در چرخ مطرح شد: تصاویر ماهواره‌های جاسوسی وضوح بسیار بالایی دارند

تاریخ انتشار: سه شنبه 26 شهریور 1398
«چرخ» در بیست‌وهفتمین قسمت فصل تابستان، پرونده‌ی جذاب ماهواره‌های جاسوسی بررسی کرد. در «میز فناوری» برنامه‌ی دوشنبه 25 شهریور، محمدحسین جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان مسعود حبیبی قهرمان‌نژاد، روزنامه نگار و مدیرمسئول و سردبیر دوماهنامه هواپیما بود.
تعداد بازدید: 180

 در بخش اول این گفت‌وگو، حبیبی قهرمان‌نژاد ماهواره‌های جاسوسی را معرفی و دسته‌بندی کرد؛ «ماهواره‌های جاسوسی ابزارهای فنی مستقر در مدار هستند که برای نظارت، پایش و جمع‌آوری اطلاعات از هدف‌های مورد نظر طراحی، ساخته و استفاده می‌شوند. ماهواره‌های جاسوسی که به آنها ماهواره‌های شناسایی هم می‌گویند، سه مدل هستند؛ تصویربرداری در حیطه‌ی طیف نوری و مادون قرمز، تصویربرداری راداری و شنود الکترونیکی. این ماهواره‌ها مخابرات و انتشارات الکترومغناطیسی سیستم‌های دشمن را جمع‌آوری و تحلیل و به مرکز ارسال می‌کنند.»

تصاویر ماهواره‌های جاسوسی وضوح بسیار بالایی دارند
این کارشناس هوافضا درباره‌ی تفاوت‌های ماهواره‌های جاسوسی و نظامی گفت: «ماهواره‌های جاسوسی از سال 1960 شروع به فعالیت کردند. ماهواره‌های غیرنظامی باید ارزان و با هزینه‌ی کم ساخته شوند. این ماهواره‌ها کوچک هستند، قابلیت مانور مداری ندارند و یک مسیر مستقیم را طی می‌کنند. تصاویر این ماهواره‌های غیرنظامی تاریخ مشخصی ندارند. ماهواره‌های نظامی می‌توانند در مدار مانور بدهند، دوربین‌ها و آینه‌های بزرگ دارند و تصاویر بسیار دقیقی از زمان مورد نظر شما در اختیارتان قرار می‌دهند. اندازه‌ی قطر آینه‌های نسل جدید ماهواره‌ها از 90 تا 100 اینچ است. وضوح ماهواره‌های جاسوسی نسل دهه‌ی 70 حدود 4 اینچ است. وضوح تصویر ماهواره‌های نسل جدید بسیار بالا است. این تصاویر قابلیت بسیار بزرگ کردن دارند و تا قطعات بسیار کوچک را می‌توان در آن دید.»

فیلم‌های هالیوودی واقعی نیست!
گاهی در فیلم‌های سینمایی تصاویری از ماهواره‌های جاسوسی نمایش داده می‌شود که یک فرد خاص را تعقیب و مکان‌سنجی می‌کنند. حبیبی قهرمان‌نژاد درباره‌ی این تصاویر می‌گوید: «این شناسایی‌های جزئی که در فیلم‌های هالیوودی انجام می‌شوند، در واقعیت امکان‌پذیر نیست. ماهواره‌های غیرنظامی در هر لحظه نمی‌توانند موقعیت مورد نظر را رصد کنند. چون این ماهواره‌ها با سرعت بالایی در مدار در حال حرکت هستند. ماهواره‌های جاسوسی قابلیت تغییر مدار دارند و می‌توانند به‌سرعت به بالای سر هدف برسند و تصویربرداری کنند. ماهواره‌ی غیرجاسوسی نظامی هم وجود دارد. ماهواره‌های ناوبری و مخابراتی جاسوسی نیستند اما اگر این ماهواره‌ها نباشند، ماهواره‌های جاسوسی نسل جدید نمی‌توانند عمل کنند. چون تصاویر را به صورت دیجیتال دریافت می‌کنند، باید منتقل کنند. ماهواره‌های جاسوسی نسل قدیم کپسول عکسبرداری را در جو زمین رها می‌کردند و در آسمان با هواپیما و تجهیزات خاصی این کپسول‌ها دریافت می‌شد. استفاده از روش عکسبرداری با استفاده از فیلم، شیوه‌ای بسیار پرهزینه بود و عمر عملیاتی ماهواره را به تنها چند ماه - بسته به تعداد عکس‌هایی که در هر روز می‌گرفت - کاهش می‌داد. در حالی که خود ماهواره می‌توانست مدت‌ها پس از تمام شدن فیلم‌ها هم قابل استفاده باشد. از سوی دیگر، نیاز به پرتاب چندین ماهواره شناسایی عکاسی در هر سال به دلیل عمر محدود ماهواره‌ها هم هزینه بسیاری را تحمیل می‌کرد. به‌عنوان مثال، ماهواره 9-KH که به «پرنده‌ی بزرگ» مشهور بود- 13 هزار و 600 کیلوگرم وزن داشت و تنها هزینه‌ی پرتاب آن به 300 میلیون دلار بالغ می‌شد. این در حالی است که خود ماهواره هم با 18.3 متر طول و 3.05 متر قطر، بسیار گران‌قیمت بود. اما با آغاز عصر دیجیتال شرایط تغییر کرد. تصاویر دیجیتال که از حس‌گرهای CCD -که امروزه حتی در دوربین‌های تلفن همراه هم وجود دارند - به جای فیلم استفاده می‌کنند، امکان ارسال آنی تصاویر گرفته‌شده را حتی از آن سوی زمین به مرکز کنترل با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی نظامی دارند. ضمن آن که این تصاویر، برخلاف فیلم‌های عکاسی نیاز به ظهور ندارند و تصاویر برای افزایش کیفیت آنها با کامپیوتر قابل پردازش هستند که این خود امکان تحلیل سریع‌تر، دقیق‌تر و بهتر عکس‌ها را فراهم می‌کند.»

آیفون 11 می‌آید
در بخش روایت خبری «چرخ» هم مائده‌ گیوه‌چین، کارشناس دیجیتال برنامه، خبرهای مهم کنفرانس اخیر اپل را بررسی کرد. او درباره‌ی معرفی آیفون 11 در این کنفرانس توضیح داد:  آیفون 11 اپل، مدل معمولی خانواده‌ی گوشی‌های آیفون ۱۱، برای نمایش محتوای بصری از نمایشگر ۶.۱ اینچ لیکوئید رتینا با پنل LCD استفاده می‌کند و از این حیث به‌نوعی مدل جدید گوشی آیفون XR محسوب می‌شود و بازار همان گوشی را هدف گرفته است. در قسمت بالایی نمایشگر آیفون ۱۱، شیشه‌ی ضدخش قرار گرفته تا آن را از خطرهای احتمالی محافظت کند. اپل مدعی است شیشه‌ی قرارگرفته روی پنل پشتی و جلویی آیفون ۱۱، سخت‌ترین شیشه‌ی به‌کار برده‌شده در گوشی‌های همراه تا‌به‌امروز است. گوشی جدید اپل مثل گوشی‌های چند سال اخیر این شرکت، فریمی از جنس آلومینیوم سری ۷۰۰۰ دارد که در بین دو پنل شیشه‌ای جای گرفته و به‌طور کلی جذابیت خاصی به گوشی بخشیده است.» در بخش‌های دیگری از برنامه هم گزارشی از «موزه‌ی ملی ایران» روی آنتن رفت.
«چرخ» در تابستان امسال در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها