در گفت‌وگوی «چرخ» با رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) چه گذشت؟ تشویق 500 هزار دلاری دانشمندان اسلامی

تاریخ انتشار: دو شنبه 13 آبان 1398
چهل‌وهفتمین قسمت «چرخ» در فصل ششم به گفت‌وگویی درباره‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص) اختصاص داشت. در «میز علم» برنامه‌ی یکشنبه 12 آبان، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان دکتر حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بود.
تعداد بازدید: 139 دریافت فیلم

این گفت‌وگو با بحث درباره‌ی تاریخچه‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص) آغاز شد: «امسال سومین دوره‌ی این جایزه‌ی دوسالانه برگزار می‌شود. در دوره‌های گذشته، در هر دوره به دو نفر جایزه‌های 500 هزار دلاری اهدا شد. برگزیدگان جایزه‌ی مصطفی(ص) از میان دانشمندان جهان اسلام، شامل اتباع کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مسلمانان سراسر جهان در حوزه‌های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و کلیه‌ی زمینه‌های علم و فناوری انتخاب می‌شوند. فراخوان جشنواره به ۵۱۲ دانشمند برجسته در ۵۲ کشور ارسال شد. تعداد جلسات کارگروه علمی هشت جلسه بود که در زمینه‌ی‌ جایزه‌ی مصطفی(ص) برگزار شده است. امسال تعداد ۱۶۴۹ اثر در مجموع به دبیرخانه‌ی‌ جایزه‌ی مصطفی(ص) ارسال شده که ۱۹۹ اثر مربوط به حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۴ اثر در حوزه‌ی علم و فناوری زیستی، ۱۷۲ اثر در حوزه‌ی نانو و ۶۱۴ مورد در سایر زمینه‌های علم و فناوری است. این جشنواره با مشارکت ۵۰۰ داور و ۳۵ دانشگاه برگزار می‌شود. امسال دو نفر در حوزه‌ی علم و فناوری زیستی و پزشکی و سه نفر در حوزه‌ی دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی به‌عنوان برگزیدگان تقدیر می‌شوند. پنج نفری که در این دوره برگزیده‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص) شده‌اند، از کشورهای ایران و ترکیه هستند.»

یک جایزه‌ی معتبر علمی
رئیس کارگروه علمی جایزه‌ی مصطفی(ص) درباره‌ی معیارهای انتخاب برگزیده‌های این جایزه گفت: «انتخاب برنده‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص) سه شرط اصلی دارد؛ کسی که برنده‌ی این جایزه می‌شود، باید از دانشمندان برگزیده‌ی جهان در زمینه‌های تخصصی باشد. دوم اینکه یک اثر برجسته داشته باشد و سوم اینکه این اثر تاثیر خودش را در جهان نشان داده باشد. ما برای انتخاب این برنده‌ها هیچ‌گونه محدودیت دینی، سنی و جنسیتی نداریم. جایزه‌ی مصطفی(ص) در دوره‌های گذشته مورد توجه مجله‌های معتبر علمی دنیا قرار گرفته که این مساله اعتبار این جایزه را نشان می‌دهد. به نظر من این جایزه‌ی باید برای ده سال برگزار شود تا با انتخاب افراد برتر، اعتبار این برنده‌ها به جایزه اعتبار بدهد. بعد از مدتی که جایزه اعتبار گرفت، از این به بعد جایزه به افراد انتخاب‌شده اعتبار می‌دهد. خوشبختانه جایزه‌ی مصطفی(ص) در دوره‌های گذشته انتخاب‌های خوبی داشته است.»
جایزه‌ی مصطفی(ص) از طریق خیرین پرداخت می‌شود
دکتر ظهور در ادامه‌ی صحبت‌هایش به اهداف جایزه‌ی مصطفی(ص) اشاره کرد: «ما از اهدای این جایزه چند هدف داریم. یک هدف این است که به کار افرادی که در کشورهای اسلامی فعالیت‌ علمی می‌کنند یا با تابعیت اسلامی در دنیا کار علمی انجام می‌دهند، ارزش گذاشته شود. این ارزش باعث می‌شود که افراد دیگر انگیزه پیدا کنند. در این دوره با حدود 200 موسسه‌ی علمی جهانی و 500 دانشمند جهانی از 50 کشور تماس گرفته شده و نامزدهای انتخاب برنده‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص) مشخص شده‌اند. یک هدف دیگر پاداش دادن به افرادی است که فعالیت علمی ایجاد کرده‌اند. در کنار این اهداف، یک بنیاد هم ایجاد شده است که به فعالیت‌های علمی در جهان اسلام رونق می‌دهد. این بنیاد در پاکستان، مالزی و عمان فعالیت داشته که در عمان بسیار چشمگیر بوده است. بسیاری از کشورهای اسلامی از این موضوع استقبال کرده‌اند. درباره‌ی منابع جایزه‌ی 500 هزار دلاری باید بگویم که از طریق خیرین و وقف تامین می‌شود. عده‌ای هم به‌صورت قرض‌الحسنه در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»  در بخش روایت خبری «چرخ» محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم، خبرهای مرتبط با هفته‌ی ترویج علم با موضوع شناخت ایران‌زمین و کشف سیاهچاله‌ها با یک روش جدید را بررسی کرد. در بخش دیگری از برنامه هم گزارش مستندی از جزییات کار یک مسئول هماهنگی امور پروازی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) روی آنتن رفت.
«چرخ» روزهای ، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها