تعداد بازدید:

سرزمین عسل

دال، قسمت دهم؛ پخش و نقد مستند «سرزمین عسل» Honeyland (2019)؛ اثر: تامارا کوتوسکا و لوبومیر استفانو؛ با حضور: کاوه فرهادی- مدرس دانشگاه و فعال محیط زیست.
جمعه 9 تیر 1402
تعداد بازدید 297 دریافت فیلم

 

مستند تحسین‌شده و نامزد دو جایزه اسکار «سرزمین عسل» (Honeyland)، دومین همکاری بین کارگردانان لوبومیر استفانو و تامارا کوتوسکا بعد از «دریاچه سیب‌ها‌« (۲۰۱۷) است. داستان در بکیرلیا، روستایی در مقدونیه اتفاق می‌افتد و بر هاتیدزه موراتووا، زنی میانسال تمرکز دارد که از سنت‌های قدیمی زنبورداری پیروی می‌کند، درحالی‌که از مادر بیمار خود، نظیفه نیز مراقبت می‌کند. با وجود تلاش‌های او برای خودکفایی، تصمیمات سیاسی و اقتصادی، تأثیر عمیق بر هاتیدزه و توانایی او برای بقاء دارد.

شاید خط داستانی مستند «سرزمین عسل» شما را مجاب کند که لازم نیست داستان زندگی یک زنبوردار مقدونیه‌ای را تماشا کنید اما دیدن این فیلم حتما نظرتان را عوض خواهد کرد. این فیلم نگاهی خودمانی به ‌سنتی در خطر نابودی و مطالعه‌ای انسان شناسانه ‌از همنشینی انسان و طبیعت دارد که زیباشناسی عنصر اصلی آن است. این فیلم مجالی برای تامل پیرامون جدال سنت و مدرنیته، توسعه افسارگسیخته و توسعه پایدار و درک و احترام متقابل به طبیعت و سنت های بومی که امروزه رو به فراموشی و نابودی هستند، فراهم آورده است.





ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها