پنجشنبه دهم خردادماه از آنتن شبکه چهار سیما پخش می شود:

مستند«آفریدگارِکلام» فیلمی درباره سید علی موسوی گرمارودی

تاریخ انتشار: چهار شنبه 9 خرداد 1403
مستند« آفریدگارِ کلام» روایتی از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی سیدعلی موسوی گرمارودی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه 10 خردادماه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
تعداد بازدید: 99 دریافت فیلم

سید علی موسوی گرمارودی از پیشتازان شعر آیینی است. او تحصیلات مقدماتی خود را در قم و مشهد به پایان رساند و پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه درسال 1345 وارد دانشکده حقوق شد و کارشناسی آن رشته را در رشته علوم قضایی کسب کرد. او سرانجام پس از گرفتن مدرک کارشناسی زبان و ادب فارسی با اخذ درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و تا امروز علاوه بر تدریس و تحقیق در عرصه زبان و ادب فارسی از سرامدان شاعران معاصر ایران به شمار می رود.

گرمارودی به سرایش شعر در قالب‌های نوقُدمایی و نیمایی پرداخت و البته بعدها گرایش به شعر سپید نیز پیدا کرد؛ با نگاهی به فهرست مجموعه صدای سبز که به‌گزیده شاعر از شعرهای خودش است، می‌توان قالب‌های مختلفی را با آمارهای متفاوتی مشاهده کرد: ۴۹ شعر سپید، ۴۹ غزل، ۲۸ قصیده، ۱۹ قطعه، ۲۶ مثنوی، ۱۴ رباعی، ۱۲ نیمایی، ۸ مفردات، ۵ مسمط و ۲ دوبیتی.

ترجمه ادبی‌کامل قرآن‌کریم گرمارودی برنده کتاب‌سال شد و ترجمه نهج‌البلاغه او نیز مورد تقدیر همین رویداد فرهنگی قرار گرفت. وی همچنین برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آیینی بود.

موسوی گرمارودی علاوه بر سرودن شعر و شرکت درانجمن‌های ادبی، راه اندازى، مدیریت و سردبیرى نشریه گلچرخ و انتشار یک مجله ادبی در تاجیکستان را در دوره ای که رایزن فرهنگی ایران در آن کشور بود، برعهده داشت.

این شاعر و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در طول عمر بابرکت خویش خدمات فراوانی را به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی - اسلامی خاصه فرهنگ شیعی ارائه کرده است.

در این مستند ضمن بررسی زندگی و اندیشه ادبی موسوی گرمارودی به روایت تنی چند از استادان و محققان برجسته ادبی کشور، بخشی از فعالیت های سیاسی اجتماعی او در پیش و پس از پیروزی انقلاب نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰و تکرار آن جمعه‌ها ساعت ۱۲:00 از قاب شبکه چهار سیما پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها