر شما یک لیبرال واقعی هم باشید آمریکا را نمی‌توانید بپذیرید چون لیبرالیسم با آنچه که به عنوان کشور آمریکا شناخته می‌شود تضاد دارد.
محمد قوچانی خاطرنشان کرد: بر مبنای 5 آرمانی که عرض کردم یعنی، استقلال، آزادی، جهوریت، اسلامیت و عدالت، انقلاب دوستان و دشمنانی پیدا کرد. اگر بخواهیم به گفتمان انقلاب اسلامی برگردیم شاخص آن این 5 آرمان است. اگرچه از هرکدام از این‌ها تفسیرهای مختلفی وجود دارد. گروه فرقان می‌گفت تا زمانی که به عدالت مطلق نرسیم و تمام ثروتمندان ثروتشان گرفته نشود و تمام روحانیونی که تزویر می‌کنند از بین نروند و تمام روشنفکرانی که دروغ می‌گویند از بین نروند ما به هدفمان نرسیده‌ایم. در مقطع دیگری گروهی به وجود آمدند که حرف‌هایشان را از چپ جهانی گرفتند مبنی بر اینکه تا زمانی که در تمام دنیا انقلاب نشود انقلاب اسلامی پیروز نشده است.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم همه چیز را نقد کنیم و بخواهیم همه چیز را تخریب کنیم به یک آنارشیسم بی‌انتها می‌رسیم. همان انقلاب مدامی که عرض کردم. نقد انقلابی باید معیارهایش را از دل انقلاب اسلامی بگیرد که نقطه کانونی آن امام بود. این‌که عده‌ای فکر کنند که هر چه حرف تندتر بزنند و با مسئولین طوری صحبت کنند که گویی بیگانه‌ای است که از بیرون آمده درست نیست. نفاق جریانی که زیر سؤال بردن نهادهای اصلی نظام را دنبال می‌کند خطرناک‌تر است. نقد باید دائمی باشد و محدود به یک نهاد و جریان نباشد.

محمد قوچانی افزود: ما یک معیار برای پیاده شدن از قطار انقلاب داریم. معیار عینی آن ایستادن مسلحانه یا امنیتی در مقابل انقلاب است. حتی در صدر اسلام میان صحابه پیامبر و افرادی که بعداً آمدند یک فضیلتی وجود داشت. یعنی هیچ‌وقت صحابه بودن زیر سؤال نرفته است. صحابه بودن مزیت نیست ولی فضیلت است. گفتمان جمهوری اسلامی تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است و هنوز هیچ بدیلی بهتر از جمهوری اسلامی وجود ندارد.

«مداد قرمز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی خواجه و دبیری مجتبی طالقانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما برای پخش در شب‌های دهه فجر آماده شده است. این برنامه در شب های دهه فجر هر شب ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می شود.
 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها