از واکسن کرونا تا تعطیلی بزرگترین بازار دارک‌وب در «چرخ»

تاریخ انتشار: دو شنبه 29 دی 1399
صدمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۲۹ دی ۹۹، با بررسی مهم‌ترین خبرهای این روزهای دنیاهای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.
تعداد بازدید: 120

در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم و سپیده شعرباف، روزنامه‌نگار علم است. شعرباف یافته‌های جدید درباره‌ی باکتری‌های زنده به‌عنوان محلی برای ذخیره‌سازی داده‌ها را بررسی می‌کند و حاج‌زمان به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا می‌توان تزریق دوز دوم واکسن کرونا را به تاخیر انداخت یا نه.

این روزها پرسش‌های متعددی ایجاد شده است که آیا فردی که واکسن می‌زند می‌تواند بلافاصله ماسک زدن و سایر اقدامات پیشگیرانه را کنار بگذارد یا نه و متخصصان پزشکی در پاسخ با قاطعیت گفته‌اند خیر! اولا برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت واکسن به فاصله‌ی دو تا چهار هفته تزریق شود و مدت زمان تحریک و پاسخ مطلوب سیستم ایمنی هم حدود دو هفته بعد از واکسن خواهد بود. لذا تا شش هفته بعد از تزریق اولین نوبت واکسن هنوز ایمنی کافی ایجاد نشده است.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ»‌ محمد کرباسی و علی خورشیدی، دو روزنامه‌نگار فناوری، خبرهای مربوط به بسته شدن بزرگترین بازار دارک‌وب و فناورهای جدید روباتیک در نمایشگاه CES امسال را بررسی خواهند کرد. دارک‌وب (وب سیاه) ‌به شبکه‌ای گفته می‌شود که از دسترس عموم خارج است و برای گشت‌زدن در آن باید از نرم‌افزارهای مخصوص استفاده کرد. اغلب این وب‌سایت‌ها به پسوند onion. ختم می‌شوند و ازطریق موتورهای جست‌وجو دردسترس نیستند. فروشندگان موادمخدر، هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو معمولا در این فضا فعالیت می‌کنند و ردیابی آنها دشوار یا ناممکن است. در بخش‌های دیگری از این قسمت «چرخ»، اسماعیل باستانی، گوینده و مجری رادیو و تلویزیون، داستان زندگی دکتر محسن هشترودی، نامدارترین ریاضیدان تاریخ معاصر ایران را روایت خواهد کرد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها