مریم برادران:دوست دارم پیامدها و مشکلات بعد از جنگ را بنویسم/ حسرت مي خوردم كه مهدي باكري آن طور كه بايد شناخته نشده است!

تاریخ انتشار: چهار شنبه 3 مهر 1398
مریم برادران نویسنده ی دفاع مقدس در خصوص همسران شهدا می گوید: همسران شهدا نیمه ی پنهان نیستند ، خیلی بیشتر از نیمه هستند و همه ی زندگی همسرانشان را حمایت می کنند اما در عین محکم بودن، بسیار هم آسیب دیده اند.
تعداد بازدید: 344

به گزارش روابط عمومی شبکه چهارسیما، مريم برادران نويسنده ي حوزه ي دفاع مقدس و مولف اثر اولین کتاب «اینک شوکران» از مجموعه کتابهایی با این نام که به روایت شهید منوچهر مدق جانباز شیمایی می پردازد ، در برنامه ي سه شنبه «شب روايت»  گفت:کتاب «دوره ی درهای بسته» به  روايت خانم ناهيدي جز تجربه هاي اول من بود و دومين كتابي بود كه كار كردم که با محتواي برنامه ي تلويزيوني «روايت فتح» اين كار را  نوشتم ولي خب نقص هايي هم داشت و من هم تازه كار بودم. بعد از آن براي من يك اتفاق خيلي خوبي افتاد و آن هم معرفي خانم مدق از طرف همسر شهيد همت بود،به اين دليل كه بعد از كتاب نيمه ي پنهان شهيد همت از همسر ايشان،خواسته بودند كه يك مورد خاص به گروه روايت فتح معرفي كنند و ايشان هم همسر منوچهر مدق را معرفي كردند كه من با  ايشان تماس گرفتم و در اولين سالگرد شهادت شهيد بود.
اين كتاب روايت شهيد منوچهر مدق است كه جانباز شيميايي بودند و زندگي بسيار عاشقانه اي داشتند كه من هيج جا چنين زندگي را نه شنيده ام و نه ديده ام .بعد از چاپ اين كتاب كسي که  توده ای  بود با من تماس گرفت و گفت من از اين آدم ها متنفرم اما اين كتاب اشك من را درآورد و من اين آدم را دوست دارم.
كتاب بعدي من كتاب شهيد مهدي باكري از زبان همسرشان بود كه يك بار كتاب ايشان توسط فرد ديگري نوشته شده بود اما خانواده ي ايشان نپسنديده بودند . و بنده اجازه ي مصاحبه ي تكميلي گرفتم و کتاب را کامل کردم  همچنین زندگي همسر شهيد را بعد از شهادت  نيز تا حدودي روايت كردم امابعد از چاپ  همسرشان بازخوردهاي سختي گرفتند و من چقدر حسرت مي خوردم كه مهدي باكري آن طور كه بايد شناخته نشده است .
كاري كه يك زماني خيلی دوست دارم بنويسم مشكلات و پيامد هاي بعد از جنگ هست.
بعد از كتاب شهيد باكري تصميم گرفتم كه  زندگي يك فرزند شهيد بنويسم و «حنانه» به من پيشنهاد شد، كه پدرش در جنگ شهيد ميشود و مادرش را به دليل مشكلاتي كه وجود داشته از دست ميدهد و مادرش نصيحت ميكند كه اول همه ي خواهر و برادرها را سرو سامان بدهد بعدازدواج كند و همین هم شد .حنانه دختري بوده كه از بنياد شهيد به دليل بيماري مادرش زياد مطالبه داشته اما پاسخي نميگرفته و در روز فوت مادرش مقداري پول برايشان ارسال ميشود كه ديگر فايده اي نداشته است.حنانه  با اينكه سني نداشته فرزندان خانواده را بزرگ ميكند و  در حال حاضر يك خانم موفق است و يك فرزند هم  دارد.بعد از آن كتاب «شهيد فياض بخش» است و آخرين كتاب هم كتاب «شهيد رسول حيدري» اولين شهيد بوسني است.
اين نويسنده  در توضيح ويژگي هاي كتاب "ر" مي گويد:از همه ي تجربياتم براي نگارش كتاب" ر" استفاده كردم از جمله مقدمه نويسي كه يك فن هست اما در كارهاي ما متاسفانه كم ديده  ميشود.در اين كتاب دوست داشتم مخاطب كتاب خوان كار را بخواند نه اينكه صرفا روزنامه وار خوانده شود .من در اين كتاب رسولي را روايت كردم كه پيچيده گي ها و شخصيت خاص خودش را داشت و براي من بسيار دوست داشتني بود.
مريم برادران در خصوص روايت هاي زنانه جنگ تصریح کرد:من خودم هميشه به اين موضوع فكر مي كنم كه همسرشان شهدا نيمه ي پنهان نيستند بلكه بيشتر از نيمه هستند و حمايت های او  همه ي زندگي يك مرد است . محبت و لطافت زن مي تواند زندگي را حفظ كند اما این دقيقا همان نقطه اي است كه اگر آسيب ببينيد زندگي رنگ و بوي خودش را از دست مي دهد،اين  زنان در عين محكم بودن و نگه داشتن چارچوب زندگي ولي خودشان خيلي آسيب ديده اند و اين اثر جنگ است كه يك زن را به نوعي از هستي ساقط كند و انگار  جنگ برای این زنان هنوز هم ادامه دارد .
اين نويسنده ي حوزه ي دفاع مقدس درباره ويژگي هاي روايت زنانه افزود:به طور طبيعي جنسيت در زاويه ي نگاه تاثير ميگذاردخيلي ها به من مي گويند كه اشتباه تو اين است كه درباره ي جنگ نمي نويسي ،بله من درموردپيامدهاي جنگ مي نويسم كه هيچ وقت ديده نميشود.
مريم برادران در پاسخ به اين سؤال كه روايت زنانه يك روايت واقع گرايانه تر است گفت :بله دقيقا همينطور است.عمق قضيه بيشتر از نظر من عاطفي و انساني است كه خيلي وقت ها ديده نميشود.
برادران  درباره ي شكوه نبودن در روايت ها مي گويد :نمیدانم می شود به فقدان شکوه گفت یا نه اما ما  به خاطر مسائل ارزشي مان اين نبودن را شكوه مي بينيم اما گاهي پيچيدگي هاي زندگي و زندگي هاي واقعي هم داريم.

اينكه فرزند شهيد نميتواند با راهی که  پدرش  انتخاب كرده كنار بيايد.گاهي فكر مي كنم خودم هم نمي توانم فاصله ي بين ايثار ،اجازه ي انتخاب و ...را تشخيص دهم و من احساس مي كنم گاهي با وجود  اين مشكلات اين فقدان ،شكوه نيست چرا كه پيامدش به فرزندانی ميرسد که خودشان انتخاب نکرده اند. 
مريم برادران همچنين در پاسخ به اين سؤال كه روايت هاي زنانه ای که درحال حاضر در جهان ديده شده اند چقدر دقيق هستند إذعان داشت :شايد ژانر خيلي مهم نباشد بلكه يك واقعيت و روايت آن از زوايای مختلف چقدر عمق پيدا ميكند اين مهم است و قرار است ما اين روايت ها را از زواياي مختلف براي آدم هاي مختلف از طبقات مختلف روايت كنيم تاهمدلي و هم زباني بين مردم بيشتر شود.
آن چه كه در اين روايت ها مغفول مانده لايه هايي از  جنگ است كه ويژگي هاي انساني را دارد ولي با اعتقادات افراد نيز گره خورده است اين كه رزمنده در عمليات ها يك ترسي داشته ولي پاي اعتقاداتش مانده اين يك ويژگي انساني است كه به آن نپرداخته ايم.
مريم برادران در پايان كتاب منوچهر مدق را از اين نظر كه طيف زيادي از مخاطبان را دربر مي گيرد و عمومي تر است ،براي مطالعه به مخاطبان پيشنهاد كرده ،خودشان انتخاب نكرده اند.
«شب روایت» به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است و هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت 23 از شبکه چهارسیما پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها