یازدهمین قسمت از سوره به موضوع الهیات مرگ اختصاص دارد.
بخشی از سرمقاله:
نوربرت الیاس در کتاب «تنهایی دم مرگ» میگوید «نه خودِ مرگ که آگاهی از مرگ است که برای آدمیان مسئلهساز است»، آگاهی از مرگ به معنای پذیرش بدون چالش کرانمندی زندگی از سوی انسان نبوده است، در ادوار مختلف و جغرافیاهای زیستی و فرهنگی گوناگون، واکنشهای متفاوتی نظیر هراس، پذیرش، نادیدهانگاشتن و پرسش نسبت به مرگ دیده میشود. دلمشغولی فلاسفه از عهد باستان و با پیوند زدن سختیهای زندگی با فراخی مرگ برای غلبه بر هراس از آن آغاز شده بود و در آراء سقراط، افلاطون، اورلیوس، سنکا و بعدها هگل خود را نشان داده بود. در دوران مدرن اما اسپینوزا، دکارت و دومونتین تلاش کردند نگاه انسان را به جای مرگ به زندگی معطوف کنند.
سورۀ دهم با همایون همتی ، استاد دانشگاه، محقق حوزه ادیان و عرفان
ارسال دیدگاه
ارسال
جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید
دیدگاه ها