پیترهانتکه نسل کشی مسلمانان را انکار می کند اما نوبل می گیرد/ «شب روایت» شب گذشته جنگ بوسنی وهرزگوین را روایت کرد

تاریخ انتشار: چهار شنبه 4 دی 1398
سازمان ملل اعلام کرده بود مسلمانان در شهرصربنیتسا از حمله ی نظامی و تجاوز صربها درامان هستند اما سربازان آن منطقه را تحویل ملادیچ فرمانده ی صربها دادند که درنهایت 8372 نفراز مسلمانان را به رگبار بستند و اجسادشان را در شهرهای مختلف دفن کردند اما پیتر هانتکه برنده ی نوبل این فاجعه را انکار می کند.
تعداد بازدید: 492 دریافت فیلم

به گزارش روابط عمومی شبکه چهارسیما، برنامه ی «شب روایت» سه شنبه شب 3 دی ماه با موضوع روایت جنگ بوسنی وهرزگوین، روی آنتن رفت.
محمد مهدی حیدری کارشناس حوزه ی بالکان درباره ی واقعه ی جنگ بوسنی گفت: بعد از 1990 وبعد از فروپاشی شوروی سابق یوگسلاوی هم به سمت فروپاشی  و استقلال جمهموری های پیش رفت که اول اسلوونی اعلام استقلال کرد و بعد هم کرواسی و حالا نوبت به بوسنی شد که 44درصد مسلمان بودند و 17 درصد کروات و 33درصد هم صرب بودند.هیچ کدام از اقوام بالای 50 درصد نبودند که بتوانند اعلام استقلال کنند.بنابراین یک طمع برای تجزیه ی بوسنی شکل گرفت و همه پرسی برای استقلال بوسنی هرزگوین  برگزار شد. که 99 درصد رای دادند که این کشور مستقل شود و بلافاصله بوسنی مستقل شد و صربستان که قدرت نظامی ارتش یوگوسلاوی در دستش بود صرب ها را علیه مسلمانان تحریک کردند و حتی مردم عادی هم مسلح شدند.جنگ شروع شد و ظرف مدت کوتاهی مسلمانان دوسوم خاک کشورشان را از دست دادند.
حیدری همچنین در باره ی صربنیتسا و انکار پیتر هانتکه درمورد واقعه ی صربریتسا  افزود:صربنیتسا در شرق بوسنی قراردارد و مسلمانان در اکثریت بودند و برای اینکه بتوانند این منطقه را به صربستان الحاق کنند باید مسلمان ها را از آنجا بیرون میکردند.از اول جنگ اعلام شد که صربنیتسا یک منطقه ی امن است و نیروهای سازمان ملل اعلام کردند که در اینجا مسلمانان از تجاوز و حمله ی صرب ها در امان هستند و ظرف مدت سه سال جمعیت سه برابر شد.اما در سال 1995 ملادیچ فرمانده ی ارتش صرب وارد شهر شد و تمام زن ها را از شهر خارج کرد و تا سه روز از مردان هیچ خبری نبود که در نهایت 8372 نفر در سه روز به رگبار بستند و کشتند و جنازه ها را در شهرهای مختلف دفن کردند طوری که یک جنازه در 4 شهرمختلف دفن شد.
وجه تراژیک دیگر جنگ بوسنی تجاوزهای گسترده است که هانتکه از این هم دفاع میکند که محمد مهدی حیدری توضیح داد:تجاوز در اکثر جنگ های دنیا هست فرقی که جنگ بوسنی داشت این بود که سیستماتیک بود و یک قوم میخواست قوم دیگر را تحقیر کند. حدودا 50هزار نفر هستند که مادرشان مسلمان است ولی پدرشان ملوم نیست کدام سرباز صرب است یا اینکه هتلی بود که 200 زن مسسلمان را برای جایزه به سربازان صرب به آن هتل بردند و از آن تعداد فقط 10نفر زنده بیرون آمدند.
محمد مهدی حیدری در پاسخ به این سوال که همه ی جهان این واقعه را دیده اند وهانتکه چه چیزی را انکار میکند بیان کرد:هانتکه کلا انکار می کند و آخرین باری که یک خبرنگار از او سوالی پرسید به خبرنگار گفت که یک نفر روی دستمال ادرار کرده بود و برای من فرستاده بود که ارزش آن برای من از سوال تو بیشتراست  یعنی حتی حاضر نمی شود که سوالش را بخواند و او را تحقیر میکند.یکبار هم به اجساد مسلمانان توهین کرده بود و کلا مدلش همین است .در مراسمی هم که برای ملادیچ به عنوان بزرگداشت گرفته بودند از او تقدیر کرد و در مدح او سخن گفت ودرنهایت پاسپورت یوگوسلاوی خود را دریافت کرد.
میثم میرهادی نویسنده و مترجم کتابهای حوزه ی بالکان در خصوص دسته بندی کتاب های مرتبط با جنگ بوسنی توضیح داد:
یک سری کتابها مثل "بوسنی در گذر زمان" و "کتاب مروری بر تاریخ مسلمانان یوگسولاوی و جنگ بوسنی" هستند که خودمان روایت کرده ایم و یک نگاه تاریخی دارد.جدید ترین کتاب "محاصره ی سارایوو" اثر کاوه ذاکری هست که خاطرات روزانه ی ایشان در جنگ بوسنی است و سندیت خوبی هم دارد.کتابهایی هم هستند که پژوهشی هستند و یا شامل خاطرات و زندگی نامه ها هستند که ما آنها را ترجمه کرده ایم .یک چیزی که جای تاسف دارد این است که ما به عنوان کشوری که در جنگ بوسنی بوده ایم و اگر ایران نبود تقریبا بوسنی هم نبود خوب کارنکرده ایم و مردم در داخل هیچ چیزی از بوسنی نمی دادند. روایتی که مد نظر ماست عنوان نشده است ،این خلا در داخل وجود دارد.
محمد مهدی حیدری درخصوص مسئله ی حضور ایران در بوسنی  و نگاه آنها درمورد ما گفت: نسلی که جنگ را دربوسنی دیده است وقتی ایرانی ها را می بینند و با آنها صحبت می کنیم حتما یک خاطره از حضور ایرانی ها دارند.شما اگر به بوسنی بروید و بگویید من ایرانی هستم حتما لبخند میزنند و یک جمله می گویند" که شما بدون چشم داشت به ما کمک کردید در حالی که کشورهای دیگر حتما یک چیزی از ما گرفته اند."

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها