موسس انجمن هنرهای نمایشی گفت: انجمن نمایش سابق را به بهانه های واهی که یکی از این بهانه ها سامان دهی بود تعطیل و تئاتر را از هم پراکنده کردند

تاریخ انتشار: یک شنبه 10 شهریور 1398
شب تئاتر در هفتمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 9 شهریور، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «تبیین جایگاه هنرهای نمایشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» میزبان سید امین مویدی، مشاور برنامه ریزی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
تعداد بازدید: 125

مویدی در ابتدا به تبیین خروجی فعالیت های وزارت ارشاد پرداخت و گفت: بحث انضباط مالی اولین گامی بود که ما برداشتیم و اصلاح ساختارهای مالی انجام شد. در گام بعدی ما به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در منابع مالی خود با سامان دهی موسسات صرفه جویی کنیم. سامان دهی لزوما به معنی انحلال نیست. 
وی در مورد دلیل تصمیم گیری بر ادقام موسسات گفت: بودجه و منابع ما محدود هستند و ما برای مدیریت و سامان دهی آن الزام داریم. تمام تلاش ما این است که از بودجه و منابع محدودمان در جهت حمایت از هنرمندان استفاده کنیم زیرا خودمان را جزو خانواده بزرگ هنرمندان می دانیم.
ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر، مهمان تلفنی برنامه در مورد بحث امنیت شغلی اظهار داشت: ما سالها این مسئله را دنبال می کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصواتی وجود داشت که به اعتقاد ما اگر اجرا می شدند بسیاری از این مشکلات حل می شد. بالاخره در برنامه ششم پنج ساله توسعه مسئله امنیت شغلی برای چندمین بار مطرح شد. در این رابطه ، جناب آقای دکتر صالحی وزیر محترم ارشاد تصمیم بر این داشتند که خودِ صنوف بتوانند در این قضایا شرکت کنند و به همین منظور 14 صنف از جمله خانه موسیقی و سینما به مدت یک سال هر چهارشنبه جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبیین آیین نامه های امنیت شغلی و حقوق ایام بیکاری و انجمن صنفی سراسری هنرمندان تشکیل جلساتی دادند و بالاخره آیین نامه هایی تشریح شد و به این نتیجه رسیدیم که همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار می تواند در رسیدن به اهداف بسیار کارساز باشد. بنابراین جلساتی در وزارت کار داشتیم و کارشناسانی از وزارت کار در جلسات ما حضور داشتند و بالاخره به نتیجه ای رسیدیم که یکشنبه ی گذشته دو وزیر محترم ارشاد و کار این آیین نامه را امضا کردند و شکل رسمی پیدا کرد. مقرر شده است این آیین نامه به هیئت وزیران و دولت ارسال شود و نتیجه ی نهایی بعد سالها به دست بیاید.
اکبرلو با طرح این سوال که چرا با خود هنرمندان در تبیین آیین نامه ها مشورت نمی شود؟ گفتگو را با مهمان برنامه ادامه داد.
مویدی در پاسخ گفت: طرحی که در حال حاضر ما داده ایم یک طرح کلی هست. در شورای معاونین مصوب شده است که کار گروهی مرکب از نمایندگان معاونت هنری، معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت حقوقی دور هم جمع بشوند و در مورد آینده این موسسات تصمیم گیری کنند. استفاده از تمام ذینفعان در برنامه ما هست. بعد از تشکیل کارگروه و بررسی ساختارهای حقوقی، از هنرمندان دعوت به عمل خواهد آمد تا نظراتشان را جویا شویم.

هرگز به دنبال حذف انجمن ها نیستیم
وی افزود: ما هنوز به نتیجه مشخصی درباره موسسات نرسیده ایم و آن چیزی که مطرح شده است مباحث پیشنهادی معاونت هنری به وزارت ارشاد است و ما حتما نیازمند نظرات هنرمندان مجرب در این حوزه هستیم.
جهت گیری ما در رابطه با انجمن ها بخشیدن تشخص، استقلال و قانون مداری به انجمن هاست و هرگز به دنبال حذف انجمن ها نیستیم.
تصمیمات وزارتخانه، به ضرر انجمن هنرهای نمایشی
حسین مسافر آستانه، عضو هیئت موسس انجمن هنرهای نمایشی، مهمان تلفنی بخش پایانی با تاکید بر اینکه انجمن هنرهای نمایشی قابل ادقام و انحلال توسط دولت نیست، انتقادات تندی به تصمیمات وزارتخانه کرد و گفت هر زمانی که وزارتخانه تصمیم به انجام کاری برای انجمن هنرهای نمایشی گرفته جز به ضرر انجمن نمایش کاری نکرده است. انجمن نمایش سابق را به بهانه های واهی که یکی از این بهانه ها سامان دهی بود تعطیل و تئاتر را از هم پراکنده کردند در واقع زیر تشکیلات تئاتر دینامیت گذاشتند و منفجرش کردند.
مویدی در پاسخ به مسافر آستانه با تاکید مجدد بر اینکه وزارتخانه به دنبال حذف انجمن نیست توضیح داد: حرف ما این است که انجمن های استانی بر اساس قانون باید مجوزهای مستقل بگیرند تا به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته شوند و انجمن مرکز هم می تواند باقی بماند.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها به صورت زنده روی آنتن می رود و در طول ایام ماه محرم ساعت پخش برنامه به ساعت 22 تغییر یافته است.  تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها