در شبکه چهار بیان شد: چگونگی ارتباط پزشک وبیمار از زبان رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران

تاریخ انتشار: یک شنبه 4 شهریور 1397
هشتمین برنامه «چرخ» با موضوع "روز جهانی پزشک وچگونگی ارتباط پزشک وبیمار "با اجرای محمدرضا مقدسیان و حسین فروتن با میزبانی ایرج خسرونیا ،رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران صورت گرفت .
تعداد بازدید: 33

 

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: دکتر خسرونیا در ابتدای گفت وگو در پاسخ به این سوال که برای مراجعه به پزشک به شهرت آن توجه میکنید ؟گفت :پزشک معروف به دو دسته تقسیم میشود .یک دسته که مستحق شهرت هستند ودانش انجام کار را دارند ودرحد فوق تخصص در امرمورد نظر هستند .دسته دیگر توسط رادیو وتلویزیون وروزنامه ها معروف شده اند وبراساس تصوری غلط مهارت کاری انها با این شهرت سنجیده می شود .پزشک باید کارا باشد وشهرتش بر اساس انجام وظیفه درست به دست آمده باشد.

وی در مورد تغییر رویه عده ای از پزشکان نسبت به امثال "دکتر غریب ها "ادامه داد:ورود مسائل مالی واقتصادی وسایه افکندن روی مسائل کاری پزشکان باعث شده رویه عده ای تغییر کند .من استادی داشتم که از بابت تدریس هیچ پولی دریافت نمی کرد وپیشنهادهای فوق العاده ای را برای تبلیغ نمی پذیرفت.

رئیس جامعه پزشکان درپاسخ به این سوال که مقدار زمانی که دکتر ها باید برای بیماران صرف کنند چقدر اهمیت دارد ؟گفت:در درجه اول پزشک باید بابیمار ارتباط برقرار کند واین یک هنر محسوب می شود .بعضی پزشک ها در بعضی محله ها به دلیل ارتباط مناسب با بیماران مراجعین فراوان دارند در حالی که پزشک دیگر در همان موقعیت مراجع ندارد چون نتوانسته با مریض ارتباط بگیرد.این مهارت برقراری ارتباط باعث جذب می شود ودر بیمار احساس امنیت ایجاد می کند .

وقتی مریض می آید سعی می کنم او را بشناسم،نسخه ای بنویسم که در بضاعت فرد باشد .غذایی را تجویز کنم که بتواند تهییه کند .هنر ما این است که حرف گوش کنیم وبیمار بتواند باما درد دل کند .بعضی مکاران نسخه سایر همکاران را قبول ندارند واین درست نیست .

دکتر خسرونیا در مورد شایع شدن خود اجتهادی ودادن اطلاعات توسط بیمار به پزشکان ادامه داد:این مساله فراوان شده وبا پیشرفت علم وجستجوی اطلاعات بیماران زیادی درمورد تشخیص زودتر اطلاعات میدهند ،پزشک در این مورد باید ذهن بیمار را به نتیجه درست هدایت کند وتوضیح دهد که معاینه وشواهد بالینی مهم است وبر اساس آنها می توانیم به تشخیص درستی برسیم وتئوری به تنهایی نمی تواند نتیجه بخش باشد . ولی در نهایت هیچ پزشکی حق ندارد با بیمار یا همراه او بدرفتاری کند ودر صورت مشاهده بیمار می تواند شکایت کند.

وی در مورد اتفاقات عجیب وغریب سالهای خدمتش گفت:اولین بار به عنوان سپاه بهداشت به منطقه ای در استان کردستان فرستاده شدیم. بدون وسله نقلیه بودیم واهالی روستا همکاری نداشتند. پنج روز اول را با نان وعدس در تمامی وعده های غذایی طی کردیم تا اینکه کم کم جایگاهی پیدا کنیم .در ساختمان متروکه یک درمانگاه ساکن شدیم ، موردی داشتیم که با داس به قلب ، کبد وشکم سه نفر ضربه وارد کرده بود و مجبور شدم بدون امکانات عمل قلب انجام دهم .بعد به عنوان رئیس بیمارستان مریوان انتخاب شدم .برای اینکه به مریضی برسم ده کیلومتر با قاطر طی کردم ،زن بیمار به همراه حیوانات داخل یک اتاق زندگی میکرد .در هنگام وضع حمل نیمی ازبچه  مرده داخل رحم مانده بود ونیمی بیرون بود بوی تعفن در محل پیجده بود وبا شرایط دشوار توانستم بیمار را درمان کنم.

متخصص داخلی در پاسخ به این سوال که چرا عده های از پزشکان وقت های درمانی را از دوازده نیمه شب تعیین میکنند ؟گفت:البته این نوع تعیین وقت درست نیست ولی پزشکی که بعد از تدریس وکار تحقیقاتی تازه به مطب میرسد وبا مراجعین شهرستانی مواجهه میشود که مشکلات زیادی دارند باید به امورشان رسیدگی کند .د رکشورهای دیگر باید صف چند ماهه را طی کنیم که بتوانیم دکتر متخصص راببینیم .ولی در ایران بیماران مستقیم به متخصص مراجعه میکنند در حالی که تخصص باید صرف  امور پژوهشی وتحقیقاتی شود .هم اکنون پزشکان جوان به روز هستند وتازه در حال مطالعه وتحصیل بوده اند وبا معاینه خوب می توانند بهترین نتیجه را کسب کنند .

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها