«قرار» ظهرگاهی شبکه 4 ویژه نیمه دوم ماه محرم / درس‌ها و عبرت‌های واقعه عاشورا برای زندگی امروز

تاریخ انتشار: یک شنبه 24 شهریور 1398
برنامه اذان‌گاهی شبکه چهار سیما با عنوان «قرار» در نیمه دوم ماه محرم به بررسی اهداف، پیام‌ها، و عبرت‌های قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.
تعداد بازدید: 153

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، از میان ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع)، زمینه‌ها و دلایل شکل‌گیری این نهضت عظیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای هر محقق مسلمانی این سؤال مطرح می‌شود که چگونه با گذشت تنها 40 سال از فوت نبی اکرم(ص)؛ بخشی از امت اسلام دست به قتل امام حسین(ع) و یارانشان می‌زند و بخش دیگر فقط نظاره‌گر شده و سکوت می‌کند! درحالی‌که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از لحاظ فضائل سرآمد عصر خویش بوده و شبیه‌ترین افراد در کمالات به رسول اکرم است. این پرسشی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد سلیمانی عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ سعی در پاسخگویی بدان خواهد داشت. از نگاه ایشان سطحی‌نگری و ضعف فکری مردم یکی از علل و عوامل زمینه‌ساز واقعه عاشورا است؛ به‌گونه‌ای که دستگاه حاکم هرگونه تحلیلی را با استفاده از تبلیغ، به جامعه القا می‌کرد.
علاوه بر این موضوع، تبیین و تشریح اهداف امام حسین (ع) و پیام‌های نهضت عاشورا از دیگر موضوعاتی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی؛ کارشناس برنامه «قرار» در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه؛ به آن خواهد پرداخت.
دیگر کارشناس این برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد منتظری مقدم عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌باشد که در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه به بیان برخی درس‌ها و عبرت‌های موجود در قیام امام حسین (ع) خواهند پرداخت. معرفی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ظرفیت‌های هدایت‌گری قیام امام حسین (ع)، و همچنین معرفی و نقد تحلیل‌های نادرست از نهضت عاشورا، از دیگر موضوعاتی است که توسط ایشان ارائه خواهد شد.
از نگاه ایشان یکی از تحلیل‌های نادرست از واقعه عاشورا، اسطوره‌انگاری آن است. بدیهی است که اگر از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) سیمایی اسطوره‌ای ترسیم شود، آسیب بزرگی پدید خواهد آمد. چراکه الهام‌پذیری و الگویابی از آن فراتر از توان آدمی جلوه می‌کند و دیگر نمی‌توان از ظرفیت‌های این واقعه در راستای هویت‌سازی و هنجارآفرینی اجتماعی بهره‌مند شد.
لذا برای بهره‌مندی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این واقعه عظیم، حفظ گوهر و اصالت آن ضروری است. از اینجا می‌توان متوجه شد که با گسترش داستان‌ها و نقل‌های غیرمستند در ذکر مصیبت امام حسین (ع)، چه آسیبی دستاوردهای این نهضت را تهدید خواهد کرد.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ملایی در روزهای جمعه ایام محرم به بررسی سبک عزاداری منتظران و تبیین بایدها و نبایدها در عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع)، خواهد پرداخت. بررسی ارتباط میان فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدویت از دیگر موضوعاتی است که توسط ایشان مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
برنامه «قرار» کاری است از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما  که در سال ۹۸ هر روز از ۴۰ دقیقه مانده به اذان ظهر به افق تهران شروع شده و تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان ادامه دارد. تهیه‌کنندگی برنامه به عهده خانم معصومه احمدی مهیار است و آقای سید احمد حسینی کارگردانی برنامه را عهده دارند.

سوتیتر 1:
برای هر محقق مسلمانی این سؤال مطرح می‌شود که چگونه با گذشت تنها 40 سال از فوت نبی اکرم(ص)؛ بخشی از امت اسلام دست به قتل امام حسین(ع) و یارانشان می‌زند و بخش دیگر فقط نظاره‌گر شده و سکوت می‌کند! درحالی‌که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از لحاظ فضائل سرآمد عصر خویش بوده و شبیه‌ترین افراد در کمالات به رسول اکرم است. سطحی‌نگری و ضعف فکری مردم یکی از علل و عوامل زمینه‌ساز واقعه عاشورا است؛ تا جاییکه دستگاه حاکم هرگونه تحلیلی را با استفاده از تبلیغ، به جامعه القا می‌نمود.

سوتیتر 2:
یکی از تحلیل‌های نادرست از واقعه عاشورا، اسطوره انگاری آن است. بدیهی است که اگر از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) سیمایی اسطوره‌ای ترسیم شود، دیگر نمی‌توان از ظرفیت‌های این واقعه در راستای الگوسازی و هنجارآفرینی اجتماعی بهره‌مند شد. لذا برای بهره‌مندی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این واقعه عظیم، حفظ گوهر و اصالت آن ضروری است. از اینجا می‌توان متوجه شد که با گسترش داستان‌ها و نقل‌های غیرمستند در ذکر مصیبت امام حسین (ع)، چه آسیبی دستاوردهای این نهضت را تهدید خواهد کرد.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها