موزه‌های علم‌وفناوری زیر ذره‌بین «چرخ»

تاریخ انتشار: دو شنبه 13 آبان 1398
چهل‌وهشتمین قسمت فصل ششم «چرخ» ساعت 19 امروز، دوشنبه 13 آبان، با موضوع «موزه‌های علم‌وفناوری» از شبکه‌ی چهار پخش خواهد شد.
تعداد بازدید: 144

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه محمدحسین‌جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس میز فناوریِ «چرخ» با دکتر سیف‌الله جلیلی، رئیس موزه‌ی علم و فناوری درباره‌ی وضعیت موزه‌های علم‌وفناوری در ایران گفت‌وگو خواهد کرد. 
هدف اصلی این موزه‌ها ساده‌سازی مفاهیم علمی برای همه‌ی مردم است. در واقع موزه‌های علم‌و‌فناوری و موزه‌های دانشگاهی مکانی برای نمایش اختراعات علمی نیستند بلکه در این موزه‌ها با استفاده از ابزارهای هنری و رایانه‌ای، کاربرد اختراعات به مردم نمایش داده می‌شود و مردم در یک ارتباط ساده، علم و دانش را لمس می‌کنند. موزه‌های علم‌وفناوری معمولا تعاملی هستند. منظور از تعاملی بودن این مراکز، بازسازی علم و تجربه‌ی بشری و تاریخ علمی کشور و جهان در قالب وسایلی است که بازدیدکنندگان از طریق لمس و کار کردن با آنها، به تجربه‌ی دست اولی از مفهوم علمی یا فناوری دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل برخی وسایل قدیمی در این موزه‌ها قرار دارند که بیشتر آنها بر مبنای پژوهش‌ بازطراحی، بازسازی و بازنمایی می‌شود؛ در همین زمینه می‌توان به ساخت مواردی از قبیل آسیاب بادی، ساعت آبی، انرژی خورشیدی، انرژی باد و ... در موزه‌های علم‌و‌فناوری اشاره کرد. 
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ»، علی خورشیدی مهم‌ترین خبرهای روز دنیای رباتیک را مرور خواهد کرد. گزارش محمدحسین جهان‌پناه از آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی دانشگاه امیرکبیر بخش دیگری از چهل‌وهشتمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» خواهد بود. 
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 
«چرخ» روزهای، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها