تعداد بازدید:

مرثیه ای برای رویای آمریکایی

دال: پخش و نقد مستند «مرثیه ای برای رویای آمریکایی». این مستند حاوی گزیده ای از گفتگوهایی با نوام چامسکی است که در طی چهار سال گرفته شده است.
جمعه 26 خرداد 1402
تعداد بازدید 316 دریافت فیلم

 

مستند «مرثیه‌ای برای رؤیای آمریکایی» در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی Peter D. Hutchison روایتی تاریخی از چرخه ثروت و قدرت در آمریکا را ارائه می‌دهد. روایتی که نشان می‌دهد «ثروت باعث قدرتمند شدن می‌شود و با قدرتمند شدن، ثروت به طرف ما می‌آید و این چرخه تا ابد ادامه پیدا می‌کند»این مستند برپایه مصاحبه با چامسکی فیلسوف و منتقد اجتماعی آمریکایی طی چهار سال تهیه و تولید شده و آراء چامسکی نیز در سال ۲۰۱۷ در کتابی با همین عنوان به چاپ رسیده است.

رؤیای آمریکایی، آزادی را زمینه‌ساز ترکیبی از کامیابی و موفقیت می‌داند. بنا بر تعریف جیمز تراسلو آدامز از رؤیای آمریکایی «زندگی هر شخص باید با فرصت‌هایی که به او بنا بر قابلیت‌ها یا موفقیت‌هایش و فارغ از طبقه اجتماعی یا شرایط زاده شدنش داده می‌شود بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر شود». ریشه‌های رؤیای آمریکایی را باید در اعلامیه استقلال ایالات متحده جست. رؤیای آمریکایی با تبدیل شدن آن به یک سبک زندگی خاص و با استفاده از فرایند دموکراسیزاسیون، در صدد نشر و تسری خود در جهان است. اما این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از منتقدان، این رؤیا، در خود آمریکا نیز شکست خورده است.
 





ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها