دایناسور ها؛ آخرین روز، با دیوید اتنبرو

مستند دو قسمتی «دایناسورها؛ آخرین روز با دیوید اتنبرو» ساخته ماتئو تامپسون محصول  سال 2022 است.
تعداد بازدید 1221

در این مستند همراه رابرت دی پالما، دیرینه‌ شناسی می‌شویم که با جستجو در تپه‌هایی در داکوتای شمالی، کشفی باورنکردنی در قبرستانی متعلق به ماقبل تاریخ به نام تانیس انجام می‌دهد. او در این کاوش فسیل دایناسورهایی را کشف می‌کند که به‌ طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده‌اند. این دیرینه‌شناس در کشف‌های خود به دنبال شواهدی می‌گردد که بتواند روزهای پایانی دایناسورها قبل انقراض و دلیل از بین رفتن آن‌ها را روشن کند. شواهد مربوط به انقراض دایناسورها و سیارکی که تصور می‌شود آنها را در 66 میلیون سال پیش کشته است مرور میشود . هم‌چنین در بخش دیگر مستند  با تصاویر پیشرفته گرافیکی و بازسازی تصویری روزهای آخر دایناسورها به تصویر کشیده می‌شود.  
 پس از برخورد سیارک چیکسالاب با شبه جزیره یوکاتان، زندگی در تانیس برای چند دقیقه به صورت عادی ادامه یافت. اما پس از آن انفجاری بی‌صدا زیر منطقه در اثر برخورد سیارک ایجاد شد. ترکیبی از امواج لرزه‌ای و واکنش‌های شیمیایی که به سرعت اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار داد و  گونه‌های مختلف را منقرض کرد.
این مستند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، 16 و 17 اسفند 1401 ساعت 21:30 در قالب برنامه چهارسوی علم از شبکه چهار پخش و روز بعد در ساعت های 2، 7 و 15 تکرار می شود.
 

قسمت ها

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها