تعداد بازدید:

«آموزگار واژگان» از مجموعه مستندهای آئینه عمر

مستند«آموزگار واژگان؛ دکتر حسن انوری» از مجموعه مستند آئینه عمر در روز پنجشنبه ۲۶ بهمن از شبکه چهار سیما پخش می شود.
چهار شنبه 25 بهمن 1402
تعداد بازدید 196 دریافت فیلم

مستند«آموزگار واژگان» پرتره ای از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی حسن انوری، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی و مولف فرهنگ بزرگ سخن، به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۹:۰۰از قاب شبکه چهار سیما پخش می شود.
استاد انوری از اساتید برجسته‌ زبان و ادبیات فارسی است که گام‌های بلندی در راستای تکامل فرهنگ فارسی برداشته است. او سرپرستی تألیف مجموعه‌ی ۸ جلدی فرهنگ بزرگ سخن، تصحیح گلستان سعدی و آثار تالیفی- پژوهشی بسیاری را در کارنامه‌ فعالیت‌های خود دارد.
دكتر انوری به تمام معنا،‌ انسانی آزاده است. شخصی غنی و ملایم،‌ دوست‌ داشتنی و بسیار خوشفكر، عدالت دوست و نوع دوست. علاوه بر این، ایشان در داوری بسیار منصف هستند. از نظر علمی نیز خدمات بسیاری به زبان‌ فارسی كرده است.
ذکر این نکته ضروری است که هم‌میهن ‌نان آذربایجانی ما همواره در مسئلۀ خدمت به زبان فارسی پیشقدم بوده‌اند و چندین استاد برجستۀ زبان فارسی از آن خطه برخواسته‌اند. استادان برجسته ای چون مرحوم محمدامین ریاحی، مرحوم دکتر زریاب خویی، مرحوم دکتر منوچهر مرتضوی، دکتر خیام پور و در نسل های بعد می توان از مرحوم دکتر بهمن سرکاراتی و دکتر ژاله آموزگار نام برد.
با توجه به جایگاه و اهمیت دکتر حسن انوری در سپهر فرهنگی و ادبی ایران، در این فیلم برای واکاوی شخصیت و کارنامه علمی این استاد برجسته کشور از همراهی استادان نامدار زبان و ادب فارسی از جمله علی اشرف صادقی، جعفر یاحقی، محمد رضا ترکی و حیدر قمری بهره گرفته شده است.
این مستند ششمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر»، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که هر پنجشنبه پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی است.
براساس این گزارش، «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰و تکرار آن جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ از قاب شبکه چهار سیما پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.




دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها