نادر مشایخی در «چشم شب روشن

تاریخ انتشار: یک شنبه 10 بهمن 1395
برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، با حضور رضا مهدوی کارشناس موسیقی سه شنبه 14 دی میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر بود.
تعداد بازدید: 81

ه گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، با حضور رضا مهدوی کارشناس موسیقی سه شنبه 14 دی میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر بود.

مهدوی در بخشی از این گفتگو اظهار کرد: شما همین کاری را که با سالار عقیلی انجام دادید و او را به ارکستر مهمی آوردید، با چهره های جدید انجام می دهید و آموخته های خود را بی ریا در اختیار جوانان قرار می دهید. امکان دارد بگویید که در استان‌ها چه کاری انجام می‌دهید؟

مشایخی پاسخ داد: انگیزه بسیاری به دست آوردم و بیشتر این انگیزه متعلق به آن ها بود؛ چون وقتی به آنجا رفتم متوجه نیرو و همت با نظم و ترتیبی شدم و این باعث پیشروی بیشتر ما شد. این انگیزه ای شد که به شهرهای دیگر برویم و برای دومین بار به رشت می رویم و به شهرهای شیراز، اصفهان، یزد و کاشان نیز خواهیم رفت.

این آهنگساز ادامه داد: مسأله این نیست که موسیقی اجرا کنیم بلکه این یک رویداد شنیداری است که به ما یاد می دهد امکان شنیدن به شیوه دیگر وجود دارد. برایم کافی است چیزی به جوانان بدهیم که متوجه بشوند داشته های با ارزشی دارند و باید در مقابل آن آگاه باشند. هیچگاه نمی گویم چه کاری انجام بدهند یا نه؛ بلکه فقط در اختیار خودشان قرار می دهم و خودشان کار خودشان را بلدند و می بینیم که کارهای جدیدی انجام می دهند. شما خواهید دید که این بچه ها با ابزاری که همیشه در اختیار داشتند چه کار متفاوتی در رشت انجام می دهند.

جوانان شهرستانی تا 10 سال دیگر اتفاقات بی‌سابقه‌ای رقم می‌زنند

این رهبر ارکستر در پاسخ به اینکه اصلی ترین هدفش از معرفی جوانان چیست، عنوان کرد: معتقدم از لحاظ هنری سیر صعودی داریم و اگر تا 10 سال دیگر به همین شیوه پیش برویم به اتفاقات بی سابقه ای در ایران می رسیم؛ چون جوانان را در شهرستان می بینم.

وی ادامه داد: ما در علی آباد کتول یک پرفورمنس بدون هیچ امکاناتی اجرا کردیم و شما نمی دانید که جوانان چقدر عالی کار کردند. هرکس بگوید گوش جوانان ایرانی خوب کار نمی کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. اتفاقا گوش جوانان خیلی خوب است و ریزپرده ها را به شیوه ای عالی اجرا می کنند.

مشایخی با اشاره به اینکه مکانیک تفکر ذهنی ما متفاوت از اروپایی هاست، اذعان کرد: اروپایی ها به صورت علی و معلولی فکر می کنند و به نوعی در این نوع دیدگاه آینده نگری نهفته است اما در ایران ما به شکل سرهم بندی فکر می کنیم که اصلا بد نیست؛ یعنی به جای اینکه نقشه بکشیم و اجرا کنیم؛ به صورت همزمان کار می کنیم. در قالی و گبه اگر نقشه و اجرا با هم باشد، ممکن است دچار اشتباه شویم و وقتی برای تصحیح نیست و زمانی که این اشتباه تکرار شود، جزوی از فرم فرش می شود که آن را منحصر به فرد می کند.

اصراری به جهانی شدن موسیقی ایرانی ندارم

وی در خصوص موسیقی ایرانی عنوان کرد: هیچ اصراری ندارم موسیقی ایرانی جهانی شود و احتیاجی ندارم و اصلا برایم مهم نیست که احساس یک آلمانی درباره آن چیست، چون خودمان در حال لذت بردن از آن هستیم و من زندگی را این طور می بینم.

این رهبر ارکستر درباره تجربیات رهبری ارکستر سمفونیک خود گفت: ارکستر بچه های با استعداد و مجربی داشت و مشکلات ارکستر ارتباطی به افراد ارکستر نداشت. ما رپرتواری آنجا اجرا کردیم که بعد از آن دیگر اجرا نشد. ما توانستیم در آلمان فرانک زاپا اجرا کنیم و این برای آلمانی ها عجیب بود که می توانیم تا این حد در موسیقی جلو باشیم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها