آلودگی نوری زیر ذره‌بین «چرخ»

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 آذر 1398
«چرخ» در پنجاه‌وهشتمین قسمت فصل ششم، ساعت 19 امروز، سه‌شنبه 5آذر، موضوع آلودگی نوری را بررسی خواهد کرد.
تعداد بازدید: 95

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: در این قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «چرخ»، سیاوش یالپانیان، مجری-کارشناس «میزِ طبیعت» برنامه، با حامد میرزاخلیل، کارشناس آلودگی نوری درباره‌ی آلودگی نوری و تاثیر آن بر محیط‌زیست گفت‌وگو خواهد کرد. 
آلودگی نوری نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. در واقع همان نورهای مصنوعی است که در زمان یا مکان نامناسب، از استاندارد خود خارج شده و با کیفیت نامطلوب، محیط‌زیست و آسمان شب را آزاردهنده و آلوده می‌کنند. اصطلاح کلی آلودگی نوری به مشکلات چندگانه‌ای اطلاق می‌شود که به سبب کم‌بازده بودن، آزاردهندگی، علاوه بر نیاز یا غیرمنطقی بودن نور مصنوعی ایجاد می‌شود. در کشورهای مختلف استانداردهای نورپردازی، با توجه به شرایط اقلیمی مناطق )میزان تابش نور و ابرناکی) مشخص می‌شود. در کشوری مثل انگلیس که هوا غالبا مه‌آلود است، چشم شهروندان به نور کم عادت دارد، بنابراین وقتی وارد خانه می‌شوند با نور کم آن هم در یک گوشه خانه کارهایشان را انجام می‌دهند اما در کشور ما به دلیل تابش نورخورشید در بیشتر روزهای سال، چشم ما ایرانی‌ها به نور زیاد عادت کرده است، برای همین به دلیل شرایط اقلیمی که در آن مستقر هستیم در خانه هم دوست داریم که همه‌ی چراغ‌ها را روشن کنیم و از نور زیاد استفاده می‌کنیم. 
در بخش روایت خبری «چرخ»، محمود حاج‌زمان، مهم‌ترین خبرهای دنیای علم در هفته‌ی گذشته را بررسی خواهد کرد. گزارش محمدحسین جهان‌پناه از آزمایشگاه نانوساختار دانشگاه تهران یکی دیگر از بخش‌های پنجاه‌وهشتمین قسمت فصل ششم برنامه‌ی «چرخ» است.
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها