ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس شبکه چهار اعلام شد

تاریخ انتشار: چهار شنبه 27 شهریور 1398
به منظور گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس شبکه چهار سیما ویژه برنامه های متناسب با این ایام را پخش می کنند.
تعداد بازدید: 303

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، «آن سوی داستان»،«رمز عبور»،«سینمای مقدس»، مستند «هدایت الله» عناوین برخی از برنامه های شبکه چهار در هفته دفاع مقدس است.

«آنسوی داستان» نویسندگان در شبکه4
مجموعه «آنسوی داستان» با نویسندگی رحیم مخدوم و تهیه کنندگی قاسم اورنگی،به معرفی کتاب هایی از ماندگار ترین کتاب های هشت سال دفاع مقدس از زبان نویسندگان کتاب ها که گاهی خود نویسندگان نیز در جنگ حضور داشتند و یا زبان بازماندگان جنگ روایت شده، می پردازد. این برنامه ترکیبی نمایشی، با حضور تماشاگران و نویسندگان کتاب‌ها و اجرای علی سلیمانی برگزار می شود و در هر برنامه محتوای کتاب‌ها با نقش‌آفرینی بعضی از بازیگران تئاتر به بینندگان معرفی خواهد شد. این برنامه در فاز اول به سراغ کتاب‌هایی رفته است که در ارتباط با موضوع دفاع مقدس بوده و روایت‌گر خاطرات و دست‌نوشته‌های آن دوران است. 
آتشزاد، عباس دست طلا، وقت اضافه، خط مقدم و نامه های فهیمه عناوین کتاب هایی است که در این برنامه معرفی می شود.
در قسمت اول برنامه به معرفی کتاب «آتشزاد» به نویسندگی خانم راضیه تجار میپردازد. این کتاب داستان یک خانم کارآفرین و موفق است که 7 نفر از اعضای خانواده‌اش را در بمباران از دست می‌دهد.
در قسمت دوم  به معرفی کتاب «عباس دست طلا» به نویسندگی محبوبه معراجی پور پرداخته می شود. موضوع این کتاب در مورد حاج عباسعلی باقری گلگیرسازی است که همسر، سه فرزند، تعمیرگاه بزرگش و کلاً خانه و زندگی و دلبستگی‌هایش را در تهران رها کرده و به معرکه پرخطر در عین حال پر از جاذبه جبهه‌ها پا می‌گذارد. در آن‌جا شب و روز به همراه گروه‌های داوطلبی که به همراه خود می‌آورد به جان ماشین‌های ترکش خورده و چپ‌شده جبهه می‌افتند و آن‌ها را تعمیر می‌کنند تا رزمنده‌ها در خط مقدم لنگ نمانند.
قسمت سوم  به معرفی کتاب «وقت اضافه» به نویسندگی خانم زینب عطایی می پردازد. موضوع این کتاب در مورد زندگی‌نامه شهید حسن غازی است. فرمانده ای متخصص و متدین ، ورزشکاری محبوب و با اخلاق، بازیکن تیم فوتبال سپاهان که از شهرت چشم پوشی کرد ، ادامه تحصیل در رشته پزشکی را نخواست. او بسیجی بودن را پذیرفت و عازم جبهه شد. سرانجام در طلاییه به دیدار معبود شتافت و حتی جسم بی جانش به شهرش بازنگشت .
کتاب «خط مقدم» نام کتاب داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت زندگی حسن طهرانی مقدم است که در مورد جنگ ایران و عراق و به اهتمام فائضه غفارحدادی و با پژوهش محمدحسین پیکانی نگاشته شده.  این کتاب مهم‌ترین و مستندترین کتاب در زمینه ی خاطره‌نگاری پیشرفت موشکی ایران در دوران جنگ هشت ساله ی ایران و عراق محسوب می‌شود.
شروع کتاب «نامه‌های فهیمه» با عنوان «سرآغارنامه»، تکان‌دهنده و شگفت آور است؛ ماجرای دختری به نام فهیمه که به ازدواج با جوانی آسمانی رضایت می‌دهد. او غلامرضا صادق‌زاده است، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، که پیداست خیلی زود بر ابتدای اسمش پیشوند مقدس «شهید» خواهد آمد. فهیمه عاشقانه و مؤمنانه نامه‌هایی برای همسر خود می‌نویسد تا او به شهادت می‌رسد. فهیمه با لباس سفید، همسرش را روانه خاک می‌کند . مدتی می‌گذرد تا به عقد برادر غلامرضا یعنی علیرضا در می‏آید و این بار فرزندی به دنیا می‌آورد که اسمش ‌را غلامرضا می‌گذارند.
مجموعه «آنسوی داستان» از 31 تا 4 شهریورماه هر روز ساعت 10:30 ازشبکه چهار پخش می شود.

رمز عبور شبکه چهار در دفاع مقدس
«رمز عبور» به تهیه کنندگی فرج آلادین در دو قسمت شنبه و یکشنبه ساعت 13:30 پخش می شود. این مستند نیز در قالب گزارشی با چهار فرمانده دفاع مقدس سردارافشار، سردار غلامی، سردار مهرپویا و سردار مولایی در خصوص مدیریت جهادی در زمان جنگ به گفتگو می‌پردازد.
امیرحسین طاهری گویندگی و محمد یوسفی نویسندگی این مجموعه دو قسمتی را برعهده داشته اند.

مستند «هدایت الله» روایتی از امجدیه تا بیت رهبری

مستند «هدایت الله» به روایت زندگی پر فراز و نشیب نویسنده کتاب زندگینامه مقام معظم رهبری می پردازد.
این مستند برگرفته از زندگی هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب شرح اسم می باشد که موضوع کتاب زندگینامه حضرت آیت اله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب می باشد .
«هدایت الله» توسط سجاد ریاحی کارگردانی شده و تهیه کنندگی آن را خانه مستند انقلاب اسلامی برعهده داشته است .
این مستند 31 شهریورماه بعد از پخش برنامه «شب های هنر» به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
«سینمای مقدس» در قاب شبکه چهار
مجموعه «سینمای مقدس» به کارگردانی ضیاء حاتمی کاری پژوهشی و جامع درباره تاریخ سینمای دفاع مقدس است که در آن با عوامل و کارگردانان سینمای دفاع مقدس، گفتگو شده است.
در این برنامه که هر شب ساعت 22 از شبکه چهار سیما پخش می شود در هر قسمت به یک فیلم شاخص سینمای دفاع مقدس پرداخته و در ابتدای هر قسمت درباره فیلم مورد نظر و آثار مشابه آن صحبت می شود.
در این مجموعه فیلم‌های خداحافظ رفیق، دیده بان، هور در آتش، پرواز در شب، دکل، بربال فرشتگان، تونل، خلبان، سجاده آتش، فرزند خاک، دوئل، شیار ۱۴۳، ایستاده در غبارو اروند، با حضور و مصاحبه با عوامل فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سینماگرانی همچون سیداحمد میرعلایی، محمد‌علی باشه‌آهنگر، شبنم مقدمی، علیرضا زرین‌دست، سعید سعدی، عبدالحسن برزیده، جمال شورجه، رضا ایرامنش، مهدی فقیه، جلیل فرجاد، علی دهکردی و… جلوی دوربین ضیاء حاتمی رفته اند.
این مجموعه که پخش آن از 23 شهریور ماه هر شب در شبکه چهار سیما آغاز شده و فصل دوم آن از 31 شهریور ماه به روی آنتن می رود.
لازم به ذکر است برنامه های روتین شبکه چهار سیما همچون طلوع، چرخ و شب های هنر طبق روال پخش آن ادامه می یابد و به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس می پردازند.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها