تشریح"وضعیت اقتصاد هنر" در برنامه "پیشران"

تاریخ انتشار: چهار شنبه 21 شهریور 1397
دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» از وضعیت اقتصاد هنر در ایران گفت.
تعداد بازدید: 80


اقتصاد هنر یک واژه ی بین المللی است و یک تجربه ی جهانی است که دارای ساختارهایی است و چارچوبی دارد.که این چارچوب در کشور ما اصلا معنا ندارد. یعنی شما نمی توانید در کشوری که هنرش کاملا دولتی است و دولت تمایلی ندارد که هیچ بخشی از قدرت خودش را به هنرمندان واگذار کند، از اقتصاد هنر صحبت کنید که مبنا و پایه اش فعالیت بخش خصوصی است و این به این معنا نیست که ما بخواهیم هنر را کاملا خصوصی کنیم.
مشکل ما تعدد سازمانها نیست مشکل ما در ناهماهنگی سازمانهاست در اینکه طرح کلان و کلی نداریم. اقتصاد هنر در شرایطی که فضا برایش آماده و مناسب نیست ، نه تنها برای رشد اقتصاد هنر جواب نمی دهد بلکه به ضد خودش تبدیل می شود.
بحث اقتصاد هنر که در سالهای اخیر در ایران مطرح شده در حوزه هنرهای تجسمی و در حوزه سینما و موسیقی، برای کسانی که به قدرتهای اجرایی نزدیکتر هستند تبدیل به یک رانت شده است.
ما نابسامانی در اقتصاد هنر نداریم ما نابسامانی در سیاست گذاری و مدیریت هنر داریم. اقتصاد هنر بخشی از هنر است که برای آسیب شناسی مسائل هنری ابتدا باید مشکلات بالادستی را حل کرد. مشکلاتی هست که تا وقتی حل نشوند شما نه مسائل اقتصاد هنر را می توانید حل کنید نه می توانید هنر را به مثابه فرهنگ تبیین کنید و نه رابطه هنر را با جامعه می توانید محکم کنید.
یکی از مشکلات در حوزه هنر کشور، مدیریت است. یعنی مدیرانی که درجای خود ننشسته اند و بیشتر بنا به مناسبات سیاسی در مناصب مدیریت هنری می نشینند و اشرافی به مدیریت هنری ندارند و نمی توانند گامی بردارند.
به همین دلیل است که در این ۳۰سال حرفها و ایده های بسیاری طرح شده است ولی عملا هر یک به ضد خود تبدیل شده است مثل بحث اقتصاد هنر.
به علت نابسامانی در مدیریت فرهنگی و هنری کشور و عدم وجود مدیران متخصص که آشنا با حوزه موردنظر باشند، عملا نتوانسته ایم طراحی های درستی در حوزه هنر انجام دهیم.
ما هنوز نتوانسته ایم یک نسبت درستی بین بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه هنر ایجاد کنیم.
درحال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش قوه مقننه و مجریه در اجرا و سالن داری و قوه قضاییه را برای هنر ایفا می کند.
اساسا آشفتگی در فضای فرهنگی و هنری داریم که در این سالها نه مجلس شورای اسلامی به طور خاص کمیسیون فرهنگی و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته اند وظایف خود را انجام دهند و انتظارات جامعه هنری را برآورده کنند.
برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها ، ساعت ۲۱پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها