محمدعلی مهتدی در برنامه «مصیر»؛ «مقاومت امروز لبنان آرزوی امام موسی صدر است»

تاریخ انتشار: دو شنبه 11 شهریور 1398
«مقاومت امروز لبنان آرزوی امام موسی صدر است» دومین قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یکشنبه شب با موضوع صهیونیسم و مقاومت روی آنتن رفت.
تعداد بازدید: 233

ویژه برنامه مصیر در چهل و یکمین سال‌روز ربوده‌شدن امام موسی صدر، به بررسی ابعاد فکری و اندیشه ایشان می‌پردازد و هرشب ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. در قسمت اول به پرونده‌ی ربودن امام موسی صدر پرداخته شد. 
مهمان دومین قسمت این برنامه ، دکتر محمدعلی مهتدی، پژوهشگر مسائل غرب آسیا بود. وی در ابتدا درباره تاریخ و قدمت مقاومت در جهان اسلام گفت: «مقاومت از زمان صدر اسلام وجود داشته است. مقاومت در زمان پیامبر اسلام به این معنا بوده است که مسلمانان در برابر مشرکین و قدرتمندان بایستند. در قرآن کریم کلمات استقامت و صبر آمده است که در جهان معاصر می‌توان آن را به مقاومت در برابر شدائد، سختی‌ها و ظلم تعبیر کرد. »
دکتر مهتدی در ادامه اضافه کرد: «در نیمه‌ی اول قرن بیست شاهد مقاومت‌های زیادی علیه استعمار و در جهت استقلال‌طلبی هستیم. بعد ازآن مقاومت‌هایی علیه استعمارنو شکل می‌گیرد. با فروپاشی امپراتوری عثمانی و حضور فرانسه و انگلستان، مرزهای ملی امروزی شکل می‌گیرد و هویت اسلامی تحت‌الشعاع هویت‌های ملی قرار می‌گیرد و این مرحله جدیدی است زیرا در همین مرزبندی‌ها تصمیم گرفته می‌شود در منطقه‌ی فلسطین کشوری به‌نام اسرائیل تشکیل شود. این اتفاق با هدف از بین بردن وحدت میان جهان اسلام و وجود همیشگی جنگ و درگیری بوده است.»
دکتر مهتدی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره‌ی اقدامات امام موسی صدر در برابر تجاوزگری اسرائیل گفت: «بعد از شکست 1967 ارتش‌های عرب متوجه شدند قادر به شکست اسرائیل نیستند و جهان اسلام نیازمند مقاومت است. از سال 1970 لبنان مرکز گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌خصوص سازمان فتح می‌شود. در این زمان است که امام موسی صدر وارد لبنان می‌شوند. هدف بزرگ امام موسی صدر ایجاد نظام شهروندی در لبنان است به‌طوری که همه‌ی افراد جامعه، فارغ از مذهب با هم برابر باشند و تبعیضی میان آن‌ها نباشد. این هدف نیازمند مقاومت و مبارزه با قدرت‌های سیاسی است و این امر موجب حرکت محرومین می‌شود که افراد زیادی را با خود همراه می‌کند. »
وی  افزود: «هدف بعدی امام موسی صدر مقاومت در برابر اسرائیل بود که در آن زمان مرتب به جنوب لبنان حمله می‌کرد و امکاناتی برای مقابله و دفاع وجود نداشت». 
مجری برنامه از دکتر مهتدی پرسید که آیا مقاومت در برابر اسرائیل در اندیشه‌ی امام موسی صدر به‌دلیل شرایط جغرافیایی و هم مرزی اسرائیل و لبنان است یا خیر؟ مهتدی پاسخ داد:« امام موسی صدر اسرائیل را خطری برای همه‌ی جهان اسلام و انسانیت می‌دانستند و نه فقط لبنان. اسرائیل در نگاه امام صدر محصول تمدن غرب و نماد استعمار، سلطه جویی و به یغمابردن ثروت کشورهاست. »
دکتر مهتدی در ادامه اضافه کردند که امام موسی صدر نه فقط به وحدت جهان اسلام بلکه بر وحدت همه‌ی ادیان ابراهیمی تاکید داشتند و معتقد بودند که ادیان برای انسان و خدمت به انسان آمده‌اند. بنابراین ایشان می‌گویند که اسرائیل شر مطلق است و به‌عنوان یک مجتهد فتوا می‌دهند که هرگونه همکاری با اسرائیل حرام است. 
محمدعلی مهتدی درباره‌ی اقدامات امام موسی صدر در سال 1974 بیان کردند؛« این دوره، دوره‌ی اوج مبارزات ایشان است. امام موسی صدر میتینگی در بلبک لبنان و بعد در شهر صور تشکیل دادند و 150 هزار نیروی مسلح در آن شرکت می‌کردند. ایشان تهدید کردند که اگر دولت از مردم جنوب لبنان حمایت نکند و تبعیض را از بین نبرد این تظاهرات گسترده را به بیروت منتقل می‌کند. توطئه‌ی ربودن امام موسی صدر و دور کردن ایشان از منطقه از همان سال‌ها مطرح بوده است زیرا مراکز قدرت ایشان را بزرگ‌ترین مانع می‌دیدند. از سال 1975 جنگ داخلی لبنان با هدف جلوگیری از پیشرفت حرکت و انقلاب امام موسی صدر آغاز شد و 16 سال طول کشید. سرانجام در ماه اوت سال 1978 که هم‌اکنون در سالگرد آن هستیم، ربودن ایشان عملی شد. »
مهتدی تاکید داشتند که امام موسی صدر اعتقادی به اینکه سازمان‌های فلسطینی بتوانند فلسطین را آزاد کنند، نداشت زیرا در آن زمان هر کدام از آن‌ها دچار فساد و وابستگی به یک کشور خارجی مثل لیبی و عربستان شده بودند و استقلالی نداشتند. 
محمدعلی مهتدی در پایان درباره‌ی نسبت مقاومت امروز و اندیشه‌ی امام موسی صدر گفت:«مقاومتی که امروز در نوار غزه، لبنان و سایر مناطق شاهد هستیم همان آرزوی امام موسی صدر است. محوری به‌نام مقاومت در منطقه‌ی خاورمیانه شکل گرفته است و الان اسرائیل و متحدانش در بدترین وضعیت به سر می‌برند. »

در بخش‌های دیگر برنامه، بخشی از سخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم دکتر شریعتی در بیروت، آشنایی شهید چمران و امام صدر ، حضور امام صدر در مراسم عروسی یک مجاهد لبنانی،  بخشی از روایت ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی پخش شد.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها